شناسه خبر: 5135 منتشر شده در مورخ: 1393/7/30 ساعت: 12:22 گروه: اجتماعی  
فرهنگ‌سازی؛ پیش‌نیاز مناسب‌سازی شهر برای معلولان

فرهنگ‌سازی؛ پیش‌نیاز مناسب‌سازی شهر برای معلولان

برای چند لحظه هم که شده چشمان خود را ببندید و در پیاده‌رو قدم بزنید یا روی ویلچر بنشینید و سعی کنید از آن استفاده کنید. به‌طور حتم فقط در چنین حالتی متوجه سختی رفت‌وآمد معلولان و جانبازان در گوشه و کنار این شهر می‌شوید.

نه معلولان جسمی- حرکتی که حتی بسیاری از کودکان، کهنسالان و زنان باردار هم برای رفت‌وآمد در این شهر محدودیت حرکتی دارند. از یک‌سو موانع داخل پیاده‌روها زیاد است و از سوی دیگر دسترسی و یکپارچگی میان معابر وجود ندارد. ساختمان‌های عمومی و خصوصی شهر، فقط برای افراد فاقد معلولیت احداث شده وارتفاع دستگاه‌های عابربانک با شرایط یک ویلچرنشین‌ همخوانی ندارد. ظاهرا مردمان خودخواهی هستیم چراکه اگر درتمام این موارد هم وضعیت جسمانی کم‌توانان لحاظ شود بازهم ما در محل توقف خودروی ویژه جانبازان و معلولان خودرویمان را پارک می‌کنیم.

علیرضا صابری عضو شورای شهر تهران معتقد است راه زیادی برای تبدیل کردن پایتخت به شهری مناسب برای معلولان داریم و این استاندارد‌سازی‌ کار پیچیده‌ای نیست. وی به همشهری می‌گوید: مناسب‌سازی برای معلولان باید به پیوست اجتماعی و فرهنگی تمامی پروژه‌ها تبدیل شود و تا این اتفاق نیفتد، کاری پیش نخواهد رفت. تولید و نصب دکمه‌های آسانسور مجهزبه خط بریل، یکی از اقدامات ساده وکم‌‌هزینه‌ای است که اجرای آن در برخی ساختمان‌ها توانسته به معلولان کمک کند. صابری می‌گوید: معلولیت و کم‌توانی، سرنوشت محتوم کهنسالی است و همه به آن دچار می‌شویم. فاصله میان یک فرد عادی با معلول تنها یک ثانیه است آن هم در کشور پرتصادف ما، پس باید نگاهمان از وضعیت عادی شهروندان به غیرعادی تغییرکند. وی به شهر «دسترس‌ پذیر» نیز اشاره کرده و می‌گوید: خصوصیات این شهر فراتر از مناسب‌سازی‌ است و به‌ویژه نابینایان امکان زندگی راحت‌تری همانند افراد عادی در شهر پیدا خواهند کرد.

«ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی» که کار خود را از سال87و زیرنظر مستقیم شهردار آغاز کرد، مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری را در دستور کار خود قرار داد و مدتی است بعد از‌ وقفه‌ای حدودا یکساله دوباره کارش را آغاز کرده است.نظارت بر حسن اجرا و فرهنگ‌سازی با کمک دستگاه‌های مربوط مواردی است که سهیلا صادق‌‌زاده مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران و دبیرستاد مناسب‌سازی در گفت‌وگو با همشهری آنها را از اولویت‌های ستاد دانسته و می‌گوید: ضوابط و مقررات مناسب‌سازی برای معلولان وجود دارد اما با نظارت و فرهنگ‌سازی باید کار را پیش برد. هم‌اکنون نیز آموزش شهروندی، تعامل با شورایاران، آموزش به مناطق و ناظران و همکاری بیشتر با دیگر نهادها را در دستور کارقرارداده‌ایم تا فرهنگ‌سازی در 3 سطح محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام شود.

ایستگاه‌های مترو و مبلمان شهری مناسب‌سازی‌ می‌شود

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هم‌اکنون ستاد مناسب‌سازی در دستور کار خود قرار داده مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای همه معلولان است که از ورود به ایستگاه تا سوار شدن بر قطاررا پوشش خواهد داد. به گفته سهیلا صادق‌زاده مطالعات کارشناسی دراین خصوص انجام شده و مناسب‌سازی صورت خواهد گرفت. به‌عنوان مثال نصب دروازه در قسمت باز سکو یکی ازاین اقدامات است تا احتمال وقوع حوادث ناگوار و برخورد با قطار را به‌ویژه برای نابینایان کاهش دهد. سازمان زیباسازی هم قرار است 20میدان مهم و پرتردد پایتخت را به مرور و براساس موارد اعلام شده از سوی مشاوران ستاد، مناسب‌سازی کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *