شناسه خبر: 4628 منتشر شده در مورخ: 1393/5/28 ساعت: 10:39 گروه: اجتماعی  
مناسب سازی تحقق حقوق یک اقلیت نیست
مدیر عامل شبکه های تشکل نابینایان

مناسب سازی تحقق حقوق یک اقلیت نیست

چندین سال است که ما حرف از مناسب سازی در اماکن و معابر میزنیم، مسئولین هم وعده های خود را میدهند حال چقدر این موضوع پیگیری و اجرا میشود را می توانید با توجه به رفت و آمد در شهر مشاهده کنید.

به گزارش ایران سپید سهیل معینی، مدیر عامل شبکه های تشکل نابینایان در خصوص مناسب سازی با توجه به شرایط کنونی جامعه شهری ما می گوید: مدیریت طراحی محیط شهری، در همه جای دنیا حاکم است باید خدمات شهری به گونه ای باشد که هر فردی با توجه به شرایطش بتواند از آن استفاده کند.

وی ادامه میدهد: جامعه یک طیف است که همه افراد اعم از کودک، جوان، میانسال و سالخورده در آن زندگی می کنند مسئولان شهری موظف هستند  با توجه به کهولت سن و افت قوت عضلانی یک سالمند، محیطی مناسب و قابل تردد را برای آنان ایجاد کنند.

معینی با اشاره به وجود معلولیت موقت در گروه های سنی مختلف میگوید  زمانی که فرد دچار معلولیت موقت میشود باید بتواند از محیط شهری و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند. متاسفانه در حوزه مناسبسازی شهری افرادی روی کار هستند و مسئولیت این امر مهم را بر عهده دارند که اصلا تعریف درست از مناسب سازی شهری در ذهنشان نیست چرا که فکر میکنند فقط مناسب سازی برای معلولین بوده و دیگران نیازی به آن ندارند.

مدیر انجمن باور با تاکید بر این که در جامعه افراد خاص وجود دارند برای نمونه به زنان باردار اشاره میکند و ادامه میدهد: زنان باردار وضعیت کاملا حساسی نسبت به سایر افراد دارند و این بانوان باید بتوانند بعد وضع حمل فرزند خود را با کالاسکه جا به جا کنند و مناسب نبودن فضای شهری و وجود موانع مشکلات زیادی را برای آنها نیز به وجود می آورد.  معینی با اشاره به طراحی ساختمان ها در دیگر کشورها به بیان این نکته می پردازد: «طراحی ساختمان ها در دنیا به صورتی است که همه بتوانند با توجه به وضعیت جسمیشان از آن بهرمند شوند و این تفکر کاملا غلطی است که در بعضی ساختمانها به علت حضور کم معلولین نیازی به مناسب سازی نیست این تفکر ماست که باید اصلاح شود تا شاهد محیط شهری قابل تردد برای همه گروها باشیم  چرا که مناسب سازی حق همه انسانها در یک جامعه شهری است.»

برای پیگیری از روند مناسب سازی در کشور و اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی  که در وزارت کشور برگزار شد با ابراهیم کاظمی، رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور به گفتگو پرداختیم. وی در خصوص ماحصل این نشست گفت: در اولین جلسه برگزار شده 10 مصوبه داشتیم که در هفته جاری این مصوبات از سوی رییس ستاد به  همه استانداران ابلاغ میشود. کاظمی ادامه داد: در این نشست پیشنهاد شد که معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور در بودجه سالیانه برای مناسب سازی بودجه ای در نظر بگیرد همچنین برای فرهنگسازی در این بخش سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت کشور و نظارت سازمان بهزیستی برنامه هایی را تهیه و پخش کند تا افکار مردم را به سمت بهرمندی از محیطی سالم و مناسب برای تردد سوق دهد.

 این مقام مسئول با اشاره به ارگانهای مجری مناسبسازی شهری عنوان کرد: مناسب سازی دارای دو بخش فرهنگ سازی و کار اجرایی است که قسمت اجرایی آن با معاونت عمران و شهرداری است و بخش فرهنگ سازی با رسانه های تصویری و مکتوب است. کاظمی در پاسخ به صحبتهای منفی یکی از مسئولان در خصوص مناسب سازی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به شهری مناسب اول باید فرهنگ سازی شود تا شاهد این گونه اظهار نظرها نباشیم من کاری به این نظرهای نسنجیده ندارم اما قابل ذکر است که مناسب سازی برای همه آحاد جامعه است.

 معلولین، سالمندان، جانبازان، کودکان و حتی افراد عادی همه نیاز به محیط سالم سازی شده برای عبور و مرور دارند. کاظمی افزود: سن جامعه ما در چندین سال آینده رو به کهولت خواهد رفت؛ آیا سالمندان ما برای ردشدن از خیابان باید از پله های زیاد پلهایی هوایی استفاده کنند و یا برای ورود به یک سازمان باید از پله های آنجا بالا و پایین بروند؟ استفاده بهینه از فضا در سلامت افراد جامعه بسیار موثر است و این فکر که مناسب سازی مختص به معلولین است کاملا اشتباه است. وی در پایان با اشاره به عقبماندگی از کشورهای دیگر در بحث مناسب سازی گفت: مناسب سازی فرایندی طولانی دارد و تلاش ما بر این است که هرچه زودتر خود را به معیارهای استاندارد در فضای شهری نزدیک کنیم. محدثه جعفری

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايران سپيد
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *