شناسه خبر: 5478 منتشر شده در مورخ: 1393/9/25 ساعت: 08:44 گروه: سیاسی  
نشریه فرانسوی: ایران و غرب سرانجام به توافق می رسند

نشریه فرانسوی: ایران و غرب سرانجام به توافق می رسند

پایگاه اینترنتی نشریه 'لزاکو' روز دوشنبه درمقاله ای نوشته 'آنتوان شاین' با بیان اینکه ایران و غرب سرانجام به توافق نهایی خواهند رسید، تاکید کرد: اختلافات میان ایران و غرب ساده نیست.

دربخشی از این گزارش آمده است: در حالی که قرار است در هفته جاری مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ بر سر پرونده هسته ای این کشور از سر گرفته شود، تحلیلگران بر این باورند که سیاستمداران دو طرف توافق نهایی را امضا خواهند کرد چرا که تنها چارچوب باقی مانده برای تنش زدایی است.


چالش اصلی این است که چگونه اختلافات در برداشت ها و انتظارات میان ایران و غرب را برای رسیدن به توافق هسته ای برطرف کرد به گونه ای که منتقدان این مذاکرات در واشنگتن و تهران را راضی کنند. 

اختلافات اساسی که مانع از به نتیجه رسیدن اقدامات مثبت در مذاکرات اخیر شد، بسیار ساده نیست.این اختلافات درباره مثلا تعداد دستگاه های سانتریفیوژی که ایران در نهایت اجازه دارد در اختیار داشته باشد یا مدت زمان لازم برای فرار هسته ای نیست، از نظر تهران موانع بزرگی که به شکست مذاکرات وین و تمدید 7 ماهه مذاکرات منجر شد، همان هایی هستند که در گذشته نیز درباره آنها مذاکره شده است.

به عنوان مثال اگر ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به طرز چشمگیری کاهش دهد و به درخواست بازرسی های اعلام نشده از تاسیسات اتمی اش تن بدهد، کاهش تحریم ها علیه ایران تا چه اندازه و تا چه زمانی خواهد بود.

از زمان امضای توافق طرح اقدام مشترک در ژانویه سال 2013، ایران توانست به 7 میلیارد دلار ذخیره ارزی خود که در حساب هایش در بانک های خارجی مسدود شده بودند، دسترسی پیدا کند. میزان ذخیره ارزی خارجی ایران که مسدود شده است 100 میلیارد دلار برآورد شده است.

در تهران، تحلیلگران می گویند نتیجه مذاکرات هسته ای بسیار قابل توجه خواهد بود نه فقط برای موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیا بلکه برای جایگاه آن در میان کشورهای همسایه اش در خاورمیانه نیز مهم است. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايرنا
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *