شناسه خبر: 426 منتشر شده در مورخ: 1392/8/7 ساعت: 11:47 گروه: اقتصادی  
همنوایی وزیر صنعت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

همنوایی وزیر صنعت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

این روزها مشتریان بازار خودرو در حالی برای واقعی شدن قیمت‌ها و کاهش آن انتظار می‌کشند که اظهارنظرهای وزیر صنعت و خودروسازان نشانگر نوعی همسویی برای افزایش دوباره قیمت‌هاست.

دو روز پیش وزیر صنعت سعی کرد آب پاکی را بر روی دست مشتریان بازار خودرو بریزد و خیال آنها را از بابت کاهش قیمت خودرو راحت کند، از این رو با تأکید بر اینکه از خودروسازان خواسته‌ تا کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، اعلام کرد که ممکن است در برخی موارد، تغییری نیز در قیمت‌ها داشته باشیم.

این صحبت وزیر صنعت هرچند مورد اعتراض بسیاری از مشتریان بلاتکلیف بازار خودرو قرار گرفت اما عاملی شد تا خودروسازان به قول معروف از آب گل‌الود ماهی بگیرند.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو تنها یک روز پس از این اظهار نظر وزیر صنعت، از افزایش قیمت پژو و تندر 90 به دلیل ارزبری بالا خبر داد.

به این ترتیب چراغ سبز وزیر صنعت به افزایش قیمت خودرو عاملی شد تا خودروسازان دوباره از افزایش قیمت محصولاتشان صحبت کنند.

مدیر عامل ایران خودرو در حالی از افزایش قیمت تندر 90 و پژو خبر داده که به نظر می‌رسد منظور وزیر صنعت از احتمال تغییر قیمت برخی خودروها، تغییرات کوچک در قیمت خودروهایی است که بیشتر قطعات آن از خارج تأمین می‌شود و ارزبری بالایی دارند.

این در حالی است که طبق ادعای ایران خودرو، پژو ایرانی ماه‌هاست که جایگزین تولیدات پژو فرانسه شده است و این مسئله نشان دهنده بالا بودن سهم ساخت داخل در تولید این خودرو است. به این ترتیب مشخص نیست دلیل افزایش دوباره قیمت این خودرو چه خواهد بود.

در مورد تندر 90 هم باید گفت که این خودرو در مقایسه با خودروهای دیگر مانند ویتارا، ارزبری کمتری دارد و به همین دلیل رشد قیمت آن چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد.

حرکت به سمت افزایش قیمت به ایران خودرو محدود نشد و  پس از ایران خودرو این سایپا بود که از افزایش قیمت محصولات خود خبر داد.

مدنی مدیرعامل سایپا نیز اخیرا اعلام کرده است محصولاتی مثل مگان را تا 30 درصد افزایش قیمت می‌دهد.

درخواست دوباره خودروسازان برای افزایش قیمت تولیداتشان تنها محدود به گفته‌های آنها نیست و این درخواست‌ها به شورای رقابت نیز ارائه شده است.

هرچند شواهد نشان می‌دهد که وزیر صنعت، قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت را قبول ندارد. نعمت زاده دبیر انجمن خودروسازان معتقد است خودرو، کالای انحصاری نیست و به همین دلیل نباید در شورای رقابت قیمت‌گذاری شود.

وی حتی از شورای اقتصاد هم خواسته تا موضوع انحصاری بودن یا نبودن خودرو را بررسی کند.

صحبت دو روز پیش وزیر صنعت در مورد درخواستش از خودروسازان برای ثبات قیمت‌ها، در تناقض با بخش دیگر صحبت وی مبنی بر احتمال تغییر در قیمت برخی از خودروها است و در واقع راه فراری برای خودروسازان باز کرده تا همچنان به دنبال خواسته‌های خود برای رشد قیمت‌ها باشند.

در این میان،‌ مصرف کنندگان بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها و جهت‌دهی صحیح مسئولان به بازار هستند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *