شناسه خبر: 4733 منتشر شده در مورخ: 1393/6/8 ساعت: 09:59 گروه: اجتماعی  
مهدهای کودک، خانه دوم فرزندان

مهدهای کودک، خانه دوم فرزندان

مهدهای کودک به عنوان یک نهاد موثر در رشد و تربیت اجتماعی کودکان، همواره مورد توجه والدین بویژه والدین شاغل قرار داشته است.

افزایش بانوان شاغل باعث شده تعداد مهدکودک ها نیز افزایش یابد، این در حالیست که مادران برای اینکه خیالشان از جهت نگهداری فرزندان آسوده باشد، آنها را به این مراکز سپرده تا خود با آرامش سرگرم فعالیت های اجتماعی شوند.

از آنجا که بسیاری از کودکان در حساس ترین مرحله از زندگی تربیتی خود ناچار به دوری از مادر و حضور در مهدهای کودک هستند، توجه به امکانات و شرایط نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بی توجهی به برخی مسایل منجر به خسارات غیرقابل جبرانی به فرزندان خواهد شد.

کودکان در سنین مختلف نیازمند توجه خاص در مهدهای کودک هستند، بگونه ای که این مراکز نیز تقسیم بندی هایی را بر اساس سن آنها به عمل آورده اند.

در صورتیکه مهدهای کودک طبق استانداردهای تعیین شده بتوانند محیطی امن و عاری از خشونت و بد رفتاری را فراهم کنند، خواهند توانست علاوه بر جذب بیشتر کودکان و جلب اعتماد والدین، به الگویی برای دیگر مهدهای کودک تبدیل شوند.


** رعایت حداقل ها مهدکودک را استاندارد می کند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: استاندارد اجباری برای تامین تمام تجهیزات رفاهی، بهداشتی و بازی در مهدهای کودک وجود ندارد و این مراکز موظف به تامین چهار وسیله بازی برای مراکز خود هستند.

«محمد نفریه» با بیان اینکه تامین و تجهیز مهدهای کودک به تاب، سرسره، زمین بازی و الاکلنگ اجباری است، می افزاید: سازمان بهزیستی موظف است مراقبت و رعایت اصول استاندارد را در این مراکز داشته باشند.

به گفته وی، سازمان بهزیستی استانداردها را در حداقل ها تعریف کرده نه در حداکثرها، از این رو مهدهای کودک زیرنظر این سازمان، بسیاری از استانداردهایی که اجباری نیست را نیز رعایت می کند که شامل، نور، سرویس بهداشتی، کلیدهای پریز و فضا است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه می دهد: سازمان بهزیستی، استانداردهای لازم را برای فضا و مکان، کارکنان، مربی، کمک مربی، مسوول فنی و صاحب جواز مهدها دارد که طی چهار سال گذشته تمام افرادی که صاحب جواز هستند، نیز باید گزینش شوند.

به گفته وی، به ازای هر 20 کودک باید یک مربی و یک کمک مربی وجود داشته باشد و مهدهای کودک سه ستاره به بالا باید مجهز به دوربین مداربسته باشند.


** استاندارد بودن مهد کودک موسسه ملی استاندارد

مسوول فنی مهد کودک موسسه ملی استاندارد با بیان اینکه این مهد از استانداردهای لازم برخوردار است، درباره ویژگی های این مهد کودک به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: ساختمان مهد کودک موسسه استاندارد، فضایی به مساحت 644 متر مربع است که محوطه بازی آن 807 متر و مساحت کل آن یکهزار و 550 متر مربع است.

«آمنه رمضانی» با بیان اینکه ساختمان مهد کودک شامل 12 اتاق، یک آشپزخانه، یک انباری، یک ناهارخوری و مطبخ، دو راهرو، یک سالن و هشت سرویس بهداشتی است، می افزاید: در حال حاضر 50 کودک که همگی از فرزندان کارکنان موسسه ملی استاندارد هستند، در این مهد به سر می برند که با شروع مهر ماه احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی ساعت نگهداری کودکان در این مهد را همه روزه از ساعت 8 تا 16 به جز روزهای پنجشنبه و جمعه اعلام و اضافه می کند: کودکانی که در این مهد کودک نگهداری می شوند، در گروه سنی شش ماه تا پایان پیش دبستانی هستند.

به گفته رمضانی، مادران کودکان شیرخواره، زمان مراجعه برای دادن شیر در اتاقی مجزا به دور از چشم سایر کودکان، کودک خود را تغذیه می کند زیرا این اقدام مانع از آسیب های روحی به سایر کودکان خواهد بود مگر آنکه همه مادران به صورت جمعی قصد شیر دادن به فرزند خود را داشته باشند که در این صورت همگی در یک اتاق این کار را انجام خواهند داد.



** فضای شاد و جذاب همراه با موسیقی آرام 

رمضانی با اشاره به تاثیر فضای شاد و جذاب در روحیه کودکان، از نصب پوسترها و عکس های شاد بر در و دیوار مهد کودک موسسه استاندارد خبر داده و می گوید: موزیکی ملایم برای کودکان پخش می شود و این کار می تواند حتی بر تمرکز کودکان هنگام جدا شدن از مادر برای حضور در مهد تاثیر مثبت داشته باشد.

وی درباره کف پوش این مرکز ادامه می دهد: از آنجا که کودکان ساعت زیادی را در مهد هستند و فعالیت و بازی آنها در این ساعات اجتناب ناپذیر است، بخصوص کودکان نوپا که به صورت چهار دست و پا حرکت می کنند، باید کف پوش های آن نرم بوده تا آسیبی متوجه کودکان نشود ضمن اینکه براحتی به اکتشاف محیط اطراف خود بپردازد.

رمضانی با بیان اینکه دیوار پوش های مهد دارای ضربه گیر هستند، اضافه می کند: لوله های شوفاژ بطور کامل با فوم پوشانده می شود تا کودکان را از خطرات ناشی از برخورد با آن محافظت کند.


** مربیان تحصیلکرده 

رمضانی که لیسانس روانشناسی دارد با بیان اینکه تعداد مربیان این مهد کودک 10 نفر است، می گوید: مربیان ما همگی دارای تحصیلات لیسانس هستند و مربی نوزادان نیز با 24 سال سابقه فعالیت در این حوزه علاوه بر دوره مربی گری، دوره شیرخوارگی را گذرانده است.

وی با تاکید بر شناخت کافی مربی مهد کودک نسبت به خصوصیات هر رده سنی از کودکان ادامه می دهد: این مساله باعث می شود ارتباط مفید و موثری با کودک برقرار شده و از آسیب روحی کودکان بخصوص گروه سنی نوپا به دلیل دوری از مادر جلوگیری شود.

رمضانی با بیان اینکه آشپز مهد کودک دارای گواهینامه دوره های بهداشتی است می افزاید: کارت بهداشت و سلامت همه دست اندرکاران مهد کودک هر شش ماه یکبار تمدید می شود.



** فاقد دوربین مدار بسته در محوطه کلاس ها هستیم 

رمضانی با بیان اینکه فضای بیرونی مهد کودک مجهز به دوربین مدار بسته است، می گوید: کلاس ها و فضای داخلی مهد فاقد دوربین است زیرا تجهیز مهدهای کودک به دوربین جزو مقررات جدید است.

وی درباره تعداد ستاره های مهد کودک موسسه ملی استاندارد می افزاید: لازمه ستاره دار شدن، ارزیابی مهد است، اما از آنجا جواز این مرکز تمدید نشده، هنوز تعداد ستاره های آن مشخص نیست.


** سوپ غذای ثابت مهد کودک 

مسوول فنی مهد کودک موسسه ملی استاندارد با بیان اینکه دو وعده غذا در مهد کودک سرو می شود، می گوید: سوپ، غذای ثابت مهد کودک به همراه غذاهای دیگر است و برای پرهیز از بروز انواع حساسیت ها در کودکان با مادران در ارتباط تنگاتنگ هستیم.

به گفته وی، منوی غذاهای طبخ شده مورد تایید سازمان بهزیستی است.

** تخت تعویض پوشک 

رمضانی با بیان اینکه برای تعویض پوشک کودکان، تخت تعویض و آبریزهایی وجود دارد، می افزاید: هر یک از کودکان دارای یک کمد مخصوص هستند که وسایل آنها از جمله حوله و زیرانداز در آن نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه کودکان به چهار گروه نوزاد، نوباوه، کودکستانی و پیش دبستانی دسته بندی شده اند، ادامه می دهد: برنامه آموزشی و تفریحی کودکان متفاوت و متناسب با سن و توانایی های جسمی آنهاست.

در این مهد نوزادان دارای تختخواب هستند و به گفته رمضانی برای گروه نوپا (2 تا 3 سال) هم درخواست تخت شده است.

رختخواب ها در ساک های مخصوص قرار دارد و ماهانه برای شست وشو در منزل تحویل مادران می شود.


** معاینه کودکان مشکوک به بیماری

مسوول فنی مهد کودک موسسه ملی استاندارد با بیان اینکه کودکان مشکوک به بیماری قبل از ورود به مهد کودک توسط پزشک درمانگاه معاینه می شوند، اضافه می کند: در صورتیکه کودکی علایمی نظیر عطسه و یا آبریزش داشته باشد، بوسیله های فرم هایی که در اختیار مادران قرار دارد، در جریان قرار می گیریم و پزشک قبل از ورود آنها به مهد کودک برای حضور یا عدم حضور در مهد تصمیم می گیرد. 

وی می افزاید: پزشک باید تایید کند که حضور کودک در مهد بلامانع است در غیر این صورت وی باید در منزل مانده تا بهبودی کامل حاصل شود.


** وجود مهد های کودک در جوار ادارات و آرامش مادران شاغل

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر وجود مهدهای کودک در نزدیکی ادارات، آن را اقدام مناسبی برای آرامش خاطر زنان شاغل می داند.

«شهیندخت مولاوردی» معتقد است، زمانی که مهد کودک در کنار ادارات باشد مادران از وضعیت کودکان خود آگاه بوده و برخی مواقع به فرزند خود سر می زدند و چنین راه حلی هم می تواند کودکان را تا سن دبستان مورد حمایت قرار دهد و هم با دسترس بودن کودکان، نگرانی خاطری هم برای مادر وجود ندارد.



** یادداشت معاون رییس جمهوری در دفتر مهد کودک 

در یادداشت «شهیندخت مولاوردی» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده که در دفتر پیشنهادات و انتقادات مهد کودک موسسه ملی استاندارد درج شده، آمده است: ایجاد تسهیلات برای زنان شاغل یکی از مهمترین راهکارهای توازن بین کار و زندگی است که در جامعه ما این توازن ضرورتی دو چندان می یابد.

«مهدکودک سازمان ملی استاندارد ایران که به حق مهد کودکی استاندارد است، می تواند الگوی خوبی برای سایر دستگاه ها و سازمان ها باشد که با در نظر گرفتن این مرکز در جوار ادارات به آرامش و کارآمدی و تاثیرگذاری زنان شاغل کمک نماید.»


سخن آخر؛ تربیت صحیح فرزندان، یکی از دغدغه های اصلی والدین به شمار می رود، و دغدغه آنها زمانی بیشتر می شود که به اجبار باید نیمی از وقت روزانه خود را بدون فرزند و واگذاری او به مهدهای کودک سپری کنند.

و اینجاست که نقش مهدهای کودک جلوه می کند و آنها را موظف می سازد با رعایت استانداردها، افزون بر ایجاد مکانی امن برای کودکان و جلب اعتماد والدین، زمینه های الگوپذیری و رشد اجتماعی آنان را فراهم سازند.

گرچه اتفاقات نادر همچون آنچه که در مهد کودک ستایش در اردبیل رخ داد، زمینه بدبینی برخی والدین را نسبت به کارکرد مهدهای کودک افزایش داده، اما مدیران مهدهای کودک می توانند با بسط استانداردها و رعایت اصول گرداندن چنین نهادی، آب رفته را به جوی بازگردانند و به محلی قابل وثوق نزد والدین تبدیل شوند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *