شناسه خبر: 5076 منتشر شده در مورخ: 1393/7/23 ساعت: 10:00 گروه: اجتماعی  
از روز جهانی عصای سفید تا آغاز احداث راه آهن سراسری ایران
امروز در تاریخ

از روز جهانی عصای سفید تا آغاز احداث راه آهن سراسری ایران

آغاز احداث راه آهن سراسری ایران، آغاز هفته جهانی نابینایان و روز جهانی عصای سفید، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 مهر 1393 خورشیدی برابر با 20 ذی الحجه 1435 هجری و 15 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
 

آغاز احداث راه آهن سراسری ایران (1306 ش)
راه آهن سراسری ایران نام راه آهنی است که در زمان پادشاهی رضا شاه پهلوی از جنوب تا شمال ایران کشیده شد. این راه آهن (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به (بندر ترکمن فعلی) در ساحل دریای مازندران وصل می‌کرد. در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال آغاز گردید. 

راه آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ بپایان رسیده و دو خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

اشغال جاده آبادان - ماهشهر و تنگ شدن حلقه محاصره بیشتر آبادان (1359 ش)

شهادت عالم مجاهد "عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی" پنجمین شهید محراب در باختران (1361 ش)
آیت اللَّه عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی در سال 1283 ش به دنیا آمد. این عالم ربانی در سال 1335 حسب‌الامر آیت‌اللَّه بروجردی به کرمانشاه مهاجرت کرد و در حوزه جدیدالتأسیس آن به تدریس معارف اسلامی پرداخت. آیت‌اللَّه اشرفی پس از قیام مردمی 15 خرداد 1342 و به تبعیت از امام خمینی (ره)، مبارزات خود را در منطقه غرب کشور آغاز کرد. وی پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی امام (ره) و امامت جمعه کرمانشاه منصوب شد و به امور شرعی، اجتماعی و فرهنگی مردم همت گماشت. ایشان همچنین با آغاز جنگ تحمیلی، علی‌رغم کهولت سن، مسافت طولانی و راه‌های صعب‌العبور را به عشق دیدار دلاورمردان جبهه توحید می‌پیمود و حضور ایشان، سبب دلگرمی رزمندگان می‌گردید. آیت‌اللَّه اشرفی در طول دوران نمایندگی حضرت امام در استان کرمانشاه، دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت و سرانجام در روز جمعه 23 مهر 1361 شمسی پس از هشتاد سال جهاد، تقوا، پرهیزگاری و خدمت، در محراب عبادت نماز جمعه به دست منافقین کوردل به شهادت رسید. پیکر مطهر این عالم مجاهد پس از تشییع باشکوه در کرمانشاه و خمینی‌شهر، در گلزار شهدای تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

لغو سانسور مطبوعات به وسیله دولت شریف امامی برای کم کردن اعتراضات (1357 ش)

رحلت آیت اللَّه "سید مصطفی صفایی خوانساری" استاد برجسته حوزه علمیه قم (1371 ش)
آیت اللَّه سیدمصطفی صفایی خوانساری در سال 1281 ش (1321 ق) در خوانسار به دنیا آمد و مقدمات و سطوح و مقداری از فلسفه و حکمت را نزد دایی و پدرش فرا گرفت. ایشان سپس برای ادامه تحصیل، در درس آیت‌اللَّه حائری یزدی در قم حضور یافت و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت. آیت‌اللَّه صفایی خوانساری همچنین از نوزده تن از مراجع عظام زمان از جمله سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین بروجردی، آقاضیاء عراقی، سید محمد حجت، سیدمحمدتقی خوانساری، محمد فیض و مرعشی نجفی، اجازه اجتهاد و روایت دریافت کرده است. این فقیه بزرگوار با ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم، از اصحاب استفتاء و خواص حواریون ایشان گشت و به تدریس فقه و اصول و تالیف کتاب اشتغال یافت. حاشیه بر وسیلةالنجاة، حاشیه بر دُرَرُالاصول و رسائل کفایه و... از جمله تألیفات ایشان می‌باشند. آیت‌اللَّه صفایی خوانساری سرانجام در صبح روز جمعه 23 مهر 1371 برابر با 18 ربیع‌الثانی 1413 ق در 90 سالگی چشم از جهان فرو بست و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

مرگ "آبا قا خان" ایلخان مغول (680 ق)
پس از مرگ هلاکو، پسرش اباقاخان به جانشینی او نشست. او تبریز را پایتخت و خواجه شمس الدین محمد جوینی را وزیر خود قرار داد. اباقاخان سعی داشت تا با کمک مسیحیان روم، دولت مصر را که در آن زمان، پرچمدار عالم اسلام بود، از میان بردارد ولی موفق نشد و از آنان شکست خورد. در زمان اباقا خان، استیلای مغول تا کنار دریای مدیترانه گسترش یافت.

رحلت عالم ربانی آیت اللَّه "سیدعبدالکریم کشمیری" در قم (1419 ق)
آیت اللَّه سیدعبدالکریم کشمیری در سال 1345 ق در نجف اشرف به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدمات در نجف، در حلقه‌ی درس خارج آیات عظام: خویی، سیدعبدالاعلی سبزواری، سید عبدالهادی شیرازی و شیخ کاظم شیرازی قرار گرفت. به دلیل هوش سرشار خویش، در کوتاه‌ترین زمان توانست، درجه‌ی اجتهاد را از آیات اللَّه خویی دریافت دارد، آن گاه به تدریس سطوح عالی فلسفه در حوزه پرداخت. پشتکار آیت اللَّه کشمیری در تدریس به گونه‌ای بود که روزانه 11 کرسی درس اعم از فقه، اصول، فلسفه و ادبیات عرب برای ایشان برپا می‌شد. افزون بر تدریس، پژوهش و نگارش، در سیر معنوی و تهذیب نفس نیز به مراتب عالی دست یافت و صاحب کرامت‌هایی گردید. در پی سخت‌گیری‌های رژیم بعث عراق، به طور پنهانی همراه خانواده، راهی ایران شد و در مرز ایران و عراق، همه‌ی نگاشته‌های علمی ایشان به دست نیروهای امنیتی عراق افتاد. سرانجام این عارف سترگ و عالم برجسته در 18 فروردین 1378 ش پس از طی یک دوره‌ی بیماری در 72 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از اقامه‌ی نماز توسط آیت اللَّه بهجت، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آغاز هفته جهانی نابینایان و روز جهانی عصای سفید
توجه به ایمنی نابینایان و رعایت حقوق اجتماعی آنان، همواره مورد توجه مردم خیراندیش و مجامع بین‌المللی بوده و هست و هر از چندگاه، ضرورت توجه به نابینایان در طیف گسترده‌ای مطرح می‌شود. در سال 1950 م، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، و شورای جهانی نابینایان در جلسه‌ای مشترک، قانون عصای سفید را بررسی و تصویب نمودند و روز 15 اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم کرده و از افراد نابینا می‌خواهد که به منظور حمایت از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند. 

حق استفاده از کلیه امکانات رفاهی معمول در جامعه توسط نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان به هنگام عبور و مرور توسط رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون می‌باشند. هم‌چنین مسئولان دولتی، هر ساله باید روز پانزدهم اکتبر (برابر با 23 مهر) را به عنوان بزرگ‌داشت روز نابینایان و قانون عصای سفید، به نحو شایسته‌ای ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه‌ای با نابینایان داشته باشند.

تولد "پابْلیوس ویرژیل" بزرگ ترین شاعر روم باستان (70 ق.م) (ر.ک: 19 مارس)
او را باید بزرگترین شاعر رومی در دنیای قدیم به حساب آورد. علاقه بسیار وی نسبت به زادگاه خود و مردمی که در آن به کشاورزی مشغول بودند، موضوعات اکثر اشعار ویرژیل را تشکیل می دهد. وی در شهر های کرمونا، میلان و رم به تحصیل پرداخت و در این دوران علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به خصوص شعرای رومی و یونانی داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه دانشی فراوان کسب کرد. زندگی ویرژیل بیشتر به شعر و شاعری اختصاص داده شده و مطالعات وی بیشتر در همین زمینه است. وی هیچگاه به کار سیاست و نظام نپرداخت. مهمترین اثر وی آنه اید نام دارد.

عبور نخستین بالن از فراز اقیانوس اطلس (1928 م)
در چنین روزی در سال 1928 میلادی بالن هوایی آلمانی با عنوان گراف زپلین پس از این که 6630 مایل را در 121 ساعت طی کرد به لا کهورست رسید.

عملیات کلاسیک دزفول توسط ارتش جمهوری اسلامی (1359 ش)
ارتش عراق از همان روزهای نخست تجاوز، سعی در تصرف پایگاه مهم وحدتی (پایگاه هوایی) دزفول داشت که با مقابله نیروهای مردمی، آرزوهایش به یاس مبدل شد و برای تلافی شکست‌های خود در جبهه‌های دزفول، این شهر را زیر آتش توپخانه خود گرفت. از این رو، برای دور کردن آتش دشمن از شهر و در امان ماندن پایگاه نیروی هوایی، طرح حمله‌ای به صورت کلاسیک توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ریخته شد که این حمله در روز 23 مهر 1359، در غرب دزفول انجام شد. این عملیات علی‌رغم فداکاری و جانبازی نیروهای اسلام، به دلیل عدم پشتیبانی و شناسایی دقیق منطقه، به عقب‌نشینی قوای خودی منجر گشت ولی سربازان اسلام را به فکر عملیات‌های بعدی انداخت تا دشمن متجاوز را از خاک میهن اسلامی عقب برانند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *