شناسه خبر: 4384 منتشر شده در مورخ: 1393/4/30 ساعت: 14:37 گروه: اجتماعی  
برگزاری مسابقات ملی مهارت ویژه معلولین

برگزاری مسابقات ملی مهارت ویژه معلولین

برگزاری مسابقات ملی مهارت ویژه افراد دارای معلولیت زمینه‌های لازم، برای حضور معلولان توانمند در مسابقات جهانی را فراهم کرده است.

به گزارش ایران سپید یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست مطبوعاتی از برگزاری اولین دوره مسابقات ملی مهارت ویژه افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: این مسابقات در چهار رشته "طراحی گرافیک رایانه ای، کاربر word، خیاطی و کنده کاری روی چوب" است.

وی افزود: مسابقات ملی مهارت در شهریور ماه سال جاری و همزمان با مرحله کشوری پانزدهمین مسابقات ملی مهارت با مشارکت سازمان بهزیستی کشور برنامه ریزی شده است که بستر مناسبی را برای رقابت سالم میان افراد دارای معلولیت فراهم میکند.

وی ادامه داد: افرادی که شرایط لازم را برای شرکت در مسابقات دارند، میتوانند با مراجعه به پورتال جامع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نشانی www.advari.irantvto.ir  ثبت نام کنند. سخنگویی ادامه داد: مرحله استانی این مسابقات به صورت آزمون کتبی در تاریخ 17 مرداد ماه و مرحله کشوری بعد از برگزیدگان مرحله استانی به صورت آزمون عملی از تاریخ 9 الی 12 شهریور ماه برگزار میشود.

معاون امور توانبخشی در ادامه نشست خود به آخرین وضعیت مراکز توانبخشی شبانه  روزی و روزانه اشاره کرد و  گفت: نیاز جامعه و سیاستهای کشور ایجاب میکرد که بخشی از حمایتهای خود را برونسپاری کنیم و در همین زمینه مراکز غیر دولتی تأسیس شدند. بر این اساس هم اکنون بالغ بر یک هزار و 800 مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد که حدود صد هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی را حمایت میکنند.

سخنگویی خاطرنشان کرد: نگرش بهزیستی به سمت توانبخشی مبتنی بر خانواده سوق پیدا کرد که افراد آموزشدیده برای ارائه خدمات رایگان در منزل به معلولان حضور پیدا میکنند. ضمن اینکه خانواده ها نیز میتوانند آموزشهای لازم برای نگهداری اصولی از معلول خود را ببینند. وی ادامه داد: طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده در حال حاضر از استانهای محروم شروع شده است، به طوری که در این بخش ماهیانه 100 هزار تومان به خانواده هایی که افراد معلول خود را (شدید و خیلی شدید) نگهداری میکنند، پرداخت میشود.

سخنگویی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی سازمان، ترخیص معلولان خودکفا از مراکز توانبخشی است که در این زمینه نیز سازمان موظف است تا 60 درصد از یارانه پرداختی مراکز را به خانواده ها جهت نگهداری معلولان پرداخت کند. این مقام مسئول با بیان اینکه با اقدامات انجام شده از سوی سازمان در خصوص ترخیص معلولان خودکفا و همچنین نگهداری معلولان در منزل، افراد جدید و پشت نوبت وارد چرخه حمایتی سازمان میشوند، اظهار کرد: ما به دنبال افزایش کیفیت خدمات به معلولان و سالمندان در منازل هستیم.

سخنگویی با بیان اینکه نمیتوان به طور کلی مراکز نگهداری را تعطیل کرد، گفت:  هم اکنون حدود 16 هزار معلول و سالمند مجهول الهویه و فاقد سرپرست و کد شناسایی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند. وی افزود: تعدادی از معلولان نیز در کشور فاقد سرپرست و برخی دیگر نیز دارای معلولیتهای چندوجهی هستند که سازمان بهزیستی موظف است مراکزی را برای نگهداری این معلولان ایجاد کند.

معاون امور توانبخشی سازمان در پاسخ به سؤال خبرنگار "ایران سپید "در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه نابینایان و کمبینایان گفت: برنامه جدیدی با عنوان "توانمندسازی خانواده محور با رویکرد خود مراقبتی" برای نابینایان و ناشنوایان صورت گرفته که حدود یک میلیارد تومان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده است. وی هدف از این برنامه که به صورت بسته های آموزشی است، آشنایی این افراد با تکنولوژیها و ابزارهای روز جامعه عنوان کرد. این مقام مسئول در پایان با اشاره به خدماتی همچون دانلود رایگان نرم افزار پکجاز که در سایت سازمان بهزیستی است گفت: ما در تلاش هستیم نرم افزار پیامکخوان را هم خریداری کنیم تا نابینایان رایگان از آن استفاده کنند." محدثه جعفری"

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايران سپيد
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *