شناسه خبر: 5427 منتشر شده در مورخ: 1393/9/18 ساعت: 09:12 گروه: سیاسی  
گفتگو دکتر یحیی سخنگویی با برنامه امید، نشاط، زندگی ویژه معلولین

گفتگو دکتر یحیی سخنگویی با برنامه امید، نشاط، زندگی ویژه معلولین

دکتر یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور روز چهارشنبه دوازده آذر 93 به مناسبت روز جهانی معلولین، روی خط برنامه ی رادیویی امید، نشاط، زندگی، که ویژه معلولین است و از رادیو فصلی پخش میشود، حاضر شد تا پاسخگوی سؤالات این برنامه و انجمن های مرتبط با معلولین باشد.

به گزارش ایران سپید در این مصاحبه ابتدا از ایشان درباره ی آخرین وضعیت اصلاحیه ی قانون حمایت از حقوق معلولین سؤال شد و این که سازمان بهزیستی برای به نتیجه رسیدن این قانون چه نقشی داشته است که ایشان در پاسخ به این سؤال عنوان داشت: در بازنگری قانون جامع حمایت از معلولین، سازمان بهزیستی نقش اساسی داشت و از متخصصین و انجمنهای مختلف در این زمینه کمک گرفت. این مژده را به معلولین عزیز میدهم که در کمیسیون اجتماعی، کار بررسی این قانون جامع به پایان رسیده و آماده ی ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

سخنگویی در خصوص میزان ضمانت اجرایی این اصلاحیه بعد از تصویب در مجلس، با توجه به اجرایی نشدن بخشهای زیادی از قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که در سال هشتاد و سه در مجلس وقت به تصویب رسید گفت: در قانون جامعی که سال هشتاد و سه به تصویب رسید، ماده ی شانزده پاشنه ی آشیل این قانون محسوب میشود که اجرایی شدن همه ی موارد ذکر شده در این قانون را منوط به داشتن اعتبارات کافی میداند. اما در اصلاحیه ای که در حال حاضر در آستانه ی ارائه ی آن به مجلس هستیم، تمام موارد ذکر شده لازم الاجرا هستند و تمام ارگانها ملزم به اجرای قانون هستند و مسأله ی داشتن اعتبارات مالی کاملً منتفی است.
در ادامه ی این گفتگو، نمایندگان انجمنهای مرتبط با معلولین به صورت تلفنی سؤالاتی را مطرح کردند و دکتر سخنگویی نیز به این سؤالات پاسخ دادند.

در ابتدا سهیل معینی، مدیر عامل انجمن معلولین باور و مدیر عامل شبکه ی تشکلهای نابینایان و کمبینایان، چاوش، در این گفتگو اظهار داشت: از سازمان بهزیستی انتظار میرفت که رویکرد اصلی خود را در مورد افراد دارای معلولیت، از رویکرد صرفاً اعطای حمایتهای زودگذر و موقت، به رویکرد توانمندسازی تغییر دهد که به نظر میرسد مسئولان بهزیستی با این رویه همراه هستند. سؤال من از جناب دکتر سخنگویی این است که محورهای این رویکرد توانمندسازی در مورد معلولین چیست و جایگاه ایجاد اشتغال پایدار برای افراد معلول در این رویکرد را مشخص کنند.
دکتر سخنگویی در پاسخ به این سؤال بیان داشت:  در سه سال و نیم اخیر سازمان بهزیستی از گرایش قبلی خود یعنی توانبخشی مبتنی بر مراکز فاصله گرفته است. رویکرد ما رویکرد توانمندسازی و فرهنگسازی است. ولی هر تغییر زیرساختی، نیاز به زمان دارد. در حال حاضر، آموزش حرفه و توانمندسازی معلول در مراکز توانبخشی روزانه و ورود قدرتمند معلول جزء اولویتهای کاری ما محسوب میشود.
از طرفی، با توجه به این که برای حضور معلول در جامعه، تجهیزات و تکنولوژیهای خاصی لازم است امسال بودجه ای سی و هفت میلیاردی برای تأمین این تجهیزات اختصاص دادیم. ما معلولین را بسته به میزان چالشی که برای حضور در جامعه ممکن است برایشان ایجاد شود اولویتبندی کردیم و افراد ضایعه ی نخاعی، در اولویت هستند و حق پرستاری آنها به عنوان یکی از فعالیتهای جدی سازمان در زمینه ی توانبخشی این گروه است.
در ادامه، مرجان میرشفیعی، نماینده ی کانون ناشنوایان ایران سؤال خود را با دکتر سخنگویی اینگونه مطرح کرد: آیا ناشنوایان جز< معلولین محسوب میشوند؟ اگر محسوب میشوند؟ چرا مانند سایر معلولین از حق و حقوق خود برخوردار نیستند و اگر معلول محسوب نمیشوند چرا جامعه مانند سایر افراد، آنها را نمیپذیرد؟
دکتر سخنگویی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: مهمترین کاری که سازمان بهزیستی برای ناشنوایان انجام داده این است که کاندیدهای کاشت حلزون را به صفر رسانده ایم و دیگر ناشنوایی در نوبت کاشت حلزون باقی نمیماند. سازمان بهزیستی در زمینه ی توانمندسازی ناشنوایان با استفاده از ورزش، همکاری خوبی با فدراسیون ورزشهای ناشنوایان دارد و یکی از شرکای کاری این فدراسیون محسوب میشود. همچنین بخشی از بودجه ی سی و هفت میلیاردی که برای تأمین تجهیزات مورد نیاز معلولین استفاده میشود، به تهیه ی سمعک برای ناشنوایان تعلق گرفته است.
در ادامه، شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران سؤال خود را اینگونه مطرح کرد: با آگاهی به این نکته که ایجاد اشتغال برای نابینایان تنها وظیفه ی بهزیستی نیست، ولی سازمان بهزیستی به عنوان ارگان محور، چه اقداماتی در این زمینه تا کنون انجام داده است؟
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال گفت: در زمینه نابینایان، ورود جدی ما پیشگیری نابینایی در افراد کمبینای بزرگسال است. این امر یک کار اساسی است که تا کنون انجام نشده بود.
اما در زمینه ی اشتغال، حوزه ی توانبخشی، تنها آماده سازی شغلی را با آموزش حرفه در مراکز روزانه ایجاد میکند. در زمینه اشتغال، باید قائم مقام اشتغال در سازمان پاسخگوی این سؤال باشد.
در ادامه، علی اکبر جمالی، مدیر عامل انجمن نابینایان ایران، سؤال خود را اینگونه مطرح کرد: آیا در زمینه ی راه اندازی کتابخانه های دیجیتال برای کودکان نابینا که انجمن دست اندر کار این پروژه است به ما کمک میکنید یا خیر؟
دکتر سخنگویی در پاسخ به این سؤال گفت: ما به جامعه ی معلولین دِین داریم و در این زمینه هر آنچه که در توانمان باشد و اختیارات و امکانات به ما اجازه دهد، در کنار شما خواهیم بود.
در پایان، دکتر سخنگویی به جمعبندی رئوس برنامه های سازمان بهزیستی تا پایان سال جاری و سال آینده پرداخت و بیان داشت: تلاش میکنیم نیازهای گروهی از معلولین به تجهیزات را به صفر برسانیم. طرح نگهداری معلولین در منزل را جایگزین نگهداری در مراکز خواهیم کرد که بودجه ای دو میلیاردی برای این کار اختصاص دادیم و این مبلغ نیز افزایش خواهد یافت. توانمندی مبتنی بر خانواده را که سه سال است اجرا میشود گسترش خواهیم داد. به این ترتیب که معلولین طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولین از مراکز مرخص میشوند و سازمان بهزیستی نیز برای نگهداری این افراد به خانواده های آنها کمک میکند.

 

برنامه ی رادیویی امید، نشاط، زندگی، برنامه ایست که ویژه ی معلولین تهیه میشود و هر چهارشنبه، ساعت چهارده و سی تا پانزده، از رادیو فصلی پخش میشود. تمامی عوامل این برنامه به جز تهیه کننده، خود نابینا هستند.

در ویژه برنامه 12 آذر امید، نشاط، زندگی، علاوه بر دکتر سخنگویی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، زهرا نعمتی دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن و مسابقات پاراآسیایی اینچئون نیز مهمان دیگر این برنامه بود.

شما میتوانید فایل صوتی این برنامه نیم ساعته را از لینک زیر دانلود کرده و گوش کنید.

برنامه امید نشاط زندگی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *