رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
نظام آموزش عادی مرهون دانشآموزان استثنایی استرئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نظام آموزش عادی مرهون دانشآموزان استثنایی است چرا که معلمان به دلیل وجود چنین دانشآموزانی مجبور هستند روشها و روانشناسی یاددهی را بیاموزن |
مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در میزگرد توسعه مشارکت در آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: یکی از شاخصهها در آموزش توجه به تفاوتهای فردی است و یک نظام آموزشی وقتی به تفاوت فردی حساس میشود آماده میشود تا خدماتش به بیش از 70 درصد ارائه شده و شامل آنها شود.
وی ادامه داد: اگر سخن از تحول میکنیم باید به تفاوتهای فردی توجه کنیم و این موضوع را جدی بگیریم و در تفاوت فردی به دنبال عدالت آموزشی هستیم و میدانیم که جمعیت 1200 نفری سنجش با هم تفاوت دارند بنابراین وقتی دانشآموزان را شناسایی میکنیم کسانی که تفاوت معناداری دارند را جدا میکنیم و در بحث کم توانان ذهنی به دلیل فاصله هوشی موجود نیازمند معلمان و کتابهای خاص هستیم.
قدمی افزود: نظام آموزش عادی مرهون دانشآموزان استثنایی است به خاطر اینکه معلمان به دلیل وجود چنین دانشآموزانی مجبور میشوند روشها و روانشناسی یاددهی را یاد گیرند و نگاه به تفاوت فردی منجر به سازمان استثنایی شده است و گروههای کم توان جسمی حرکتی، نابینا و ناشنوا را زیر پوشش داریم که اینها همه انسان بوده و حق آموزش دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به گروه ششم که گروه بیش فعال و کم دقت هستند، گفت: اینها در مدارس عادی هستند و لزوما با دارو درمان نمیشوند و گروه هفتم نیز از نظر هوش سالم بوده اما در یک یا 2 درس مشکل دارند و در تعاریف جهانی اینها نیازهای ویژه هستند که اگر پیش قدم نشویم آنها حذف میشوند.
وی یادآور شد: در این بخش برنامهریزی کردهایم تا با توجه به آمار بالای دانشآموزان و مشکل یادگیری آنها در هر منطقه مراکزی ایجاد کنیم و باید نگرش نسبت به دانشآموزان استثنایی تغییر کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با توجه به جهش تحصیلی در دانشآموزان خاطر نشان کرد: این بخش باید با دقت انجام شود چرا که اولیاء همه مدعی باهوش بودن فرزندان خود هستند و ویژگیهای دانشآموزان استثنایی نیز باعث شده است تا خیرین در این زمینه بیشتر جذب شوند.