شناسه خبر: 4771 منتشر شده در مورخ: 1393/6/9 ساعت: 14:00 گروه: ورزشی  
درخواست گودرزی از کمیته ملی‌المپیک برای الگوبرداری از پارالمپیکی‌ها
رونمایی از انتشارات کمیته ملی پارالمپیک

درخواست گودرزی از کمیته ملی‌المپیک برای الگوبرداری از پارالمپیکی‌ها

وزیر ورزش و جوانان از کمیته ملی المپیک درخواست کرد که از روش کمیته ملی پارالمپیک الگوبرداری کند.

مراسم رونمایی از انتشارات کمیته ملی پارالمپیک در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که در این مراسم محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین، نصرالله سجادی، معاون ورزشی وزیر ورزش و جمعی از دست‌اندرکاران فدراسیون‌های جانبازان و معلولین، مسئولان فدراسیون نابینایان، معاونان وزیر ورزش، ورزشکاران جانباز و معلول، مدیران مسئول نشریه‌های کیهان ورزشی و دنیای ورزش و ... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محمود خسروی‌وفا به سخنرانی پرداخت و با تشکر از مسئولان ورزش کشور گفت: وقت گذاشتن در کار اجرایی سخت است اما این موضوع و وقت گذاشتن برای ورزشکاران معلول یعنی اینکه نگاه به این دسته از ورزشکاران و افراد جامعه ویژه است و جز این چیز دیگری نمی‌توان گفت.

وی با اشاره به انتشار کتاب 7 جلدی افتخارات ورزش‌های جانبازان و معلولین عنوان کرد: سعی کردیم که همه چیز را به صورت آماری و به مانند گنجینه‌ای با ارزش در بیاوریم و اکنون شناسنامه و افتخارات تمام ورزشکاران جانباز و معلول را به صورت کتاب در آورده‌ایم. حتی اطلاعات سالن‌های ورزشی، ظرفیت و شکل این سالن‌ها، تعداد دقیق آنها در کشور و ... را به صورت مجموعه‌ای بی نظیر جمع آوری کردیم و جلو بردن این کار اکنون بسیار ساده است، چراکه جمع‌آوری این کار بسیار سخت بود و از اینجا به بعد کار ساده‌ای خواهیم داشت.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین کشور در خصوص کتابی که از سوی کمیته ملی پارالمپیک منتشر شده، اظهار داشت: این مجموعه افتخاراتی است که ورزشکاران جانباز ومعلول کشور در تمام دوران کسب کرده‌اند و البته جمع‌آوری اطلاعات دهه اول انقلاب نیز کار بسیار سختی بود. سعی کردیم اطلاعات تمام ورزشکاران را صورت شناسنامه‌ای جمع‌آوری کنیم.

خسروی‌وفا با بیان اینکه جمع‌آوری این کتاب از سال 80 آغاز شده، افزود: این اطلاعات را از دو نشریه کیهان ورزشی و دنیای ورزش که پیش از این 2 نشریه‌ای بودند که اخبار را پوشش می‌دادند جمع‌آوری کرده‌ایم و البته چون پیدا کردن آرشیو آنها کار بسیار سختی بود، از کتابخانه ملی نیز استفاده شده است. این کار به این دلیل که نمی‌توان از کتابخانه ملی کپی‌برداری کرد، به صورت دست‌نویس انجام شده که کار بسیار سختی بود. اکنون اطلاعات تمام ورزشکاران جانباز و معلول را داریم، به طوری که حتی اگر کسی بیاید و بگوید پدرش ورزشکار بوده می‌توانیم به سادگی اطلاعات و افتخارات را به او بدهیم.

وی درباره هزینه‌های جمع‌آوری این کتاب نیز گفت: جمع‌آوری این کتاب هزینه چندانی نداشت و تنها 200 هزار تومان هزینه اسکن‌ها و کپی‌برداری‌ها شده که این هزینه نیز بسیار ناچیز است.

رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین درباره اینکه به چه دلیل امروز (9 شهریور) را برای رونمایی از این کتاب انتخاب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: علت رونمایی از این کتاب در هفته دولت این بود که اولین گروه اعزامی ورزشکاران جانباز و معلول ما به مسابقات بین‌المللی در زمان آقای رجایی صورت گرفت که آن موقع او نگاه ویژه‌ای به این ورزشکاران داشت. گروهی که به سرپرستی آقای سجادی به مسابقات اعزام شد و سرپرست دومین گروه نیز آقای احمد درگاهی بودند.

خسروی‌وفا با بیان اینکه این کتاب به صورت سی‌دی منتشر شده و کتاب اصلی نیز به صورت نمادین به موزه خواهد رفت، اظهار داشت: در مجموع این کتاب مشخص شد که ورزشکاران جانباز و معلول ما تا به حال 1800 مدال کسب کرده‌اند که اطلاعات دقیق این مدال‌ها و کشورها نیز در کتاب وجود دارد.

پس از صحبت‌های محمود خسروی‌وفا، مدیران مسئول نشریات کیهان ورزشی و دنیای ورزش نوبت به سخنرانی وزیر ورزش و جوانان رسید. وی نیز با تشکر و قدردانی از کسانی که در جمع‌آوری کتاب افتخارات ورزشکاران جانباز و معلول دخیل بوده اند عنوان کرد: کاری که صورت گرفته بسیار ارزشمند و ماندگار است و از این دست کارها در اکثر زمینه‌های کشور بسیار کم صورت می‌گیرد.

گودرزی افزود: کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین کشور اغلب در حوزه‌های این‌چنینی و پیشتاز هستند و امیدواریم دیگر فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک نیز از این حرکت الگوبرداری کنند و کار را جلو ببرند. یکی از کارهای ارزشمند همین کار فرهنگی و تاریخی است که در عرصه ورزش بسیار ماندگار خواهد بود و کمیته ملی المپیک هم باید در این عرصه که پیش از این ضعف داشتیم و مغفول مانده‌ایم کارهای ماندگاری انجام دهد.

وزیر ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه باید افتخارات دیگر ورزشکاران کشور نیز جمع‌آوری شود، اظهار داشت: لازم است در حوزه ورزش از این کارهای ارزشمند انجام دهیم که برای مردم خاطرات خوبی داشته و باید این خاطرات خوب را ثبت و ضبط کنیم.

وی همچنین به کم‌رنگ شدن ارزش‌ها در حوزه ورزش اشاره کرد و یادآور شد: ما موظف هستیم و ماموریت داریم که اگر ارزش‌ها در ورزش ما کم‌رنگ یا بی‌رنگ شده، آنها را احیا کنیم و این رسالتی است که بر روی دوش ماست. ما اگر این ماموریت این کار را انجام ندهیم به ورزش کشور جفا کرده‌ایم و باید در قبال ارزش‌هایی که در ورزش وجود دارد کاری صورت بگیرد و دوباره ورزش را احیا کنیم. این کار نباید به صورت سمبلیک انجام شود، بلکه باید به عنوان یک ارزش واقعی احیا و ارزش‌ها برای جوانان کشورمان یک نماد شود.

گودرزی درباره اینکه مدیران ارزشی و شایسته اکنون از فدراسیون‌ها دور شده‌اند و مدیرانی روی کار آمده‌اند که پول نقش مهمی در انتخاب آنها داشته، گفت: تا به اینجا چیزی که در ورزش مطلوب ما بوده صورت نگرفته و کار به نحو دیگری پیش رفته است. در این خصوص هم نباید به جوان‌ها ایراد گرفت بکله باید کار را ریشه‌ای حل کرد و با شناسایی آسیب‌ها و تقویت ارزش‌ها کار به این سنگینی را پیش برد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در احیای دوباره ورزش گفت: رسانه فقط تعریفی که امروزه از آن داریم نیست و همین کتابی که منتشر شده نیز یک رسانه بسیار مهم و تاثیرگذار است. امیدواریم که از این دست کارها باعث ایجاد فضایی مثبت شود و تبلوری به وجود بیاید که ما را به سمت جلو و مثبت سوق دهد.

وی همچنین به زمان حضور شهید رجایی اشاره کرد و یادآور شد: آقای رجایی همیشه به نکاتی کلیدی اشاره می‌کرد و ورزش از سوی او توصیه می‌شد. آقای رجایی از دوران زندان برای ما تعریف می‌کرد که حتی قدم زدن روزانه هم برای آنها بسیار ارزشمند بود و تاکید می‌کرد که ارزش‌های ایرانی و اسلامی در ورزش حفظ شود. آقای رجایی می‌گفت که ورزش را برای ورزش نخواهیم و این موضوع از سوی او محکوم بود و درخواست می‌کرد که ورزش را برای حفظ ارزش‌ها و رشد انسان بخواهیم.

گودرزی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش‌ها کمرنگ شده و هنوز رنگ نباخته، گفت: اکنون غبار و هاله‌ای از دیدگاه‌های غیرارزشی روی ورزش ما نشسته که این موضوع نارسایی‌هایی را در ورزش به وجود آورده است. با توجه به اینکه شاهد هستیم در برخی مسائل اخلاق وجود ندارد می‌توان گفت که شاید این موضوع از نوع مدیریتی بوده که در ورزش شکل گرفته است. ما ادعایی نداریم که می‌توانیم به سرعت مشکلات را حل کنیم و مسائلی در ورزش وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی پیش برود تا دوباره ورزش را احیا کنیم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برای احیای ورزش باید تلاش شود که یکی از تلاش‌ها انتشار همین کتاب است که با رویکرد اخلاق صورت گرفته است. باید اخلاق را در ورزش کشور محور کنیم و این موضوع نیز کمک تمام مسئولان و دست‌اندرکاران ورزش، رسانه‌ها و دلسوختگانی را می‌خواهد که به این نوع تفکر ایمان دادند.

وی ادامه داد: باید از آقای خسروی‌وفا نیز تشکر کنم که از سال 80 تا 93 و به مدت 13 سال تلاش کردند و در نهایت این کتاب ارزشمند رونمایی شد. دغدغه ما این است که در کمیته ملی المپیک هم این کار صورت بگیرد. البته نه 13 سال بلکه می‌خواهیم با الگوبرداری از کمیته ملی پارالمپیک این کار در مدت زمان کمتری انجام شود. از فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک نیز می‌خواهم که کسانی که در این کار ارزشمند دخیل بوده‌اند تشویق شوند تا این تشویق دیگران را هم برای آغاز کاری جدید تشویق کند.

گودرزی در پایان از 2 نشریه کیهان ورزشی و دنیای ورزش نیز تشکر کرد و گفت: این تشکر من 2 دلیل دارد که دلیل اساسی انجام کار فرهنگی و ورزشی است و دلیل دوم نیز کمک به انتشار این کتاب بوده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *