شناسه خبر: 6255 منتشر شده در مورخ: 1394/1/15 ساعت: 15:21 گروه: اجتماعی  
کارآفرینی برای نابینایان سخت اما امکان پذیر است
گزارش ویژه

کارآفرینی برای نابینایان سخت اما امکان پذیر است

متاسفانه به علت کمبود امکانات موسسه نتوانستیم کارگاهی برای این افراد آموزش دیده نابینا راه اندازی کنیم و آنها بعد از آموزش و گرفتن مدرک فنی و حرفه ای دوباره به خانه های خود برگشتند.

به گزارش ایران سپید با تمام شدن تعطیلات نوروز و شروع فصل جدید از زندگی و کار، در کنار شما خوانندگان عزیز ایران سپید قرار گرفتیم تا سال 94 را با انرژی و کسب موفقیتهای بیشمار آغاز کنیم. طبق روال سال قبل که هر هفته به معرفی یک سمن میپرداختیم امسال نیز با شروع سال جدید به سراغ دیار خراسان و شهر مشهد مقدس میرویم. موسسه خیره رویای سفید نابینایان میزبان سمنهای ما بود.

فرزاد عرفان، مدیر عامل این موسسه در مورد هدف از راه اندازی این سمن از سال 1388 گفت:  هدف ما ایجاد هسته های مشاوره ای کارآمد تحصیلی و شغلی برای دانشآموزان نابینا و کمبینا بود و همچنین کوشش در بالا بردن سطح فرهنگ عمومی جامعه بخصوص خانواده های دانشآموزان نابینا.  چرا که ما معتقدیم صرف کردن هزینه برای تحصیل و اشتغال نابینایان به معنی هدردادن امکانات نیست.

این دبیر بازنشسته ادامه داد: 30 سال با دانشآموزان نابینا زندگی کردم  و با مشکلات تحصیلی و درمانی این افراد آشنایی دیرینه دارم. به همین خاطر در صدد شدیم تا برای این قشر یک مؤسسه ای راه اندازی کنیم که دانشآموزان نابینا بتوانند از خدمات مشاوره تحصیلی بهره مند شوند. جالب است بدانید در ابتدای تاسیس  مؤسسه فقط دانشآموزان از خدمات مشاوره تحصیلی برخوردار بودند اما به تدریج دانشجویان نابینایان هم به این موسسه اضافه شدند.

بعد از فارغ التحصیلی دانشآموزان نیاز به ایجاد اشتغال و کارآفرینی آنها در موسسه احساس میشد. ما نیز برآن شدیم تا برای این عزیزان کارآفرینی کنیم.

درسالهای گذشته برای نابینایان آموزشهای همچون قالی بافی و ماساژ را داشتیم که حدود 24 نفر مدرک فنی حرفه ای ماساژ و 12نفر مدرک قالی بافی را دریافت کردند. مدیر عامل رویای سفید اظهار داشت: متاسفانه به علت کمبود امکانات موسسه نتوانستیم کارگاهی برای این افراد راه اندازی کنیم  و نابینایان بعد از آموزش دوباره به خانه های خود برگشتند.

وی با اشاره به منابع مالی موسسه رویای سفید گفت: این موسسه از هیچ ارگانی کمک مالی ندارد و تاکنون با کمک خیرین مشهد مقدس توانسته به فعالیتهای خود ادامه دهد. عرفان در مورد آشنایی مردم با توانمندیهای نابینایان بیان کرد: نمایشگاها میتوانند مکان مناسبی برای نمایش توانایی افراد نابینا به عموم مردم باشند. دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در خصوص مناسبسازیهای محیطی برای نابینایان گفت: 6 سال پیش گفتگوهایی برای مناسب سازی مسیر دانشآموزان نابینا به مدارس با شهرداری انجام دادیم که خوشبختانه این مناسبسازیها به سرعت صورت گرفت همچنین مکاتباتی برای گویا کردن اتوبوسها برای مسیریابی  نابینایان انجام دادیم.  

وی در پایان با اشاره به طرح اشتغال این موسسه برای نابینایان عنوان کرد: با همکاری یک شرکت خصوصی دستگاه های را برای نمایش تصاویر سه بعدی تهیه کردیم و اپراتوری این دستگاه ها را به افراد نابینا سپردیم. با قرار دادن این دستگاه ها در فضاهای عمومی و نمایش عکس برای مردم اشتغالی برای این افراد ایجاد شد. (جعفری)

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *