شناسه خبر: 5651 منتشر شده در مورخ: 1393/10/13 ساعت: 12:30 گروه: فرهنگی  
جوانان به دنبال احیای موسیقی‌های مهجور

جوانان به دنبال احیای موسیقی‌های مهجور

سرپرست آنسامبل کارگاه موسیقی باروک از برگزاری یک کنسرت ویژه و متفاوت با اجرای قطعاتی از آهنگسازان دوره باروک در فرهنگسرای نیاوران خبر داد.

کریستف رضاعی آهنگساز، نوازنده و خواننده با سابقه موسیقی کشورمان در تشریح تازه ترین فعالیت های خود توضیح داد: در کنسرتی که سه شنبه 16 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران در قالب عنوان «آنسامبل کارگاه موسیقی باروک» اجرای می شود تلاش کرده ایم برای نزدیک شدن به ویژگی اجرای موسیقی دوره باروک، قطعاتی را با استفاده از تارهای روده برای سازهای زهی و کوک مرسوم این دوره اجرا کنیم.

وی ادامه داد: پایبندی به سبک نوازندگی و استفاده از تزیینات دوره باروک از ویژگی های این کنسرت موسیقایی است که رضا عسگرزاده و فرهود بیگلربیگی نوازندگی فلوت ریکوردر، پوریا کیانی و امیر حسین نوروز ناصری نوازندگی ویولن، آیدین احمدی نژاد ویولنسل و آیدین منعم نوازندگی هارپسیکورد را به عهده دارند. من نیز به عنوان خواننده تنور در کنار گروه حضور خواهم داشت.

این آهنگساز درباره قطعاتی که نواخته می شود، عنوان کرد: قطعات سازی و آوازی از ویلیام کربت، هنری پرسل، لودویگ زنفل، میشل لامبر، ژوزف بوآ موریته و فیلیپ تلمان از آهنگسازان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دوره باروک آثاری هستند که در این کنسرت اجرا می کنیم. آنچه در این کنسرت برای ما دارای اهمیت است اتفاقات تکنیکی است که تاکنون کمتر در ایران تجربه شده است چراکه در سبک موسیقی باروک نوع نواختن برای سازهایی مانند ویولن و ویولن سل کاملا فرق می کند. ضمن اینکه جمله بندی و تحریرهای ایجاد شده در آواز تنور این دوره نیز هرکدام خاصیت خود را دارند که به این نوع موسیقی زینت متفاوتی را به نمایش می گذارد.

رضاعی با اشاره به ویژگی های موسیقایی دوره باروک بیان کرد: آنچه ما در این کنسرت انجام داده ایم گرچه در 15 سال گذشته نیز توسط تعدادی از دوستانم تجربه شده بود اما تصور می کنم این کنسرت طی سال‌های اخیر کاری نسبتا جدید است که فکر می کنیم در این چند سال حرکت جدیدی است. ما در این کنسرت هیچ خلاقیت و خودنمایی غیر از اجرای اصل موسیقی را مدنظر نداریم بنابراین آنچه برای ما مهم است اجرای صحنه ای درست و در خدمت موسیقی بودن است.

وی گفت: اغلب پارتیتورهایی که برای این کنسرت آماده شده است یکسری عدد است که به جای آکورد برای نوازنده و اجراکننده ارائه شده است و این نوع نگارش پارتیتور می تواند به خودی خود برای برداشت های ذهنی جای زیادی را در ذهن نوازنده باز کند. در واقع نوازنده در این نوع اجرا نسبت به حسی که از قطعه دارد می تواند روی تمپوها به طوری نوازندگی کند که شاید برای مخاطب نیز جالب توجه است.

این آهنگساز فیلم با اشاره به فعالیت‌های دیگرش در عرصه موسیقی گفت: به تازگی کار آهنگسازی دو فیلم «نزدیکتر» به کارگردانی مصطفی احمدی و «در دنیای تو ساعت چند است» به کارگردانی صفی یزدانیان را انجام داده ام ضمن اینکه در هفته موسیقی تلفیقی نیز همراه با گروه «نور» کنسرتی را برای علاقه مندان اجرا می کنیم.

رضاعی درباره شرایط این سال های موسیقی ایران بیان کرد: مقداری زود است که بخواهیم در مورد وضعیت موسیقی کشور اظهارنظر کنیم اما همین که به نظر می آید سیستم مجوزها ساده تر شده است، می تواند برای آینده امیدوارکننده باشد. البته برای برگزاری کنسرت «آنسامبل دوره باروک» قرار بود ما تالار رودکی را برای اجرا آماده کنیم اما به دلیل قیمت بالای اجاره بهای سالن که برای ما و این کنسرت بسیار بالا بود مجبور شدیم فرهنگسرای نیاوران را که نسبتا از تالار رودکی ارزان تر است انتخاب کنیم و این همان مشکلی است که باید برای رفع آن اقداماتی کرد.

وی در پایان تصریح کرد: کار نوازنده در هر شرایطی ساز زدن است و چه عالی که این ساز زدن در برخورد با تماشاگران صورت گیرد اما اگر بخواهم درباره فضایی که خودم در آن کار می کنم توضیحی را ارائه دهم این است که برای من چیزی که جالب توجه است حضور جوانانی است که علاقه بسیار زیادی برای تجربه اندوزی در سبک های موسیقی مهجور دارند و با وجود مهجوریت و کمبود تئوریسین در این زمینه اما باز هم مشتاق کار کردن برای سبک های مختلف موسیقایی هستند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *