شناسه خبر: 4607 منتشر شده در مورخ: 1393/5/26 ساعت: 09:29 گروه: اقتصادی  
عرضه اوراق نخستین صندوق زمین و ساختمان از ۸ شهریور

عرضه اوراق نخستین صندوق زمین و ساختمان از ۸ شهریور

نخستین صندوق زمین و ساختمان در قالب پروژه‌ای به نام آویشن از ۸ شهریور فعالیت‌اش را آغاز می‌کند، برخی کارشناسان از این صندوق‌ها به‌عنوان انقلابی در پروژه‌های راه و شهرسازی یاد می‌کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری، هرچند مسئولان بازار سرمایه خبری در مورد آغاز به‌کار صندوق‌های زمین و ساختمان منتشر نمی‌کنند اما دیروز مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران از فروش اوراق نخستین صندوق زمین و ساختمان از هشتم شهریور ماه خبرداد. به گفته فریبرز واحدی اوراق نخستین صندوق زمین و ساختمان که نامش آویشن است از هشتم شهریور منتشر می‌شود. او که با ایسنا صحبت می‌کرد، افزود: جاذبه‌های زیادی در این صندوق‌ها وجود دارد که اطلاعات تکمیلی‌اش را در آینده نه چندان دور اعلام خواهیم کرد.

ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس هم جزئیات بیشتری در مورد پروژه آویشن و نخستین صندوق زمین و ساختمان ارائه کردوگفت: در این صندوق ۴۵۱ قطعه تفکیک شده بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر قرار دارد که به‌صورت ویلایی ساخته خواهد شد، همچنین تعداد زیادی از آنها پروانه ساخت گرفته‌اند و به‌دنبال سندهای تفکیکی هستیم.

همچنین، آب و برق مهیا شده است و گاز نیز در حال راه‌اندازی است. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: با فروش یونیت‌ها در قالب «صندوق سرمایه‌گذاری زمین‌وساختمان» به مردم، منابع مالی پروژه تأمین می‌شود و از سود و زیان طرح به دارندگان یونیت سود پرداخت خواهد شد.

  • داشتن یونیت به‌معنای داشتن ویلا نیست

وی همچنین با اشاره به اینکه مدت زمان ساخت ویلاها ۴ساله تعیین شده است، افزود: داشتن یونیت به‌معنای خرید ویلا نیست و مردم در سود و زیان طرح شریک هستند. باقر تبار با بیان این مطلب که این طرح با نام آویشن در دماوند ساخته خواهد شد، تصریح کرد: طبق برآوردهای اولیه این پروژه توجیه اقتصادی خوبی دارد و سود آن بالا‌تر از نرخ سود بانکی و چیزی در حدود ۲۵ تا ۲۶درصد خواهد بود. به گفته وی سود پرداختی به مردم از سود پروژه است و مردم در سود و زیان شریک هستند.

  • سازوکار صندوق‌های زمین و ساختمان

علی سعیدی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره سازوکار فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان توضیح داد:در حال حاضر پروژه‌های ساختمانی بزرگی در حال اجراست ولی در بیشتر این پروژه‌ها مصرف‌کننده و تأمین‌کننده مالی عموما یک نهاد و یک شرکت بزرگ است که تلاش می‌کند مجموعه‌ای را برای خود احداث کند. وزارت نیرو خودش برای خودش سد احداث می‌کند یا وزارت راه برای خودش راهسازی می‌کند و این نشان می‌دهد که در ادبیات اقتصادی ایران این مفهوم شکل گرفته که تأمین‌مالی‌‌کننده و مصرف‌کننده یکی هستند.

  • سرمایه‌گذاری مردم در صندوق‌ها


سعیدی ادامه داد: زمانی که تأمین‌کننده منابع مالی و مصرف‌کننده یکی است داستان خیلی عجیب نمی‌شود اما در مورد پیش‌فروش‌ها که با پول بخش زیادی از مردم ساخته می‌شد مشکلات زیادی پیش آمد حتی پرونده بسیاری از این پروژه‌ها وارد مراجع قضایی شد. وی افزود: ما امیدواریم از طریق اجرای طرح صندوق‌های زمین و ساختمان و ارکانی که شکل دادیم بتوانیم وجوه عمومی را وارد ساخت‌وساز کنیم. با این کار پروژه مورد نظر در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد و حتی یک‌ماه هم تأخیر نخواهد داشت.

  • صندوق‌ها به مردم گزارش می‌دهند

سعیدی در مورد ساختار صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: این صندوق‌ها به‌صورت صندوق‌های قابل معامله در بورس درنظر گرفته شده است. همچنین در ساختار صندوق‌های زمین و ساختمان گزارش‌های دوره‌ای پیشرفت کار به عموم مردم ارائه خواهد شد و در عین حال خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه هم می‌توانند از محل اجرای پروژه خبر تهیه کنند.

به گفته او با ساختار جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری، میزان کنترل بر این صندوق‌ها افزایش می‌یابد و در عین حال هر زمان که پروژه به اتمام رسید صندوق نیز کارش تمام می‌شود؛ این به‌معنای آن است که صندوق‌های زمین و ساختمان قبل از بهره‌برداری پروژه را می‌فروشند.

  • نحوه خریدواحد‌های صندوق

از او پرسیدیم نحوه خرید و فروش واحد‌های این صندوق در فرابورس چگونه است؟ آیا یک نفر می‌تواند تمام واحد‌های آن صندوق را خریداری کند او توضیح داد: خیر، این کار شدنی نیست چراکه درصندوق‌های زمین و ساختمان یکسری ارکان وجود دارد که مانع این کار می‌شود؛ به‌طور مثال صاحب زمین به‌عنوان نهاد یا شخص و یا چند نفر هستند که کار را شروع می‌کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *