شناسه خبر: 5969 منتشر شده در مورخ: 1393/11/20 ساعت: 12:54 گروه: سیاسی  
ایران و کنفرانس امنیتی مونیخ

ایران و کنفرانس امنیتی مونیخ

فروپاشی نظم بین المللی و ظهور تهدیدات جدید مثل واگرایی در خاورمیانه و شرق اروپا مهمترین موضوع رایزنی 20 نفر از سران کشورهای جهان و 60 وزیر دفاع و خارجه در پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ است.

 به نقل از وبسایت رسمی کنفرانس امنیتی مونیخ، کنفرانس امنیتی امسال قرار است در روزهای 17، 18 و 19 بهمن در «باواریا» در آلمان برگزار شود و «ولفانگ ایشینگر» مدیر این کنفرانس است.

صدر اعظم آلمان، رییس جمهوری فنلاند، روسای جمهوری لیتوانی و استونی، نخست وزیران عراق و لبنان، دبیر کل ناتو، رییس پارلمان اروپا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عضو ارشد شورای دولتی چین و وزرای خارجه روسیه و کره جنوبی مقامات حاضر در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ هستند.

برخی مقامات سابق سازمان ملل مثل «کوفی عنان» در کنار دبیر کل سازمان عفو بین المل، مدیر دیده بان حقوق بشر و مدیر اجرایی سازمان صلح سبز از جمله دیگر شرکت کنندگان این نشست هستند.

20 رییس دولت 60 وزیر و 30 مدیر اجرایی از شرکت های بین المللی و هیات های پارلمانی از سراسر جهان بویژه از آمریکا در این نشست حضور دارند.

نشست هایی در موضوعات خلع سلاح، ویروس ابولا، مبارزه با فساد، پناهندگان، سایبر، انرژی و امنیت اقلیمی قبل از برگزاری و در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ برپا می شود.

نشستی به منظور بررسی چگونگی تقویت اعتماد در حوزه «یوروآتلانتیک» و «اوراسیا» و تنظیم نظام امنیتی منعطف برای اروپا بر اساس توافقات هلسینکی و پاریس نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار خواهد شد.

**انتشار اولین گزارش امنیتی سالانه

برای اولین بار، پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ گزارش سالانه ای درباره تحولات امنیتی یکسال گذشته جهان را قبل از برگزاری کنفرانس منتشر می کند.

این گزارش تحت عنوان «نظم در حال فروپاشی؛ محافظان مردد» قرار است از این به بعد هر سال به منظور پاسخگویی به سئوالات جاری و روال های موجود در حوزه سیاست امنیتی اختصاص یابد.

گزارش مزبور خلاصه ای از مسائل کلیدی، تحلیل ها، نمودارها و نقشه هایی که می توانند چالش های اصلی را در حوزه سیاست بین الملل در یکسال گذشته به تصویر بکشند را شامل می شود.

وبسایت کنفرانس امنیتی مونیخ، این گزارش سالانه را شروعی برای گفت و گوهای اصلی و حاشیه ای کنفرانس مونیخ دانست و نوشت: گزارش سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ در شش بهمن ماه در یک نشست مقدماتی در برلین رونمایی می شود و از روی وبسایت کنفرانس قابل داونلود خواهد بود.

«ولفانگ ایشینگر» مدیر کنفرانس امنیتی مونیخ در پیامی که روی وبسایت این کنفرانس در فضای مجازی قرار دارد درباره موضوعات مورد بحث در کنفرانس پنجاه و یکم نوشته است: بحران اوکراین، نزاع و واگرایی در خاورمیانه و ظهور پدیده های تروریستی جدید مثل داعش قواعد فعلی نظام بین الملل را زیرسئوال می برند. امیدوارم که کنفرانس امسال، جرقه ای برای پایان دادن به نزاع ها و تقویت و توسعه نظام بین الملل باشد.

**تیم هسته ای ایران جمعه عازم مونیخ می شوند

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته ای روز جمعه عازم مونیخ می شود .

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه و حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی هیأت مذاکره کننده به همراه کارشناسان و حقوقدانان تیم هسته ای به آلمان سفر خواهند کرد. 

پیش از این اعلام شده بود که معاونان و تیم کارشناسی مذاکره کننده پیش از حضور وزیر امور خارجه کشورمان عازم مونیخ خواهند شد و گفتگوهایی با همتایان خود خواهند داشت. 

پیش بینی می شود که وزیر امور خارجه کشورمان در مونیخ با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار داشته باشد. 

**احتمال حضور همه اعضای 1+5 ضعیف است

محمد جواد ظریف در خصوص برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه همه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه1+5 در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، گفت: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 در مونیخ نگرفته ایم.

وزیر خارجه تصریح کرد: اینکه چگونه بتوانیم در مورد برگزاری یک اجلاس در سطح وزرا تصمیم گیری کنیم یک مشکل لجستیکی است که آیا همه وزرا حضور دارند یا برای این موضوع به خصوص باید به مونیخ سفر کنند.

وی، نشست مشترک ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در مونیخ در سطح معاونان را نیز قطعی ندانست.

**احتمال برگزاری میزگردی با حضور کری و ظریف

این در حالی است که رییس کنفرانس امنیتی مونیخ از بررسی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در میزگردی با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان و فرانسه در روز یکشنبه سومین روز این کنفرانس خبر داده است.

ایشینگر از احتمال حضور فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبر داده است.

وی درباره برگزاری مذاکرات رسمی ایران و گروه 1+5 در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هم گفته است: تشکیل چنین جلسه ای به تصمیم وزارت خارجه آلمان و اتحادیه اروپا و همچنین حضور همه وزیران عضو این گروه در مونیخ بستگی دارد.

**برنامه هسته ای ایران دیگر امنیتی نیست

وزیر خارجه درباره خارج شدن موضوع هسته ای ایران از حالت امنیتی و بحرانی با تلاش های دیپلماتیک دولت یازدهم خبرداده است.

وی تاکید کرد اینکه در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوعی بررسی شود به معنای امنیتی کردن آن موضوع نیست.

با توجه به توافقات انجام شده بین ایران و گروه 1+5 و دیپلماسی مثبت دولت یازدهم، موضوع هسته ای ایران دیگر امسال مثل سال های گذشته، جزء محورهای اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2015 نیست و به عنوان یک بحران به آن پرداخته نمی شود.

در سال های گذشته همیشه دعوت از ایران، مناقشه برانگیز بوده است. سال 87 آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس، سال 88 آقای منوچهر متکی، و در سال های 90 و 91 دکتر علی اکبر صالحی وزیران امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بودند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که 11 تا 13 بهمن ماه در شهر مونیخ آلمان برگزار شد، شرکت کرده و 13 بهمن ماه در یک پنل اختصاصی با موضوع ایران، سخنرانی کرد.

در حاشیه پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ 2014، قدرت دیپلماسی و عملکرد موفق سیاست خارجی کشورمان، موجب خشم گروه های وابسته به منافقین و بدخواهان خارج نشین شد.

**سابقه کنفرانس مونیخ 

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 1962 توسط «ادوارد هاینریش فن کلایست اشمنتسین»، نظامی معروف آلمانی بنیان گذاشته شد.

در کنفرانس مونیخ تصمیمی اتخاذ نمی شود و صرفا این اجلاس برای اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی برگزار می شود.

کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع بین المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده و هر سال به طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین المللی می پردازد.

در این گردهمایی، سیاستمداران متخصص در امور امنیتی (معمولا وزیران امور خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی می پردازند.

هزینه های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک های مالی صنایع تسلیحاتی تامین می شود.

دوران جدید کنفرانس امنیتی مونیخ از سال 1999، یعنی از سی و پنجمین کنفرانس تحت سرپرستی «هورست تلچیک»، با تغییراتی مواجه بوده است. از جمله درهای کنفرانس برای نخستین بار به روی نمایندگان کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و همچنین تجار و بازرگانان گشوده شد. در همین حال، تعداد هیئت های آمریکایی دعوت شده به کنفرانس، خصوصاً هیئت هایی از کنگره آمریکا افزایش یافت. از طرف دیگر، مسائل مربوط به قاره آسیا با توجه به الزامات سیاست امنیت جهانی نیز در موضوعات کنفرانس گنجانده شد. بر این اساس، از سال 2000 نمایندگان عالی رتبه ای از چین، ژاپن و هند تاکنون به طور منظم در کنفرانس شرکت می کنند. همچنین موضوعاتی مانند مشارکت کشورهای دو سوی آتلانتیک در قرن جدید، تروریسم بین الملل، بحران عراق، چالش های امنیتی در خاورمیانه، گسترش ناتو در دستور کار اجلاس های سالانه کنفرانس مونیخ قرار گرفته اند.

**کنفرانس های 2013،2014 و 2015

چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ به مباحثی چون بحران سوریه، درگیری های نظامی در مالی، تروریسم، جنگ سایبری، بحران یورو، وضعیت افغانستان و مصر و موضوع هسته ای ایران پرداخت.

بحران اوکراین، مسئله انرژی، امنیت اقلیمی، جاسوسی اینترنتی و تاثیر آن بر روابط اروپا با آمریکا از جمله مسائلی بودند که در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح شدند.

بدتر شدن بحران خاورمیانه و اوکراین، اضمحلان نظم کنونی جهان، وضعیت آوارگان و مبارزه با تروریسم از جمله مسائلی هستند که قرار است با حضور 400 نفر از تصمیم گیران حوزه سیاست بین الملل جهان در پنجاه و یکمین کنفرانس بررسی شوند. 

**مخالفان کنفرانس امنیتی مونیخ

برخی مخالفان کنفرانس امنیتی مونیخ به دلیل حضور مدیران و نمایندگان شرکت های عظیم تسلیحاتی جهان در کنفرانس مونیخ و نیز برخی جنبه های کارنامه 45 ساله آن، براین نظرند که مضمون و سمت و سوی کنفرانس را تامین منافع غرب و شرکت های تسلیحاتی و مالی آن تشکیل می دهد و بحث های آن نیز در خدمت تامین صلح در جهان نیست.

یکی دیگر از انتقادهای مخالفان این است که گرچه دولت آلمان، سالانه با یک بودجه 330میلیون دلاری در تامین مالی کنفرانس سهم مهمی دارد، اما نهادهای مدنی و سازمان های غیردولتی اجازه شرکت در آن را ندارند و حتی برخی از احزاب حاضر در پارلمان نیز از فرستادن و کارشناسان امنیتی و نظامی خود به آن محرومند.

ظاهرا برای کاستن از این فشارها و انتقادات، مدیریت کنفرانس برای اولین بار در سال 2007 از نماینده یک سازمان غیردولتی، یعنی از رییس «سازمان دیده بان حقوق بشر» نیز، برای شرکت در آن دعوت به عمل آورد. 

انتقاد و اعتراض به کنفرانس مونیخ معمولا در عرصه حرف باقی نمی ماند و هر سال در هفته منتهی به برگزاری آن، مونیخ شاهد تظاهرات گاه گسترده و گاه کم ابعاد گروه های متعددی از هواداران صلح، منتقدان جهانی شدن و احزاب چپ از طیف های گوناگون است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *