شناسه خبر: 4550 منتشر شده در مورخ: 1393/5/20 ساعت: 10:06 گروه: اجتماعی  
سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 تهران ـ طبس 40 کشته برجای گذاشت

سقوط هواپیمای مسافربری ایران 140 تهران ـ طبس 40 کشته برجای گذاشت

هواپیمای مسافربری ایران 140 با برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد در آسمان پایتخت آتش گرفت و فاجعه‌آفرین شد.تنها هشت مسافر این هواپیما با شماره پرواز 5915 تهران- طبس جان سالم به‌در برده‌اند و 40 مسافر و خدمه پس از سقوط و انفجار هواپیما به کام مرگ فرورفتند.

پرواز مرگ
عقربه‌ها ساعت 22‌‌ :9 دقیقه صبح دیروز- یکشنبه 19 تیرماه- را نشان می‌داد که 40 مسافر زن، مرد، کودک و نوزاد با درخواست کاپیتان «ایزدپناه» کمربندهایشان را بستند و با اضطراب زیادی آماده برخاستن از فرودگاه مهرآباد شدند. وقتی احوالپرسی‌های کاپیتان ایزدپناه و کاپیتان «برقعیان» تمام شد و دو مهماندار به نمایش چگونگی استفاده از ماسک‌های اکسیژن در شرایط اضطراری پرداخته بودند هیچ کس تصور نمی‌کرد حادثه‌ای در راه است.34 زن و مرد، سه کودک و سه نوزاد ثانیه شماری می‌کردند تا دقایقی بعد از پنجره‌های کوچک زمین را از آسمان نظاره‌گر باشند.
انفجار در آسمان
هواپیما تیک‌آف موفقی داشت اما هنوز در مرحله اوج گیری و گردش به سمت چپ بود تا در مسیر اصلی دالون‌های پرواز قرار گیرد، ناگهان صدای انفجاری همراه با تکان‌های شدید بدنه هواپیما، هیاهو را به جان مسافران وحشت‌زده‌انداخت.همه دیدند که بال سمت راست هواپیمای ایران 140 پس از انفجار و برخاستن دود و آتش از بدنه آن جدا شد و هواپیما به جای حرکت در سمت چپ، ناگهان تغییر مسیر داد و به سمت راست چرخید.جیغ و داد فضای داخل هواپیما را پر کرده بود و همه ثانیه‌شماری می‌کردند تا معجزه‌ای صورت گیرد و آنان جان سالم به‌در برند.
شجاعت خلبان
زیرپای هواپیما و در حاشیه تهران، شهرک‌های مسکونی و خانه‌های تهرانسر دیده می‌شدند و اگر درایت خلبان نبود شاید فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌داد.هواپیما در همان شرایط نامتعادل به سمت پایین سقوط می‌کرد و محل انفجار بال هواپیما نشان
می‌داد که اگر رشادت خلبان نبود این هواپیمای مرگ روی خانه‌های مردم سقوط می‌کرد اما مسیر ادامه حرکت و محل سقوط نشان می‌دهد خلبان تمام سعی خود را داشته تا هواپیما را  به محل غیر مسکونی هدایت کند.
سقوط و انفجار
صحنه وحشتناکی پیش روی رهگذران در بلوار مینای تهرانسر به تصویر کشیده شد، هواپیمای آتشین زوزه‌کشان در حال سقوط بود اما به‌گونه‌‌ای هدایت می‌شد تا اینکه هواپیما از نیمه بدنه‌اش روی دیواره‌های بتونی فرود آمد و همزمان با صدای هولناک سقوط انفجار رخ داد که هواپیما را به دو نیم تقسیم کرد.قسمت دم هواپیما طوری به عقب پرتاب شد که با گذر از یکی از لاین‌های بلوار در سمت دیگر روی آسفالت خیابان افتاد و قسمت اصلی هواپیما در سمت دیگر دیوار بتونی و محوطه خالی شهرک فرهنگیان منفجر شد.
نجات9 مسافر
در حیرت و هیاهوی محل سقوط هواپیمای سپاهان و در‌میان دود و آتش رهگذران که در حال اطلاع دادن به پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی بودند صدای ناله‌های زنانه و مردانه‌ای  شنیده شد که نشان می‌داد گروهی از مسافران هنوز زنده‌اند و این در حالی بود که شدت انفجار چنین احتمالی را به صفر می‌رساند.ثانیه‌هایی بعد آژیر آمبولانس‌های اورژانس، خودروهای آتش‌نشانی و پلیس همه فضای بلوار مینا را پر کرد و امدادرسانان با رساندن خود به محل سقوط هواپیما به تجسس پرداختند.
آمار هولناک
هنوز مشخص نبود پرواز شماره 5915 تهران-طبس چند مسافر و خدمه داشت، امدادرسانان در اطراف بدنه آتشین هواپیمای ایران 140 با 10 زن و مرد روبه‌رو شدند که به جز دو مسافر بقیه با سوختگی شدیدی مواجه شده‌ بودند.زوج جوانی که از درد به‌خود می‌پیچیدند هنوز باور نداشتند زنده مانده‌اند و همگی مصدومان با آمبولانس‌ها روانه بیمارستان‌های پیامبران و امام خمینی(ره) تهران شدند.همزمان با این اقدام‌های امدادی و در حالی که یکی از مصدومان در مسیر بیمارستان تسلیم مرگ شد، نیروهای آتش‌نشانی و هلال‌احمر به تجسس در میان لاشه‌هواپیما که آتش‌سوزی آن مهار شده بود پرداختند واجساد قربانیان را یکی پس از دیگری بیرن کشیدند تا به پزشکی‌قانونی انتقال دهند.در کابین خلبان اجساد کاپیتان ایزدپناه و کاپیتان برقعیان به‌دست آمد. سپس 37 جسد که 31 نفر از آن‌ها زن و مرد، سه مسافر کودک و سه نوزاد بودند یکی پس از دیگری بیرون کشیده شدند و رهگذران دیدند که همگی امدادرسانان با دیدن هر جسدی اشک می‌ریختند و این پایان یک فاجعه نبود و تراژدی‌ای که طولی نمی کشد فراموش می‌شود و باز....
پیداشدن جعبه سیاه
جعبه سیاه هواپیما برای بررسی علت سقوط خارج شد.معاون مدیریت بحران، امور دولت و مسئول هماهنگی امور استان‌ها از خروج جعبه سیاه هواپیما برای بررسی علت سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ سپاهان خبر داد.وی تصریح کرد: کمیسیون بررسی سانحه بلافاصله در محل سانحه حضور یافتند و در حال خروج جعبه سیاه هواپیما به منظور بررسی علت سانحه هستند.مجیدی تأکید کرد: تنها مرجع تعیین علت سانحه کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است.
درخواست برج مراقبت
معاون استاندارد پرواز هواپیمایی کشور در این خصوص گفت: این هواپیما ساعت 20‌:‌9 دقیقه از فرودگاه مهرآباد پرواز کرده اما به تقاضای برج مراقبت‌گردش به چپ نمی‌کند و به سمت راست می‌رود و در نتیجه داخل منطقه سقوط می‌کند.جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در اظهار نظر متفاوت و در حالی که هنوز علت حادثه  که کارشناسی نشده عنوان کرد این هواپیما به دلیل انحراف از مسیر دچار سانحه شده‌است.
مأموریت 11 کارگروه
احمد مجیدی معاون بحران وزیر راه و شهرسازی گفت: 11 کارگروه بررسی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط در محل حادثه مستقر شده و در حال پیگیری و ارزیابی دلایل سقوط هواپیما هستند.
اجازه پرواز ندادن به هواپیمای ایران 140
نباید به هواپیمای ایران 140 اجازه پرواز داده می‌شد.
این تأکید لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است. وی با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری در حوالی تهران، گفت نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد.مهرداد لاهوتی با ابراز تأسف از سقوط هواپیمای ایران 140 و تسلیت به بازماندگان این حادثه، گفت: نخستین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.
وی عنوان کرد: نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد که امروز شاهد این حادثه تلخ باشیم.

محمدعابدزاده استاد دانشگاه طبس، یکی از نجات یافته های این حادثه: وقتی هواپیما با دیوار بتونی برخورد کرد و دو‌نیم شد از حفره‌ای که به وجود آمده بود استفاده کرده و به همراه همسرم بیرون پریدیم.

حادثه از زبان عکاس
«عـادل پازیــار» عکاس خبرگزاری جمهــوری اسلامـی نخستین عکاسی بود که در صحنه سقوط هواپیما حاضر شد.
وی به شوک گفت: صبــح بلافاصله پس‌از دریافت خبر حادثه از طریق وایبر به سرعت خودم را به محل سقوط رساندم. حجمی از دود فضای ملتهب و سردرگم را فرا گرفته بود. از آنجایی که هواپیما در منطقه نظامی سقوط کرده بود سربازان حلقه‌ای انسانی تشکیل دادند که مانع ورود خبرنگاران وعکاسان بود اما امدادگران اورژانس و هلال‌احمر مشغول امدادرسانی بودند. با حضور استاندار در محل و هماهنگی لازم اجازه حضور عکاسان در محل صادر شد و توانستیم از نزدیک چنین فاجعه‌ای را تصویربـرداری کنیم.

دستور ویژه رئیس بازرسی کل کشور
در پی سقوط هواپیمای مسافربری ایران140، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هیأتی ویژه را مأمور پیگیری این موضوع کرد.
پس از وقوع حادثه سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری آنتونوف ایران 140، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری فوری، هیأتی ویژه را مأمور پیگیری این موضوع کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای سازمان هواپیمایی متأسف هستم زیرا این حادثه پیش‌بینی می‌شد!
   حفره نجات
محمدعابدزاده و مریم رهنما دو زوج مسافر هستند که داستان نجاتشان با مصدومان دیگر متفاوت است.
محمدعابدزاده که استاد دانشگاه طبس است بعد ازاین حادثه هولناک به برنا گفت: هنوز هواپیما اوج نگرفته بود که یکی از بال‌هایش کنده شد و به سمت راست چرخید، متوجه شدیم که هواپیما سقوط می‌کند من و همسرم آماده شدیم تا بعد ‌از هر حادثه‌ای نسبت به شرایط خودمان را نجات دهیم.
وی افزود: وقتی هواپیما با دیوار بتونی برخورد کرد و دو‌نیم شد از حفره‌ای که به وجود آمده بود استفاده کرده و بیرون پریدیم و سریع از بدنه هواپیما فاصله گرفتیم و خیلی زود هواپیما منفجر شد و ما نه تنها به‌خاطر پرش بدنمان مصدوم شده بود بلکه با این انفجار دچار سوختگی سطحی نیز شدیم.
کشاورز، یکی از همراهان این زوج نجات یافته نیز به شوک گفت: محمدعابدزاده و مریم رهنما را مستقیماً به بیمارستان شهید مطهری انتقال دادند که در بخش اورژانس آنان را معاینه کردند، چند عکس از مریم رهنما گرفتند اما از هیچ کدام سی‌تی‌اسکن گرفته نشده و پزشکان گفتند تا شب مرخص خواهند شد.
«امیر مزرعه‌چی» مستندساز صدا و سیما که همراه برادرش برای تهیه فیلم به طبس می‌رفتند دچار حادثه شدند.  دراین پرواز «شهربانو شوکت‌نیا» 38 ساله همسر وی و محمد پسر یک‌ساله‌شان نیز همراه آنان بود که پس از سقوط نجات یافتند و راهی بیمارستان پیامبران شدند و «مصطفی مزرعه‌چی» برای مداوا به بیمارستان امام‌ خمینی(ره) منتقل شده است.
از مصدومان و سرنشینان این هواپیما «عزت‌الله بابایی» 60 ساله کارمند شرکت گوهر هما نیز دچار سانحه شد و در بیمارستان پیامبران بستری است.
«علی دالوندی» 39 ساله حسابدار که همراه همکارش مسافر طبس بودند در این هواپیما حضور داشتند. همسر دالوندی به شوک گفت: علی با همکارش عازم طبس بودند که دراین حادثه همسرم نجات یافت اما متأسفانه همکارش در دم جان باخت.
   گفت‌وگو با یک نجات یافته
علی دالوندی که هنوز باور ندارد زنده است در خصوص چگونگی حادثه گفت: موتور راست هواپیما اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد ازکار افتاد، خلبان و مهمانداران هیچ حرفی نزدند و فهمیدم هواپیما قصد بازگشت به فرودگاه را دارد.
وی ادامه داد: انگار در زمان برگشت بال هواپیما دچار سانحه شد، این اتفاق حدود سه دقیقه پس‌از پرواز و بلافاصله پس از برخاستن رخ داد.
وی ادامه داد: من در صندلی بال سمت راست هواپیما نشسته بودم، هواپیما پس از سقوط به زمین آتش گرفت و ما دچار سوختگی شدم الان هم به کمک مرفین امکان صحبت کردن دارم.
 همسر دالوندی نیز گفت: شوهرم بعد از سقوط تماس گرفت و گفت اگر خبر سقوط هواپیما را شنیدی نترسید من زنده‌ام. وی افزود: شوهرم به طور مرتب برای فعالیت شغلی ازتهران به طبس می‌رفت اما این نخستین بار بود که با هواپیما به این سفر می‌رفت.
   اسامی نجات یافتگان
هشت مسافر در این سانحه نجات یافته‌اند که سه نفر زن و پنج نفر مرد بودند.
شهربانو شوکتی 38ساله، امیر مزرعه‌چی 30ساله، علی دالوندی 30 ساله، محمد یک‌ساله، مصطفی مزرعه‌چی 28ساله، زهره شکاری 25 ساله، محمدعابدزاده و مریم رهنما مسافرانی بودند که نجات یافته‌اند و همگی تحت درمان هستند.
   یک مسافر جامانده
قرار بود این هواپیما با 41 مسافر به پرواز در آید که یک مسافر از آن جاماند و نجات یافت.
   شاهدان حادثه چه گفتند
«حسن» یکی از شاهدان حادثه به خبرنگار شوک گفت: ساعت 9 و 23 دقیقه در بلوار «شیشه‌مینا» بودم که ناگهان هواپیما از بالای سرم رد شد و در حالی که فاصله زیادی تا سطح زمین نداشت چند متر جلوتر از من پس‌از برخورد با دیوار پادگان صنایع‌هوایی به زمین خورد.
وی افزود: پس از انفجار، دم هواپیما به بیرون و وسط بلوار شیشه مینا افتاد. صحنه وحشتناکی بود و هیچ کمکی از دستم بر نمی‌آمد، خیلی زود تیم‌های امدادی و مأموران پلیس در محل حاضر شدند.
یکی دیگر از شاهدان حادثه که از ساکنان شهرک آزادی است، گفت: هواپیما در سطح پایینی پرواز می‌کرد و مشخص بود در حال سقوط است.
مسیرش به سمت شهرک آزادی بود و فکر کنم خلبان که از سقوط هواپیما اطمینان داشت نمی‌خواست افراد زیادی در این حادثه کشته شوند به‌خاطر همین دماغه هواپیما را به سمت بالا گرفت و به سختی توانست شهرک را دور بزند و دقایقی بعد با صدای انفجار از سقوط هواپیما
با خبر شدیم.
یکی از شاهدان نیز گفت: وقتی هواپیما سقوط کرد در محل حادثه حضور داشتم، حتی یکی از مسافران که از هواپیما بیرون پرتاب شده بود را دیدم و ناگهان آتش بزرگی همه جا را فرا گرفت و تیم‌های امدادی خیلی زود در محل حاضر شدند.
   حاشیه‌های صحنه سقوط
هنوز دقایقی از سقوط هواپیمای سپاهان‌ایر تهران به طبس نگذشته بود که نیروی آتش‌نشانی، یگان ویژه پلیس، سپاه، نیروی هوایی ارتش، هلال‌احمر، ستاد بحران، پلیس راهنمایی و رانندگی و اورژانس در محل حاضر شدند.
مأموران در گام نخست با نوار زرد رنگی که دور محل حادثه کشیده بودند از ورود و نزدیک شدن مردم و خبرنگاران جلوگیری کردند.
جمعیت زیادی از عکاسان و خبرنگاران در محل سقوط حضور داشتند و این در حالی بود که مأموران مانع تهیه خبر و عکس می‌شدند و در این میان چند دوربین از عکاسان گرفته شد.
آتش‌نشانان پس‌از خاموش کردن آتش به کمک مأموران هلال‌احمر و تیم‌های حاضر در محل اقدام به بیرون آوردن اجساد سوخته شده کردند.
دقایقی بعد مدیران بحران شهر و استان تهران و استاندار تهران در محل حاضر شدند و از نزدیک اقدام‌های تیم‌های امدادی را بررسی ‌کردند.
در بین این جمعیت سه تن از خانواده‌های مسافران هواپیمای سقوط کرده در محل حضور داشتند و باور نمی‌کردند اعضای خانواده‌هایشان دقایقی پیش با خنده از آن‌ها جدا شده‌اند دراین حادثه کشته شده‌ باشند.
عقربه‌ها ساعت 12ظهر را نشان می‌داد که جرثقیل آتش‌نشانی اقدام به برداشتن دم هواپیما که وسط بلوار شیشه مینا افتاده بود کرد و سپس با کشیدن گونی قرمز رنگ محل حادثه را بستند تا دیگر کسی شاهد این صحنه فاجعه‌بار نباشد.
   گفته‌های خانواده یکی از جانباختگان
خواهر «فرانک شیروانی» که در شوک از دست‌دادن عزیزانش است، گفت: هنوز باورم نمی‌شود دیگر خواهرم در میان ما نباشد.
10 روز پیش خواهرم «آرمینا» کوچولو را به دنیا آورد و کنارمان بود، باورم نمی‌شود خنده‌هایمان آنقدر کوتاه بود و این اتفاق وحشتناک افتاد.
این زن سیاهپوش که بغض راه گلویش را بسته بود، ادامه داد: صبح روز یکشنبه خواهر 38 ساله‌ام با همسرش «مهدی یزدانی» 42 ساله و آرمینای 10روزه چمدان سفرشان را جمع کردند تا به خانه‌شان در طبس بروند اما... این شوک بزرگی است و فقط امیدوارم خدا به من و خانواده‌‌ام صبر دهد.
   وضعیت 3 مصدوم حادثه در بیمارستان
امام خمینی(ره)
دکتر «هومان حسین‌نژاد ندائی» متخصص طب اورژانس و مسئول بخش اورژانس یک بیمارستان امام خمینی(ره) به شوک گفت: حدود ساعت 10 یکشنبه سه نفر از مصدومان حادثه به اورژانس بیمارستان انتقال داده شدند.
به‌محض رسیدن بیماران عملیات احیای اولیه و بررسی میزان سوختگی و آسیب جسمی حادثه‌دیدگان آغاز شد. اقدام‌های نخست پزشکی برای «تیمور رضا خسروی» و «زهره شکاری» انجام گرفت و برای ادامه درمان به بیمارستان مطهری اعزام شدند.
وی در ادامه گفت: اما بیمار «مصطفی مزرعه‌چی» که با بی‌تابی و بی‌قراری بسیار به بخش اورژانس انتقال داده شده است کمک‌های اولیه تنفسی و دیگر خدمات پزشکی را دریافت کرد.
دکتر حسین‌نژاد ندائی در ادامه افزود: با توجه به میزان سوختگی سطحی به نظر می‌رسد این سه‌نفر از حاضران در محوطه سقوط باشند.
   پایان جلسه مدیریت بحران استان تهران
جلسه کارگروه مدیریت بحران استان تهران در پی حادثه سقوط هواپیما در فرودگاه مهر آباد تشکیل شد.
جلسه مدیریت بحران استان تهران به ریاست حسن کریمی معاون عمرانی استانداری،  رئیس پلیس راهور تهران، رضا بستو معاون عملیات پلیس، علی میزبان رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، محسن سمیعی مدیرکل امنیتی استانداری تهران، مسلم عادلی رئیس دبیرخانه شورای تأمین استان تهران، شاهین فتحی معاون هلال احمر تهران، رحمان بهمن‌زاده مشاور شبکه پنج تهران، غلامحسین آرام معاون امور فنی و عمرانی فرماندار تهران، جعفر میعاد فر معاون اجرایی اورژانس کشور، حسن نوری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، ستایشی معاون قضایی دادگستری تهران، دکتر نازپرور رئیس پزشکی قانونی استان تهران، واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، همراه با نماینده فرودگاه مهرآباد و سید هادی کسایی‌زاده عضو شورای اطلاع‌رسانی استان تهران برگزار شد.
در این جلسه هر یک از اعضا آخرین اقدامات انجام شده و اطلاعات مربوط به سانحه هواپیمایی را اعلام کردند.
در این جلسه اعلام شد: این پرواز که توسط هواپیمای مدل آنتونف ایران 140 به مقصد تهران- طبس بوده و متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان است، قرار بود 41 مسافر را جابه‌جا کند که یکی از مسافران به پرواز نمی‌رسد و 34 مسافر بزرگسال، سه مسافر کودک و سه نوزاد همراه با دو خلبان به نام‌های کاپیتان ایزدپناه و کاپیتان برقعیان همراه با دو مهماندار و دو کادر فنی، تمام مسافران و خدمه پرواز را تشکیل می‌دادند.
پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: تاکنون 37 جسد را تحویل گرفته ایم تا هویت آن‌ها شناسایی شود. سه آمبولانس از پزشکی قانونی و 10 آمبولانس از بهشت زهرا منتظر دستور بازپرس هستند تا اجساد را به کهریزک منتقل کنند.
اورژانس کشور و تهران هم در این جلسه اعلام کردند: در کل 9 مصدوم به دو بیمارستان منتقل شدند. از این تعداد یک مصدوم جان خود را از دست داد و حال دو مصدوم دیگر خوب نیست که از تعداد هشت مصدوم باقیمانده سه نفر زن و پنج نفر مرد هستند.
اورژانس اعلام کرد: پنج آمبولانس و یک بالگرد در فرودگاه مستقر بودند که سه مصدوم با بالگرد منتقل شدند.
   هواپیمای سقوط کرده تحت پوشش بیمه کوثر بود
شرکت بیمه‌ای، خسارت و دیه جانباختگان هواپیمای سقوط کرده در فرودگاه مهرآباد را پرداخت می‌کند. هواپیما تحت پوشش بیمه کوثر بوده و پرداخت خسارت آن توسط این بیمه پرداخت می‌شود.
مدیرعامل بیمه کوثر افزود: مدیران بیمه مهندسی و امور خاص بیمه کوثر به همراه کارشناسان در حال ارزیابی خسارت هستند.
مدیر این شرکت بیمه‌ای تأکید کرد: در اسرع وقت و پس از ارزیابی کارشناسی حسب قرارداد منعقده، بیمه کوثر خسارت و دیه جانباختگان این حادثه را پرداخت می‌کند.
   هواپیمای ایران 140 متعلق به وزارت دفاع نیست
روابط عمومی وزارت دفاع تصریح کرده است: در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 متعلق به شرکت هوایی سپاهان ایر و اظهارنظرهای متعدد در خصوص مسافران این هواپیما، روابط عمومی وزارت اعلام می‌دارد: این هواپیما متعلق به وزارت دفاع نبوده و کارکنان وزارت دفاع در آن حضور نداشته‌اند.


 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *