شناسه خبر: 377 منتشر شده در مورخ: 1392/8/5 ساعت: 14:12 گروه: اقتصادی  
بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه بیمه تایید شد
از سوی شورای نگهبان؛

بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه بیمه تایید شد

طرح دو فوریتی تعیین تکلیف تأمین اجتماعی در مورد اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، پس از اعمال اصلاحاتی در مجلس، به تائید شورای نگهبان رسید.

به گزارش ایران سپید طرح بازنشستگی افراد با کمتر از 10 سال سابقه بیمه که نخستین بار 13 شهریور ماه امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود، از ابتدا با انتقاداتی ازسوی صاحبنظران امور بیمه ای و نیزکارشناسان سازمان تامین اجتماعی همراه بود. نحوه تامین منابع مالی هزینه های اجرای این طرح و نیز مغایرت محتوای طرح بابرخی اصول مبانی محاسبات بیمه ای از جمله نقدهای کارشناسی بر نسخه اولیه طرح دوفوریتی مذکور بود.

براساس این طرح که به تصویب نمایندگان رسیده بود سازمان تامین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل ده سال حق بیمه پرداخت‌ کرده و به سن شصت سال برای مردان و پنجاه و پنج سال برای زنان رسیده‌اند یا به هر دلیل به تشخیص کمیسیون های موضوع ماده (91) قانون تامین اجتماعی مصوب سوم تیرماه 54 و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده‌ شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت نماید.

همچنین افرادی که کمتر از ده سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا ده سال به نرخ سال‌جاری، از امتیاز بازنشستگی این حکم برخوردار شوند.

براساس تبصره یک سازمان تامین اجتماعی مکلف است بدون در نظر گرفتن هر نوع شرطی، به فرزندان و همسر بیمه شده متوفی که زیر ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد نسبت به سنوات، مستمری پرداخت کند همچنین براساس تبصره 2- بند (3) ماده (80) قانون تامین اجتماعی مصوب سوم تیرماه 54 لغو می‌شود.

ایرادات شورای نگهبان به طرح اولیه مصوبه نخست مجلس، با دو ایراد مواجه شد. نخستین ایراد شورای نگهبان، عمدتا ناظر بر دیدگاه های کارشناسانی بود که می گفتند طرح مذکور بار مالی فراوانی را بر تامین اجتماعی تحمیل می کند و ایراد دوم نیز عنوان شد که خلاف اصل 75 و 112 قانون اساسی است.

تلاش مجلس برای رفع ایرادات شورای نگهبان یک ماه به طول انجامید و در نهایت با اصلاحاتی توانستند نظر شورای نگهبان را تامین کنند.

با تائید اصلاحیه طرح دوفوریتی مجلس، توسط شورای نگهبان، مصوبه مجلس شورای اسلامی جنبه قانونی به خود گرفته و دولت و سازمان تامین اجتماعی موظف به اجرای آن هستند.

براساس این طرح افراد مختلف می‌توانند با پرداخت پول به سازمان تامین اجتماعی و خرید حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه، از مزایای بازنشستگی با دریافت ۱۰ روز مستمری و دسترسی رایگان به خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *