شناسه خبر: 3889 منتشر شده در مورخ: 1393/3/18 ساعت: 10:27 گروه: دانش و فن آوری  
«سایت سیتی» پنجره ای به فناوریهای کمکی روز برای نابینایان/ اینجا همه چیز در خدمت نابینایان است
اختصاصی ایران سپید بخش اول

«سایت سیتی» پنجره ای به فناوریهای کمکی روز برای نابینایان/ اینجا همه چیز در خدمت نابینایان است

سایت سیتی به معنی پایگاه دیدار یا شهری برای دیدن، نامی است که برگزارکنندگان نمایشگاه سالانه ارائه تجهیزات و فنآوریهای کمکی برای نابینایان و کمبینایان در شهر فرانکفورت آلمان به این رویداد داده اند.

تمثیلی از تجهیزاتی که جای بینایی را برای انسانهای فاقد آن می گیرند. این نمایشگاه در بخشی از هتل شرایتون نمایشگاه شهر فرانکفورت آلمان برگزار میشود و به گونه ایی سازماندهی میشود که افراد نابینا و کمبینا با بیشترین تسهیلات به آن دسترسی داشته باشند. هم به فرودگاه بین المللی نزدیک است هم قابل دسترس برای خطوط مترو و قطارهای بین شهری و خلاصه آنکه نابینایان حتی بدون همراه می توانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند. در سه روز نمایشگاه که هر سال در ماه می (اردیبهشت ماه) برگزار می شود همه چیز در جهت حضور بیشتر نابینایان و کمبینایان در این رویداد است. مسیر ورودی نمایشگاه از دربهای ورودی هتل با کفپوشهای قابل تشخیص برای نابینایان و کمبینایان مشخص شده و این مسیر نابینایان را به نمایشگاه هدایت می کند. افزون بر آنکه در این مسیر راهنمایانی برای هدایت نابینایان و کل میهمانان مستقر شده اند. کاتالوگ های نمایشگاه هم به خط بریل و هم به صورت درشتما برای کمبینایان در میز اطلاعات ورودی نمایشگاه آماده و به بازدیدکنندگان ارائه میشود. جهت بازدید هرچه کاراتره نابینایانی که همراه ندارند راهنماهایی در نمایشگاه پیش بینی شده اند که با أخذ مبلغی در ازای هر ساعت همراهی نابینایان را در بازدید از غرف مختلف همراهی میکنند که خود مبین سازماندهی نمایشگاه بر اساس ویژه گی بازدیدکنندگان است. نمایشگاه در فضایی نسبتاً محدود و کاملاً قابل دسترس سازماندهی شده است و همه چیز از جمله رستوران مجموعه و بخشهای جنبی به آسانی در دسترس بازدیدکنندگان است. در بخش جنبی نمایشگاه هر روز و در ساعات مختلف کنفرانسهایی در موضوعات مختلف برگزار می شود. مانند آخرین درمانهای نابینایی، معرفی برخی فنآوری ها به شکل حضوری و ویژه یا جلساتی جهت طرح پرسش شرکت کنندگان در زمینه های مختلف یا معرفی خدماتی که در نمایشگاه ارائه نمیشوند اما برای نابینایان و کمبینایان مفید و قابل معرفی اند. سایت سیتی در مقیاس نمایشگاهی رویداد بزرگی نیست. اما به شکلی بسیار مفید و مختصر امکان می دهد بازدیدکنندگان با آخرین فنآوری های کمکی برای نابینایان و کمبینایان آشنا شوند. علیرغم آنکه اکثر غرف نمایشگاه به شرکت های تولید کننده محصولات و فنآوری های کمکی اختصاص دارند مؤسسات، انجمن ها و برخی مراکز خدمات رسانی به نابینایان و کمبینایان نیز از این فرصت برای معرفی خدمات خود به بازدیدکنندگان بهره می برند. در این نمایشگاه برخلاف بسیاری از نمایشگاه ها امکان خرید برخی از محصولات و فناوریها توسط بازدیدکنندگان وجود دارد. به طور خلاصه در این نمایشگاه همه چیز در خدمت نابینایان و کمبینایان است و تلاش شده است بازدیدکنندگان بتوانند با فراق بال با فناوریهای روز آشنا شوند و با مسؤلان مربوطه به طور مستقیم گفتگو کنند. باید بپذیریم جدا از محتوای تخصصی نمایشگاه ها برای نابینایان و کمبینایان مهم است که شیوه برگزاری نمایشگاه ها و ارائه خدمات پشتیبانی متناسب با شرایط بازدیدکنندگان باشد. محل نمایشگاه، مسیرهای دسترسی به آن، ارائه دفترچه های راهنما به خط بریل، درشت نما یا گویا و پیشبینی راهنماهای لازم. به امید الگوگیری این شیوه سازماندهی رویدادهای تخصصی نابینایان و کمبینایان توسط مسؤلان کشورمان. در روزهای آینده به معرفی عمده ترین فناوریهای این نمایشگاه خواهیم پرداخت. 

سایت سیتی 4
سایت سیتی 3
سایت سیتی 2
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *