شناسه خبر: 5731 منتشر شده در مورخ: 1393/10/21 ساعت: 12:28 گروه: اقتصادی  
کارشناس مالی بین المللی: سیستم جهانی فروش نفت با دلار به پایان خود نزدیک شده است

کارشناس مالی بین المللی: سیستم جهانی فروش نفت با دلار به پایان خود نزدیک شده است

پیتر کیونیگ کارشناس سابق بانک جهانی اعلام کرد :سیستم جهانی فروش نفت با دلار آمریکا به پایان خود نزدیک شده است.

به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا؛ کیونیگ که از کارشناسان بین المللی امور مالی و ژئوپلیتیک است، خاطرنشان کرد: روسیه و چین با خودداری از معامله نفت با دلار آمریکا به سیستم جهانی فروش نفت با دلار ضربه کاری زدند.

وی افزود: این اقدام مسکو و پکن در آینده نزدیک ممکن است به ایجاد سیستم جهانی جدید معامله های نفتی با ارزهای دیگر و زوال سیستم کنونی دلاری خرید و فروش نفت منجر شود.

کارشناس سابق بانک جهانی معتقد است اوباما با تحریم های اقتصادی مرتکب اشتباه راهبردی شد که در آینده سیستم مالی آمریکا عواقب سنگین آن بر پیکر خود احساس خواهد کرد.

کیونیگ خاطرنشان کرد: آمریکا نمی بایست این گونه با روسیه رفتار کند زیرا این کشور را تحریک به اقدامات متقابل کرده و چین را نیز از آینده خود به شدت نگران کرده است.

این کارشناس مالی بین المللی معتقد است که آمریکا به اندازه کافی مشکلات داخلی دارد که مهم ترین آن بدهی سنگین 18 هزار میلیارد دلاری است و در این شرایط بهتر بود حکومت این کشور به فکر حل مشکلات داخلی خود باشد.

وی با اشاره به دردسرآفرینی چین و روسیه برای آمریکا ادامه داد: چین برای جلوگیری از ضربات احتمالی آمریکا در آینده ، به نزدیکی هرچه بیشتر با روسیه و حمایت های مالی از این کشور روی آورده است و وزیر دارایی چین اخیرا بر حمایت کشورش از روسیه در امور مالی تاکید کرد.

کارشناس امور بین المللی در ادامه خاطرنشان کرد: استراتژی روسیه در نزدیکی به چین و کشورهای عضو گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای بسیار درست و حرکت سنجیده است که آمریکا را در وضعیت دشوار قرار می دهد.

وی در این رابطه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را به استاد ماهر شطرنج تشبیه کرد که با حرکات های از پیش برنامه ریزی شده در جهت زوال سلطه مالی آمریکا بر جهان گام برمی دارد.

کارشناس امور بین المللی معتقد است که روسیه نباید از کاهش ارزش روبل و سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی نگران باشد زیرا این مسایل موقتی است و به تدریج اقتصاد این کشور تثبیت خواهد شد.

کیونیگ خاطرنشان کرد: در این شرایط آمریکا که برای حفظ سیستم جهانی معاملات نفتی دلاری تلاش می کند به شکست خود نزدیک می شود و هر قدر بر تعداد کشورهایی که از این سیستم صرف نظر می کند افزوده شود شکست آن نیز نزدیک تر می شود.

وی در پایان گفت: با زوال سیستم معاملات دلاری نفتی ، آمریکا دیگر نمی تواند مانند سابق به روسیه فشار مالی وارد کند و امکانات واشنگتن به مراتب کاهش خواهد یافت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *