رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
معلولیت مشکل فردی و خانوادگی نیست بلکه مشکلی اجتماعی استمعاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مشکلات معلولین را نباید تنها برای فرد معلول و خانواده آنان بدانیم بلکه این مشکل برای کل جامعه است. |
'مجید قدمی' سه شنبه شب به مناسبت روز جهانی معلولین و در آیین تجلیل از 148 معلول نخبه شهرستانهای استان تهران که در فرهنگ سرای 'ولاء'ی شهر ری برگزار شد، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران و از سوی آموزش و پرورش کارهای خوبی در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه نباید پنداشت که فرقی بین دانش آموزاستثنایی (ویژه) و عادی وجود دارد، افزود: معلمان باییستی برای تعلیم تمامی بچه ها آموزش ببینند و در زمانی که شرایط ویژه یک دانش آموز برای تعلیم و تربیت محرز شد، آن وقت می توان این دسته دانش آموزان را در مدارس استثنایی پذیرفت.
وی تصریح کرد: نباید کاری کرد که خانواده ها دچار سردرگمی شوند و در نهایت از تحصیل فرزندان ویژه خود جلوگیری کنند. ما باید ضمن رعایت حقوق شهروندی برای رفع مشکلات آنان اقدامات عملی موثری انجام دهیم.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهارداشت: امسال با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح سنجش سلامت دانش آموزان پیش دبستانی 9 ماه زودتراز سال تحصیلی آینده شروع شد تا ضمن شناسایی بچه ها، خانواده آنان نیز از وضعیت فرزندان خود آگاه شده و برای تحصیل شان تصمیم درست بگیرند.
قدمی، معلولیت را یک فرصت برای فرد معلول و جامعه دانست و افزود: کسی که به این عارضه دچار شده حتما مورد عنایت ویژه خداوند بوده و با کمی برنامه ریزی و دقت می توان قدرت و عظمت خداوند را در وجود این افراد دید و از طرفی یک فرصت برای جامعه است تا خدمتگزاری به افراد معلول را به نحو مطلوب انجام دهد.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: همه در جامعه از حقوق برابر برخوردارند و باید برای رفع مشکلات معلولین اعم از دسترسی های محلی و تردد، مراکز تعلیم و تربیت، ایجاد زمینه اشتغال و از همه مهمتر رفع نیاز خانواده معلولین از سوی مسوولان و دست اندرکاران اقدامات عملی انجام شود.
قدمی تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش افتخار می کند که خدمتگزار دانش آموزان ویژه اعم از ناشنوا، معلول جسمی و روحی و نابینا و کم توان ذهنی است و از طرفی برای تک تک این افراد و همچنین معلمان و آموزگاران مدارس استثنایی، برنامه های جامعی در دستور کار دارد تا در مسیر رشد و شکوفایی آنان گام های مفیدتری برداشت.
همچنین در مراسم تجلیل از 148 معلول نخبه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، معاون وزیر در امور بانوان، مسوول ادارات آموزش و پرورش شهرستان های تهران، معاون شهردار منطقه 20 و همچنین دانش آموزان استثنایی و معلولین مراکز آموزشی تهران به همراه خانواده در این مراسم حضور داشتند.