اهمیت ساحت تربیت زیستی و بدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژهمعاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در "سیزدهمین همایش بینالمللی علوم ورزشی" پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی وزارت علوم به تشریح اهمیت ساحت تربیت زیستی و بدنی برای دانش آموزان با نیازهای پرداخت. |
به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی،حمید طریفی حسینی در این همایش که بهصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: ساحت تربیت زیستی و بدنی علاوه بر اینکه بهعنوان یک ساحت مهم تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی مطرح است در تحقق اهداف و برنامههای همهی ساحتهای پنجگانه دیگر نیز نقش دارد.
وی افزود: یکی از اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی سیستمی آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که دانشآموزان بتوانند پس از گذراندن مراحل تحصیلی خود موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را به دست آورند.
وی تصریح کرد: تربیتبدنی و ورزش یکی از مؤثرترین و کارآمدترین موقعیتهای بیبدیل یاددهی یادگیری هستند که از آنها میتوان در جهت آماده کردن دانش آموزان با نیازهای ویژه برای یادگیری مهارتهای زندگی استفاده نمود.
طریفی حسینی در ادامه با اشاره به این که رویکرد شناختی در آموزش و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه مطرح است، گفت: فعالیتهای حرکتی، پایهای برای کسب مهارتهای شناختی است و بازپروری و رشد مهارتهای حرکتی با رویکرد توانبخشی در توسعه مهارتهای شناختی و یادگیری دانش آموزان با نیازهای ویژه نقش مؤثری دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای درس تربیتبدنی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: محتوای آموزشی استاندارد درس تربیتبدنی و راهنمای معلم برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه با همکاری پژوهشگاه تربیتبدنی و ورزش در حال تدوین است.
معاون وزیر یکی از برنامههای سازمان را توسعه ورزش قهرمانی دانست و گفت: با توجه به دستاوردهای دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات مختلف ورزشی به دنبال فراهم کردن شرایط برای توسعه ورزش قهرمانی هستیم که در این زمینه به مشارکت معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی نیاز است.
معاون وزیر با بیان اینکه رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشارکت محور است، گفت: بر اساس این رویکرد سازمان سعی دارد با مشارکت درون و بین بخشی و مراکز علمی و دانشگاهی برنامههای خود را پیش ببرد.
وی در پایان به برنامههای تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای درس تربیتبدنی با رویکرد مشارکت محور اشاره کرد و گفت: تنوعبخشی برنامههای درون و برون مدرسهای درس تربیتبدنی، تقویت مهارتهای درس تربیتبدنی، شناسایی استعدادهای دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه ورزشهای قهرمانی و تأسیس رشته تربیتبدنی از جمله این برنامهها است.