شناسه خبر: 4869 منتشر شده در مورخ: 1393/6/18 ساعت: 10:10 گروه: اجتماعی  
زندگی به سبک جوان ایرانی

زندگی به سبک جوان ایرانی

وزارت ورزش و جوانان که متولی امور ۲۳میلیون جوان ۱۵تا ۲۹ساله در کشور است با نظرسنجی بین ۱۵هزار جوان در سال گذشته در تمام استان‌ها، آماری درباره نگرش‌های‌ جوانان نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... منتشر کرده است.

در این نظرسنجی مسائلی همچون هویت در ابعاد فردی، دینی، ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تأمین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشارکت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسکن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرایم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتکار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی، بررسی شده است.

محمد تقی حسن زاده، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اجرای این تحقیق می‌‌گوید: ‌این پیمایش از سال 79و هر 3سال یک‌بار در کشور اجرا شده که ششمین پیمایش آن سال گذشته با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی انجام شد.

گسترش نفوذ اینترنت در میان خانواده‌ها موضوعی است که اواخر خردادماه سال‌جاری از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت در کشور مطالعه شد. براساس این مطالعه ضریب نفوذ اینترنت در ایران، 49/13درصد است و اتصال به شبکه اینترنت از طریق تکنولوژی ADSL بیشترین سهم را در میان سایر اتصالات به‌خود اختصاص داده است.

براساس نتایج تحقیق وزارت ورزش و جوانان 67/4درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که 19/1درصد آنان برای چت، 15/3درصد به‌منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، 15/2درصد برای سرگرمی و بازی و 10/4درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند. به گفته حسن‌زاده کمتر از 5درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می‌کنند و 12/3درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس بهره می‌گیرند. 39درصد از پاسخگویان فرار از تنهایی و سرگرمی و 22/3درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگیزه خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ذکر کردند و کمتر از 5درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای مسائل غیرضرور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه 69/3درصد پاسخگویان برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

دین و زندگی

سنجش هویت دینی و ملی جوانان موضوع دیگری است که در این پیمایش سنجش شده است. براساس نتایج به‌دست آمده 82درصد از جوانان از مسلمان‌بودن خود کاملا احساس افتخار می‌کنند و 68/1درصد آنان گفته‌اند که درصورت بروز مشکل برای کشور در حفاظت از مرزهای ایران می‌کوشند. از بعد انقلابی نیز 72/5درصد پاسخگویان معتقدند که باید از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کرد. 78/9درصد از زندگی و روابط خانوادگی خود راضی هستند و 81/7درصد از آنان نیز در خانواده خود احساس آرامش، رضایت و امنیت می‌کنند.

خانواده و اشتغال

یکی دیگر از مسائل مبتلا به جوانان موضوع تشکیل خانواده و اشتغال است. براساس نتایج به‌دست آمده از پیمایش این وزارتخانه 82/6درصد جوانان مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند، همچنین 55/6درصد آنان معتقدند که پایبندی به سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و جهیزیه تأثیر خوبی در پایداری زندگی مشترک دارد. همچنین 76/9درصد جوانان معتقدند که مشکلات اقتصادی و فقر در وقوع طلاق مؤثر است. علاوه برآن به اعتقاد پاسخگویان، شغل نسبت به مسکن اولویت دارد و 68/4درصد آنان معتقدند که دستیابی به مسکن از طریق اشتغال قابل حل است. به اعتقاد 68/4درصد جوانان یافتن شغل نیاز به سفارش، توصیه و روابط به جای ضوابط دارد.

ورزش و فراغت

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان به‌طور میانگین اوقات فراغت جوانان درهفته 28ساعت است که 56/1درصد آنان اعتقاد دارند که گذران اوقات فراغت باید همراه با خانواده باشد. به اعتقاد 58/3درصد جوانان مسئولیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید برعهده دولت باشد.

براساس آمارها سرانه فضای ورزشی در کشور 70سانتی مترمربع است. این درحالی است که سرانه فضای ورزشی در دنیا به 2مترمربع می‌رسد و برای نزدیک شدن به این سرانه باید تلاش زیادی کرد. با این سرانه کم ورزشی 71/6درصد جوانان در پیمایش وزارت ورزش اعلام کرده‌اند که ورزش می‌کنند که 47/9درصد آنان یک تا 2ساعت طی روز این کار را انجام می‌دهند و حدود 30درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند. حسن‌زاده درباره علت ورزش نکردن جوانان می‌گوید: 36/5درصد جوانان فرصت نداشتن و کارهای مهم‌تر از ورزش را علت ورزش نکردن عنوان کرده‌اند. 29/7درصد حوصله نداشتن، 19/7درصد دسترسی نداشتن به امکانات ورزشی و 14/7درصد هزینه گران باشگاه‌ها را دلیل این امر توصیف کرده و به اعتقاد 14/4درصد نیز دسترسی جوانان به امکانات ورزشی ضعیف است. وی درباره مهم‌ترین مشکلات استفاده از امکانات ورزشی، می‌گوید: 33/6درصد هزینه بالای اماکن ورزشی و 24درصد دوری این اماکن از محل زندگی را مهم‌ترین علل مشکلات استفاده از امکانات ورزشی ذکر کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *