شناسه خبر: 5851 منتشر شده در مورخ: 1393/11/7 ساعت: 12:49 گروه: اجتماعی  
90 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است

90 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است

معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی ایلام گفت: هدف از آموزش در دوران قبل و بعد از بارداری پیشگیری از معلولیت‌ها است.

«شاپور کردی» در بحث پیشگیریاز معلولیتها به طرح غربالگری اشاره و اظهار کرد: از مجموع 26 هزار نفر افراد تحت پوشش خدمات بهزیستی، سال گذشته 20 الی 22 هزار نفر از طرح غربالگری استفاده کرده‌اند که از این تعداد 3 مورد به جراحی ختم شده است.

معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی ایلام در بخش آموزش به بینایی‌سنجی کودکان اشاره کرد و گفت: افرادی که با هماهنگی بخش آموزش به بینایی سنجی ارجاع داده می‌شوند در صورت برطرف نشدن مشکل به پزشک متخصص در جهت رسیدگی دقیق مراجعه می‌گردد که در سال 92 از تعداد مراجعین 125 کودک زیر 3 تا 6 سال عینک دریافت کرده و سه مورد نیز با انجام جراحی از طرح غربالگری بهره‌مند شده‌اند.

کردی با بیان اینکه بهترین زمان درمان تنبلی چشم قبل از 6 سالگی است، افزود: براساس زاد و ولد سالیانه که حدود 10 تا 11 هزار نفر در استان است سال گذشته 8 هزار و 425 کودک تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته است البته چون این طرح بر روی کودکان تازه متولد شده تا 15 روز پس ازتولد در جهت پیشگیری از معلولیت انجام می‌شود، اگر نیاز به درمان جدی یا جراحی وجود داشته باشد مورد حمایت بهزیستی قرار خواهند گرفت.

وی به آموزش مربیان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: تاکنون نزدیک به 5 هزار نفر از آموزش‌های قبل و بعد از بارداری استفاده کرده‌اند تا اطلاعاتی در خصوص نوع بهداشت مادر ارایه و از معلولیت‌هاپیشگیری شود.

کردی با بیان اینکه 3 مرکز مشاوره ژنتیک در ایلام، دره‌شهر و آبدانان در حال فعالیت هستند و به افرادی که قبل یا بعد از ازدواج به این مراکز مراجعه می‌کنند در جهت پیشگیری از معلولیت‌ها آموزش لازم داده می‌شود، تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده که 90 درصد اختلالات ژنتیک، عقب‌ماندگی‌های ذهنی ومعلولیت‌ها قابل پیشگیری است، در همین راستا سال گذشته 930 زوج به مراکز جهت انجام آزمایش وپیشگیری از اختلالات ژنتیک مراجعه کرده است.

این کارشناس دو طرح انجام شده در بهزیستی ایلام را شامل طرح پیشگیری از خودکشی و شناسایی مناطق پرخطر اعتیاد عنوان کرد و افزود: در بحث پیشگیری از خودکشی و اعتیاد اقدام به مکان‌یابی مناطق پرخطر شده است و اینکه در هر منطقه چه نوع معلولیت‌های بیشتر شیوع دارد، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است، در این خصوص نیز چهار منطقه پرخطر شناسایی شده‌ که بالاترین نرخ اعتیاد و خودکشی را به خود اختصاص داده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *