شناسه خبر: 4704 منتشر شده در مورخ: 1393/6/4 ساعت: 08:50 گروه: اجتماعی  
توزیع ۴۳۰۰ وسایل کمک توان بخشی میان معلولان استان زنجان

توزیع ۴۳۰۰ وسایل کمک توان بخشی میان معلولان استان زنجان

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: در طول یکسال فعالیت دولت یازدهم در حوزه توانبخشی اقدامات مطلوبی انجام شده که در طول یک سال فعالیت این دولت 4 هزار و 300 وسایل کمک توانبخشی بین معلولان تحت پوشش بهزیستی استان توزیع شده است.

فرهاد میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با بیان اینکه مراکز نگهداری روزانه معلولان استان زنجان 12 مرکز است، اظهار کرد: 405 نفر از خدمات مراکز روزانه بهره‌مند می‌شوند که 9 میلیارد و 213 میلیون ریال یارانه نگهداری معلولان مراکز روزانه پرداخت شده است.

پرداخت مستمری به 4442 معلول تحت پوشش

وی تصریح کرد: پرداخت مستمری به 4 هزار و442 معلول توسط بهزیستی استان زنجان از دیگر اقدامات بهزیستی استان زنجان است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه تعداد مراکز توانبخشی شبانه روزی در زنجان 9 مرکز است افزود: تعداد معلولان شرکت کننده در فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و هنری در سال گذشته در مجموع 5 هزار نفر بوده است.

وی تعداد افراد بهره‌مند از مراکز شبانه روزی را 509 نفر اعلام و خاطر نشان کرد : در سال گذشته مبلغ 16 میلیارد و857 میلیون ریال به مراکز شبانه روزی بهزیستی استان زنجان پرداخت شده است.

17 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

میرزایی تعداد کل معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را بالغ بر 17 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از جمله خدمات ارائه شده در معاون توانبخشی پرداخت مستمری به معلولان واجد شرایط بوده که به 374 خانوار بیماران روانی مزمن در سال گذشته این مستمری پرداخت شده است‌.

وی ابراز کرد: پرونده ‌های واگذار شده به مراکز غیر دولتی 4 هزار و334 مورد بوده است که هزینه پرداختی بابت واگذاری پرونده‌ها 2 میلیارد و660 میلیون ریال بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح  CBR در استان زنجان گفت: توانبخشی مبتنی برجامعه یا CBR با هدف شناسایی معلولان در روستاها و ارائه خدمات توانبخشی به معلولان در متن جامعه است.

اجرای طرح CBR در شهرهای کمتر از  50  هزار نفر

وی با اشاره به اینکه روستاها به خدمات ارائه شده در مراکز شهری دسترسی ندارند، افزود: بهزیستی در راستای خدمت به این گونه معلولان که برخی از آنها شناسایی نشده بودند این طرح را در ابتدا در روستاهای استان اجرا کرده است که امسال قصد داریم این طرح را در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر اجرا کنیم.

میرزایی تعداد افراد شناسایی شده از شروع طرح را 11 هزار و800 نفر عنوان کرد وگفت: در طول یکسال فعالیت دولت یازدهم تعداد افراد شناسایی شده بالغ بر 587 نفر بوده است که برای  136 نفراز این افراد هدف اشتغال ایجاد شده است.

وی خدمات ارائه شده در طرح CBR  را شامل خدمات مختلف دانست و گفت: یکی از خدمات ارائه شده به معلولان این طرح ارائه خدمات درمانی و تجهیزات توانبخشی مانند تشک هوا وویلچر است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال معلولان عنوان کرد: کمک به اشتغال معلولان در منطقه زندگی آنها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات بهزیستی است که  با همکاری دهیاریها، شوراهای محلی و تسهیل گران اجرا می‌شود.

ایجاد اشتغال برای 145 مددجوی بهزیستی استان

وی افزود: اشتغال ایجاد شده در سال گذشته 145 مورد بوده است که در برنامه ایجاد اشتغال مددجویان بهزیستی استان زنجان در نظر دارد برای  200 نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد کند.

میرزایی ایجاد اشتغال پایدار را در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای دانست وگفت: بعد از اشتغال مددجویان در روستاها برنامه اشتغال مددجویان در شهرهای کمتر از  50 هزار نفر مانند کرسف، هیدج، سهرورد انجام می‌شود.

وی بیان کرد:در یک سال گذشته بهزیستی استان زنجان به 280 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید  خدمات تخصصی ویزیت در منزل توسط پزشکان و مراقبان آموزش دیده ارائه داده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: از مجموع 280 نفر به 200 نفر از سالمندان و معلولان جسمی و حرکتی در 4 تیم تخصصی که هر یک از پزشک‌، فیزیوتراپست، کاردرمانگر، روانشناس بالینی،پرستار، مددکار وبنا به نیاز رفتار درمانگر و روانپزشک هرماه یکبار به منزل این افراد مراجعه و خدمات ارائه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به 80 نفر از افراد تحت پوشش که وضعیت شدید وحادی دارند در هفته سه بار خدمات منزل ارائه می‌شود که در هربار مراجعه 2.5 ساعت خدمات توانبخشی به این افراد ارائه می‌شود.

مناسب سازی 213 باب مسکن معلولان

میرزایی مناسب سازی مسکن معلولان را جزو نیازهای اساسی این قشر دانست وبیان کرد: در رابطه با مناسب سازی پروژه ملی ارزیابی عملکرد دستگاهها در مقابل مناسب سازی در مرکز استان انجام شد ودر طول سال گذشته 2 بار کمیته مناسب سازی استان با همکاری استانداری و سازمان‌های عضو کمیته برگزار شد.

وی افزود: 52 جلسه نیز توسط کارشناسان مناسب سازی با سازمان‌ها و ارگان‌ها انجام شد

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: در راستای مناسب سازی مسکن معلولان در طرح توانمند سازی مبتنی بر جامعه 213باب مسکن مناسب سازی شده است.

وی عنوان کرد : تعداد 852 دانش آموز معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 2 میلیارد و500 میلیون ریال کمک هزینه پرداخت شده است.

میرزایی تعداد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی استان را 270 نفر دانست وگفت:161 نفر معلول ضایعه نخاعی نیز از خدمات مستمری بگیر استفاده می‌کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *