شناسه خبر: 5591 منتشر شده در مورخ: 1393/10/7 ساعت: 12:44 گروه: اجتماعی  
مناسب سازی فضاهای شهری باید زمینه حضور معلولان را در جامعه فراهم کند

مناسب سازی فضاهای شهری باید زمینه حضور معلولان را در جامعه فراهم کند

قزوین- معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت: با مناسب سازی فضاهای شهری باید زمینه حضور معلولان در فعالیت های اجتماعی را فراهم کنیم.

همایش«حقوق شهروندی برای همه شهروندان» شنبه شب با حضور یحیی سخنگویی معاون توانبخشی بهزیستی کشور، غلامرضا حسن پور فرماندار البرز، داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری، مسعود نصرتی شهردار قزوین، ایرج بهزاد پور شهردار محمدیه، حسن افشار مدیرکل بهزیستی استان و جمعی از معلولان در سالن نیایش شهر محمدیه قزوین برگزار شد.

یحیی سخنگویی در این همایش گفت: فاصله ما تا معلولیت یک لحظه است و در کمین همه افراد قرار دارد و همه در مرحله سالمندی قرار دارند که اگر به فکر نباشیم آسیب می بینیم.

وی افزود: ۱۵ درصد جمعیت کشور معلول است و با اینهمه معلول فقط مرکز سالمندان درست کردیم و آنها را از جامعه جدا کردیم و اگر در دوران درست عمل می کردیم  و توانمندی افراد را جدی کی گرفتیم مشکلات کمتری داشتیم.

قزوین

معاون توانبخشی بهزیستی یادآورشد: به دلیل مناسب سازی نشدن فضاهای شهری بسیاری از معلولان از جامعه دوری می کنند و در حالی که یکپارچه سازی رادنبال می کنیم راهکارهای اساسی را نمی دانیم و هر چند تغییراتی در مناسبب سازی صورت گرفته اما کافی نیست.

این مسئول بیان کرد: در سال های اخیر شهرداران در زمینه مناسب سازی ورود کرده اند و امیدواریم بخشی از مشکلات حل شود و هنوز آمار دقیقی از شیوع معلولیت در کشور نداریم  و درصدی که سازمان بهزیستی برای این معلولین در نظر گرفته مربوط به سامانه ثبت نامی آنهاست و درصدی هم که برای مناسب سازی سازمان ها اعلام می کنند دقیق و علمی نیست.

سخنگویی اظهارداشت: معلولیت و سالمندی و کاهش وضعیت حرکتی در انتظار همه مردم جامعه است که باید برای این شرایط برنامه ریزی جامعی داشته باشیم تا در صورت بروز آن آسیب نبینیم.

وی افزود: ۱۵ درصد از جمعیت کل کشور معلول هستند یعنی به میزان ده میلیون نفر و از این میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلولیت شدید دارند که تعداد کمی نیست. در حالیکه قانون جامع ویژه معلولین داریم تا امروز در راستای فراهم سازی امکانات برای آنها قدم اساسی برداشته نشده است.

این مسئول بیان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس جانبازان نخاعی زیادی داشتیم که با ایزوله کردن همه آنها را به آسایشگاه ها فرستادیم و اگر در آن دوران به وظیفه خود در راستای توانمند سازی برای این عزیزان اقدام کرده بودیم امروز با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

وی افزود: در حال حاضر یک بیمارستان تخصصی ضایعه نخاعی در کشور نداریم و به دلیل مناسب سازی نشدن فضاهای شهری بسیاری از معلولین وارد جامعه نمی شوند و در حالی که به دنبال یکپارچه سازی همه امکانات برای قشرهای مختلف جامعه هستیم اما تغییرات صورت گرفته کافی نیست و در این زمینه راهکار مناسب نداریم.

سخنگویی یادآورشد: ماده دو قانون حمایت از معلولین به صراحت موضوع مناسب سازی را مورد تاکید قرار داده اما ماده ۱۶ همین قانون اجرایی  شدن این طرح را منوط به داشتن بودجه و اعتبارات لازم برای دستگاه ها کرده لذا تاکنون اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: با بررسی های لازم ماده ۱۶ قانون جامع معلولین برای تایید این تغییرات به جلسه هیئت وزیران فرستاده خواهد شد و همه سازمانها مکلف به اجرای این قانون و ایجاد مناسب سازی لازم در محیط های شهری و سازمان ها خواهند شد.

معاون سازمان بهزیستی کل کشور با بیان اینکه سالها پیش اصل تساوی فرصت ها برای آحاد جامعه مطرح شد و مفاد این طرح فرآیندی بود که کل محیط های ورزشی، مسکونی، حمل و نقل برای همه اقشار مناسب سازی شود اما تا به امروز با این اعتبارات کلان شرایط مناسب برای جابجایی معلولین صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در جهان برای حضور معلولین در مشارکت های اجتماعی اهمیت بالایی قائل هستند و اگر ایران اسلامی به دنبال توسعه فردی، اجتماعی و ملی است باید با فراهم کردن امکانات لازم معلولین توانا را به حضور در جامعه دعوت کند.

سخنگویی اضافه کرد:مناسب سازی در کشور باید نهادینه شود، اما متاسفانه به دنبال راهکارهایی چون ایجاد آسایشگاه هستیم که ۵۰ سال پیش توسط کشورهای دیگر عملیاتی شده است.

قزوین

بهزادپور: دستورالعمل‎های ۱۵ گانه حقوق شهروندی قزوین تدوین شد

ایرج زاهدپور گفت: همایش مناسب‌سازی معابر شهری در راستای رفاه حال شهروندان برگزار شده که موضوع مناسب سازی معابر شهری یکی از دستورالعمل ۱۵گانه حقوق  شهروندی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی بیان کرد: در راستای تحقق دستورالعمل‌های ۱۵ گانه حقوق شهروندی باید با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با این موضوع مانند استانداری، معاونت عمرانی استاندار، بهزیستی تعامل داشته باشیم و تمام مسائل و مشکلات شهروندان و نیازهای آنها را مورد توجه قرار دهیم.

شهردار محمدیه تصریح کرد: در همایش مناسب ‌سازی معابر شهری، ضمن ارائه مقاله مطالعاتی در زمینه حقوق شهروندی از کتاب مجموعه قوانین اجرایی شهرداری رونمایی و منشور اخلاقی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط امضا می‌شود.

بهزادپور همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری تامین معابر شهری متناسب با نیاز همه افراد جامعه از جمله کودکان، معلولان، سالمندان است تا آحاد مردم بتوانند به راحتی به مراکز خدمات عمومی دسترسی داشته باشند.

قزوین

وی بیان کرد: با برگزاری همایش‌های مختلف درباره حقوق شهروندی، باید نگاه مردم به ویژه مسئولان و مدیران را نسبت به حقوق شهروندی و مناسب سازی معابر شهری تغییر داده و در جهت تحقق دستورالعمل‌های ۱۵ گانه حقوق شهروندی اقدام کرد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *