شناسه خبر: 3937 منتشر شده در مورخ: 1393/3/20 ساعت: 12:33 گروه: اقتصادی  
یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف انتظار
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی؛

یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف انتظار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام شش دلیل کندی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: هم اکنون یک میلیون و 143 هزار و 60 نفر در صف انتظار هستند که پیش بینی می شود پرداخت تسهیلات به این تعداد یک سال طول بکشد.

به گزارش ایران سپید علی اصغر میرمحمدصادقی در نشستی خبری در بانک مرکزی، افزود: قبل از سال 88 مزدوجین با مراجعه به سیستم بانکی وام ازدواج دریافت می کردند اما به دلیل شکایاتی که برخی افراد در خصوص تعلق نگرفتن این وام به بانک مرکزی ارایه کردند، قرار شد سامانه الکترونیکی ازدواج توسط بانک مرکزی راه اندازی شود.


وی ادامه داد: در ابتدای راه اندازی این سامانه بانک های ملی، صادرات، تجارت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و مسکن به پرداخت تسهیلات ازدواج پرداختند و سپس بانک های قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان، سامان و صندوق مهر امام رضا(ع) به مجموع این بانک ها اضافه شدند. 

وی درباره عملکرد این سامانه گفت: در سال 88 حدود 942 هزار و 415 نفر، در سال 89 یک میلیون و 131 هزار و 664 نفر، در سال 90 حدود یک میلیون و 264 هزار و 112 نفر، در سال 91 حدود 947 هزار و 748 نفر، در سال 92 حدود 893 هزار و 581 نفر و از ابتدای سال 93 تا 19 خردادماه (دیروز) مجموعا 121 هزار و 150 نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کرده اند. 

به گفته وی عملکرد پنج سال گذشته پرداخت تسهیلات ازدواج پنج میلیون و 300 هزار و 670 نفر به ارزش 136 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به برخی شکایات درخصوص فعال نبودن سامانه ثبت درخواست تسهیلات ازدواج، گفت: هرگاه مراجعه کنندگان به این سامانه به 100 نفر برسد، سامانه موقتا غیرفعال می شود اما با توجه به سپرده های اخذ شده و نسبت آن به وصولی ها، سامانه دوباره فعال می شود. 

میرمحمد صادقی با مثبت ارزیابی کردن اهداف راه اندازی سامانه ثبت تسهیلات ازدواج، گفت: نسبت رشد تسهیلات به سپرده های قرض الحسنه ازدواج در سال 88 به 89 در بانک های تجاری، تخصصی، دولتی و خصوصی 42.6 درصد، در سال های 89 به 90 حدود 9.3 درصد، در سال های 90 به 91 حدود 27.1 درصد بوده اما این نسبت در سال 91 به 92 حدود 0.26درصد منفی بوده است. 

به گفته وی این نسبت در پایان بهمن ماه سال گذشته 6.23 درصد بوده که 0.26 درصد در پایان این سال منفی شده است. 

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی دلیل رشد منفی را اتصال حساب های یارانه ای به حساب های قرض الحسنه دانست و افزود: همزمان با واریز یارانه در این حساب ها مردم آن را برداشت می کنند و این امر باعث شده تا آمارها منفی شود. 

به گفته وی رشد سپرده های قرض الحسنه در سال گذشته هفت درصد منفی بوده است. 

میرمحمد صادقی درباره تکالیف قانونی در بخش قرض الحسنه نیز گفت: در سال 89 حدود 800 میلیارد ریال و در سال های 92 و 93 حدود 46 هزار و 400 میلیارد ریال تکالیف قانونی برای این بخش در نظر گرفته شده که رشد 55 برابری داشته است. 

وی رشد منفی سپرده ها، افزایش تکالیف قانونی از سال 89 تا 93، تکالیف سایر قوانین همانند ساماندهی مشاغل خانگی و مسکن، مصوبات سفرهای استانی دولت دهم، افزایش سرفصل های قرض الحسنه و همچنین رشد سقف وام ازدواج را از دلایل کاهش پرداخت وام قرض الحسنه اعلام کرد. 

وی درباره سرفصل های قرض الحسنه نیز گفت: ازدواج و تهیه جهیزیه، درمان و بیماری، تعمیرات مسکن و ایجاد حمام روستایی، کمک هزینه تحصیلی، کمک برای ایجاد مسکن در روستا، نیازهای متفرقه و جوانان، ودیعه مسکن، زندانیان معسر، افراد تعیین شده کمیته امداد امام و بهزیستی، بنیاد تعاون روستاییان، مشاغل خانگی، مصوبات سفرهای استانی، کارکنان سازمان ها و شرکت های دولتی، صندوق های رفاه دانشجویان و حوادث غیرمترقبه از سرفصل های پرداخت تسهیلات قرض الحسنه است. 

میرمحمدصادقی درخصوص افزایش سقف وام ازدواج افزود: این تسهیلات در سال های قبل از 87 حدود 10 میلیون ریال، در سال 87 حدود 20 میلیون ریال، در سال های 88 و 89، 25 و 30 میلیون ریال و در سال های 90 و 91 برابر با 50 میلیون ریال بوده است. 

این مقام مسوول در بانک مرکزی درباره نسبت تسهیلات به سپرده قرض الحسنه گفت: این نسبت در سال 90، 91 درصد، در سال 91 حدود 86 درصد و در سال 92 برابر با 93 درصد بوده است. 

وی درباره اقدامات بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفت: بانک مرکزی در سال گذشته تلاش هایی را برای پیوستن برخی از بانک ها نظیر پارسیان و سامان را به سامانه تسهیلات ازدواج انجام داده است. 

وی با اشاره به ماده 86 قانون برنامه پنجم توسعه نیز گفت: براساس این ماده بانک ها باید ساز و کارهای لازم را برای ارایه تسهیلات قرض الحسنه ایجاد کنند اما از آنجا که بانک ها در سال های گذشته در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده اند این کار را انجام ندادند، بنابراین بانک مرکزی الزام ایجاد صندوق های قرض الحسنه را برای بانک ها لغو کرد و از آنها خواست تا ساز و کار دیگری را بدون الزام به صندوق در بانک های خود تعبیر کنند. 

وی درباره دیگر اقدام بانک مرکزی نیز گفت: سقف جوایز سپرده های قرض الحسنه از 200 به 500 میلیون ریال افزایش یافته ضمن آنکه براساس مصوبه دو هفته گذشته بانک مرکزی، اقدامات دیگری نیز انجام و پیشنهاداتی تنها برای افزایش ارایه وام قرض الحسنه ازدواج ارایه شد. 

وی درباره پیشنهادات دیگر بانک مرکزی در این زمینه گفت: پرداخت وام ازدواج و تهیه جهیزیه از محل منابع عادی بانک ها از پیشنهادات بانک مرکزی است البته به شرطی که دولت نسبت به پرداخت نقدی یارانه سود تسهیلات اقدام کند. 

میرمحمد صادقی ادامه داد: بانک مرکزی از دولت درخواست کرده که وجوه اداره شده ای را به این بخش تخصیص دهد تا بانک ها نیز معادل آن منابع را به این بخش اختصاص دهند. 

وی افزود: دولت لایحه ای را نیز به مجلس ارایه دهد تا بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی بابت قرض الحسنه ازدواج به بانک ها تخصیص یابد. 

وی فرهنگ سازی برای سپرده گذاری قرض الحسنه و همکاری دستگاه های متولی همانند وزارت ورزش و جوانان را از دیگر پیشنهادات بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: البته این پیشنهادات در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی مطرح و با تایید رییس کل بانک مرکزی به دولت ارایه می شود البته به طور قطع این پیشنهادات در شورای پول و اعتبار نیز باید مطرح شود. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به سایر سرفصل ها، گفت: در سال 88 حدود 35 هزار و 743 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به کمیته امداد پرداخت شد که این رقم براساس قانون به 20 هزار میلیارد ریال مصوب شده است. 

وی اظهار داشت: در صورتی که رشد نرخ سپرده های قرض الحسنه با همین رویه و با نرخ صفر درصد باشد، 43 هزار میلیارد ریال منابع قرض الحسنه خواهیم داشت و این در حالی که است که 46 هزار میلیارد ریال تکالیف برای پرداخت قرض الحسنه خواهیم داشت ضمن آنکه برای پرداخت تسهیلات ازدواج نیز نیاز به 60 هزار میلیارد ریال منابع داریم. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *