شناسه خبر: 5375 منتشر شده در مورخ: 1393/9/11 ساعت: 09:10 گروه: اجتماعی  
ارسال قانون جامع معلولان به مجلس/ صدور 10 هزار کارت معلولیت

ارسال قانون جامع معلولان به مجلس/ صدور 10 هزار کارت معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی از ارسال بازنگری قانون جامع معلولان طی روزهای آینده به مجلس خبر داد و گفت: 10 هزار کارت معلولیت به زودی صادر می‌شود.

به گزارش ایران سپید دکتر همایون هاشمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلول برگزار شد، افزود: در حال حاضر 6000 معلول، خدمات در منزل دریافت می‌کنند که این تعداد تا پایان سال افزایش پیدا می‌کند.

وی به اتمام بازنگری قانون جامع معلولان در کمیسیون اجتماعی دولت اشاره کرد و گفت: این قانون پس از بررسی و کار کارشناسی زیادی که بر روی آن انجام شد، سرانجام در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسید و طی روزهای آینده برای تصویب نهایی به مجلس ارسال خواهد شد.

هاشمی گفت: سهم اشتغال معلولان در قانون جدید از سه به پنج درصد افزایش پیدا کرده و همچنین این قانون 16 ماده‌ای نیز به 63 ماده تبدیل شده است.

رئیس سازمان بهزیستی به اجرای طرح ترخیص معلولان اشاره کرد و افزود: دو میلیارد تومان در مرحله اول اجرای طرح ترخیص معلولان، سالمندان و بیماران روانی و مزمن از مراکز شبانه‌روزی به خانواده‌ها اختصاص یافته است.

به گفته هاشمی، نظام جدید کلاس‌بندی معلولیت‌ها در سراسر کشور اجرا می‌شود که بر اساس آن 100 هزار پرونده معلولان شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته که اطلاعات 10 هزار نفر آنها تکمیل و به زودی کارت برای آنان صادر خواهد شد.

وی به مسکن معلولان اشاره کرد و گفت: در عرض شش ماه اخیر به اندازه دو برابر 30 سال گذشته برای معلولان مسکن احداث کرده‌ایم؛ به طوری که 20 هزار واحد مسکونی طی این مدت تحویل داده شده و تا پایان سال نیز همین تعداد احداث و واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از اجرای 100 درصدی طرح «توانمندی مبتنی بر جامعه» در 13 استان کشور خبر داد و تاکید کرد: در این طرح که در مناطق کم برخوردار و روستاها اجرایی شده، 356 هزار و 573 معلول شناسایی شده‌اند که برخی از آنها افاغنه و اتباع غیرایرانی بوده‌اند که از خدمات برخوردار می‌شوند.

هاشمی همچنین از پرداخت حق پرستاری به 12 هزار و 500 معلول ضایعه نخاعی خبر داد و گفت: این افراد از سازمان کمک هزینه مستقیم مانند مستمری، یارانه و ... دریافت می‌کنند.

وی از اجرای طرح «اوتیسم» در پنج استان کشور خبر داد و گفت: در مرحله بعدی قرار است در تمامی استان‌های کشور این طرح اجرایی شود.

به گفته هاشمی، برای اولین بار در سال جاری پلاک تخصصی ویژه معلولان به آنها ارائه شد و همچنین 4700 معلول واجد شرایط نیز از معافیت گمرکی خودروها بهره‌مند شده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی از افتتاح اولین مرکز تخصصی ضایعه نخاعی در کشور طی هفته اول دی ماه خبر داد و گفت: در این مرکز خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران دارای ضایعه نخاعی ارائه می‌شود.

وی گفت: در سال جاری 5549 سالمند از خدمات توانبخشی در منزل بهره‌مند شده‌اند و در سال جاری نیز 230 هزار نفر معلول و مددجو پشت نوبت تحت پوشش قرار گرفتند.

هاشمی با اشاره به اینکه در سال 90، دو میلیون و 300 هزار نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شدند، گفت: این تعداد در سال جاری به چهار میلیون و 800 هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی از ارائه خدمات به 36 هزار معلول دانشجو خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 1500 نخبه معلول شناسایی شده که در مرحله دکتری و فوق دکتری تحصیل می‌کنند.

وی از اشتغال 19 هزار و 544 نفر در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 9640 نفر معلول بوده که توانسته‌ایم زمینه اشتغال آنان را فراهم کنیم و در سال گذشته نیز 12 هزار و 373 معلول مشغول به کار شده‌اند.

هاشمی از افزایش 20 اکیپ جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خبر داد و گفت: بعد از تاکید رئیس‌جمهور، 20 اکیپ در تهران برای جمع‌آوری متکدیان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد بازنشستگی پیش از موعد معلولان نیز گفت: این قانون برای اجرایی شدن به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده است و ما به عنوان دبیرخانه، پیگیر این حق معلولان هستیم و چنانچه دستگاهی این قانون را اعمال نمی‌کند، به سازمان اعلام کنید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *