شناسه خبر: 3563 منتشر شده در مورخ: 1393/2/7 ساعت: 15:29 گروه: فرهنگی  
آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه کتاب به تشکل‎های نشر
رئیس نمایشگاه کتاب در نشست خبری مطرح کرد

آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه کتاب به تشکل‎های نشر

سید عباس صالحی در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آمادگی این رویداد برای واگذاری 100 درصدی فرآیند برگزاری این رویداد به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، صبح امروز یکشنبه 7 اردیهبشت‌ماه در نشست خبری این رویداد، گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی است که هر سال میلیون‏ها ایرانی را به خود جذب کرده و هزاران ناشر درگیر آن هستند. در برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم به سیاست‏ها و اقداماتی رسیدیم تا بتوانیم نمایشگاه 93 را نسبت به دوره‌های گذشته، چند گام به جلو سوق دهیم.

وی با بیان این که مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به سیاست‏هایی برای این دوره منجر شد، ادامه داد: نخستین نکته یا همان سیاست این است که در سال‏های گذشته خدمات رسانی به بازدیدکنندگان و ناشران مساعد نبود و امسال تلاش کردیم گام‏هایی رو به جلویی در این زمینه برداریم. البته این تلاش‏ها کافی نیست اما اهتمام برگزارکنندگان برای بهبود شرایط برگزاری اهتمامی جدی بوده است.

صالحی، از جمله این فعالیت‌ها را ایجاد سرای استقبال از فرهیختگان و ساخت امکانات برای رفاه حال معلولان و جانبازان معرفی کرد.

رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: سیاست دوم ما تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد بود زیرا همواره این صحبت وجود داشت که نمایشگاه کتاب بیشتر فروشگاه بزرگی برای ارائه آثار حوزه نشر است تا نمایشگاه کتاب. البته به دلیل شرایط اقتصاد نشر و تکیه ناشران به فروش در ایام نمایشگاه نمی‌توان این وجه را کمرنگ کرد اما در همین شرایط می‌توان بر ویژگیهای نمایشگاهی نیز افزود.

وی توضیح داد: به دلیل افزای وجه نمایشگاهی این دوره از نمایشگاه کتاب، امسال شاهد برگزاری دهها برنامه در قالبهای مختلف خواهیم بود که از میان آن‌ها می‌توان از سالن تولید علم، سالن ترجمه و تعداد قابل توجهی نشست نام برد.

صالحی تقویت رویکرد فرهنگی نمایشگاه را سیاست سوم برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران دانست و اظهار کرد: نمایشگاه تهران می‌تواند تفرج‏گاهی برای خانواده‏ها و جامعه باشد و از این رو، ما فعالیتهای مختلف فرهنگی را در بخش‌های مختلف نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم تا خانواده‏ها با محیطی دلنشین با محوریت کتاب و کتابخوانی مواجه شوند.

وی درباره سیاستهای چهارم و پنجم این دوره نمایشگاه نیز گفت: تا پیش از این ما هر سال با انبار بزرگ و بدون کروکی با عنوان نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که بازدیدکنندگان در آن سرگردان بودند. به همین دلیل تلاش کردیم با گسترش اطلاع‏رسانی به عنوان سیاست چهارم به این سرگردانی پایان دهیم. سیاست پنجم ما نیز زیباسازی محیط نمایشگاه بود زیرا متاسفانه ما امکان استفاده از یک مکان آماده برای نمایشگاه را نداریم و به همین دلیل ناچار هستیم از فضای مصلی استفاده کنیم. فضایی که چندان جذاب نیست و سعی کردیم با استفاده از المان‏های متنوع محیطی زیبا فراهم آوریم که البته هنوز شایسته بازدیدکننده ایرانی نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه به تشکلها و بخش خصوصی،‌ این موضوع را به سیاست ششم معاونت فرهنگی کرد و گفت: به دلیل آن که تشکل‌ها آمادگی پذیرش 100درصدی امور نمایشگاه را نداشتند، از هرگونه همکاری آنان برای برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم استقبال کرده‏ایم و در هر بخش انجمن مربوط در حال فعالیت است. به هر حال کار دولت برگزاری نمایشگاه نیست و باید کارهای بزرگتری انجام دهد؛ هرچند معنای این حرف این نیست که برگزاری نمایشگاه کار کوچکی است.

صالحی صرفه‏جویی و انضباط مالی را سیاست هفتم نمایشگاه دانست و در این باره اظهار کرد: مسیر مالی نمایشگاه باید شفاف باشد زیرا در غیر این صورت آلودگیها میتواند بر فرهنگ سایه اندازد. به همین دلیل و همان گونه وزیر ارشاد تاکید کرده است، تلاش کردیم در مسائلی مانند توزیع بن و مانند آن نگاهی روشن و درست داشته باشیم.

وی تعامل رسانه‏ای را سیاست هشتم کمیته برگزاری نمایشگاه دانست و خطاب به اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه متعلق به معاونت فرهنگی نیست بلکه متعلق به کتاب است و از این رو نباید در امور مربوط به حوزه نشر اصحاب رسانه را نامحرم دانست. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که در دو زمینه اقتصاد نشر و کتابخوانی بیش از هر فردی، این رسانهها هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند و هر چه این ارتباط بیشتر باشد به نفع فضای نشر است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تقویت ارزش‌های معنوی و دینی سیاست نهم ماست. در این زمینه یکی از کارهای انجام‌شده تدوین منشور اخلاقی نمایشگاه است. به هر حال باید توجه داشت فضای نمایشگاه تفرج‌گاه است اما پارک نیست، سالن مد و لباس هم نیست و همه ما که اهل کتاب هستیم باید متناسب فضای آن رفتار کنیم.

صالحی در پایان سخنان خود به دیپلماسی فرهنگی به عنوان سیاست دهم اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی حول محور کتاب و نشر شکل می‌گیرد ‌و در این بخش امسال شاهد حضور کشور افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه هستیم. البته ما به دلیل محدویت مکانی و کمبود منابع مالی نتوانستیم بسیاری از طرح‌های خود را اجرا کنیم که اگر اینگونه بود گام‏های بیشتری را میتوانستیم در زمینه پیشبرد نمایشگاه کتاب برداریم.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *