شناسه خبر: 5904 منتشر شده در مورخ: 1393/11/12 ساعت: 11:35 گروه: اجتماعی  
بیت تاریخی امام (ره) در خمین در نخستین روز دهه فجر گلباران شد

بیت تاریخی امام (ره) در خمین در نخستین روز دهه فجر گلباران شد

برنامه های دهه فجر استان مرکزی روز یکشنبه همزمان با سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به میهن با گلباران بیت تاریخی آن حضرت در خمین آغاز شد.

 حجت الاسلام سید 'رضا اکرمی' مشاور فرهنگی رییس جمهوری، 'شکرالله حسن بیگی' سرپرست استاندار مرکزی، معاونان استاندار و جمعی از مدیران اجرایی استان در آیین آغاز ویژه برنامه های ایام الله دهه فجر در بیت تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی در شهرستان خمین حضور یافتند.


به همین مناسبت زنگ انقلاب دربیت تاریخی امام (ره ) و مدارس شهرستان خمین به صدا درآمد و دانش آموزان با آرمانهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند.

هم چنین همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی سرپرست استانداری استان مرکزی، جمعی از مسوولان استان و شهرستان خمین با حضور در گلزار شهدای این شهر نسبت به مقام شامخ آنان ادای احترام کردند.

برگزاری شورای اداری استان مرکزی در بیت تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های آغاز سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان خمین است.

حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ 20 جمادی الثانی سال 1320 قمری برابر با 30 شهریور 1281 شمسی در بیت تاریخی خود در شهرستان خمین متولد شد و تا سن 19 سالگی در این شهر زندگی کرد و سپس برای کسب علوم دینی به اراک عزیمت کرد.

بیت تاریخی امام( ره ) یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان خمین است که چون نگینی بر تارک این شهر می درخشد و در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با استقبال مسافران همراه است.

بیت تاریخی امام (ره) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما برخلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلوخانهای این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد و در اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته ضخیم طولی است.

بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است وبعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود و این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در 175 سال پیش ساخته شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *