شناسه خبر: 35121 منتشر شده در مورخ: 1400/12/15 ساعت: 10:33 گروه: اجتماعی  
برای دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان، پشت نوبتی نداریم
سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی:

برای دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان، پشت نوبتی نداریم

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان، پشت نوبتی نداریم، گفت: بلافاصله پس از کنترل گواهینامه رانندگی فرد دارای معلولیت و بررسی وضعیت او، این فرد برای دریافت پلاک خودرو به پلیس معرفی می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، محسن ایروانی افزود: خدمت دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان، خدمتی است که هر کسی تقاضا کند همان ماه اسمش وارد فهرست می‌شود. در این زمینه پشت نوبتی نداریم هر لحظه فردی در هر استانی تقاضای پلاک ویژه خودروی معلولان کند و گواهینامه داشته باشد و خودرو به اسم خودش باشد برایش مجوز صادر می‌شود.

وی یادآور شد: صدور مجوز پلاک ویژه خودروی معلولان مبتنی بر تقاضای افراد است و روند ثابتی دارد و مقایسه آمار امسال در این زمینه با سال گذشته، انحراف معیار کمی داشته است و هر سال امکان دارد ۵۰ نفر کم یا زیاد شوند.

ایروانی با تاکید براینکه صدور مجوز برای پلاک ویژه خودروی معلولان مبتنی بر بودجه نیست، گفت: صدور این مجوزها فقط وابسته به این امر است که معلولان خودرو بخرند.

وی یادآور شد: محدودیتی برای ارائه این خدمت به افراد دارای معلولیت وجود ندارد یعنی اگر تعداد متقاضیان صدور مجوز پلاک ویژه خودروی معلولان ۱۰ برابر شود، این خدمت به آنها ارائه خواهد شد.

شرایط دریافت پلاک ویژه معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور گفت: مجوز پلاک ویژه معلولان به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی در اندام‌های تحتانی داده می‌شود یا افرادی که فلج یا قطع عضو باشند.

وی تاکید کرد: به طورکلی این مجوز به گروه‌های افراد دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید داده می‌شود.

ایروانی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت برای دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان باید گواهینامه داشته باشند و از سوی دیگر خودرو به اسم خودش باشد، افزود: پلیس در یک فرآیند یک ماهه به افرادی که بهزیستی برای آنها مجوز صادر کرده باشد، پلاک خودرو می‌دهد مگر آنکه مدارک ناقص باشد.

مزایای پلاک خودروی ویژه معلولان

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور درباره مزایای پلاک خودروی ویژه معلولان اظهار داشت: با دیدن این پلاک با آرم ویلچر، پلیس یا راننده‌های دیگر متوجه می‌شوند که فرد راننده، دارای معلولیت اندام های تحتانی یا پاها است.

ایروانی افزود: مزیت دیگر این پلاک خودرو این است که امکان بهره‌مندی فرد دارای معلولیت از جای پارک ویژه معلولان را فراهم می‌کند.

وی درباره پلاک ویژه خودروی معلولان ادامه داد: این خدمت با همکاری مشترک بهزیستی با پلیس راهور ناجا انجام می شود. افراد نیازمند به پلاک خودرو را شناسایی و تائید نیاز به خدمت می‌کنیم و با معرفی آنها به پلیس راهور، پلاک را دریافت می‌کنند.

صدور ۳۱ هزار مجوز برای استفاده معلولان از پلاک ویژه خودرو

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور گفت: ۳۱ هزار مجوز برای استفاده افراد دارای معلولیت از پلاک ویژه خودرو از سال ۹۱ تاکنون از سوی این سازمان صادر شده است.

ایروانی افزود: از ابتدای سال ۹۱ تاکنون، طی ۹ سال تقریبا ۳۱ هزار مجوز برای استفاده افراد دارای معلولیت از پلاک ویژه خودرو صادر شده اما از این تعداد ممکن است برخی افراد فوت کرده باشند یا مشکلاتی برای آنها پیش آمده باشد که برای دریافت مجوز مراجعه نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به همین علت ۲۸ هزار نفر پلاک خود را دریافت کردند. به طور تقریبی ماهانه حدود ۱۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت درخواست صدور مجوز پلاک ویژه خودرو معلولان را می‌دهند که در سال جاری تا پایان بهمن ماه ۱۶۴۰ نفر درخواست صدور این مجوز را کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۸۰۰ مجوز دیگر صادر شود.

ایروانی ادامه داد: برای حمایت از افراد دارای معلولیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی، بسته‌ای با عنوان تردد با هدف دسترسی بودن و رفع موانع محیطی برای  معلولان طراحی شده است، چون امکانات جامعه به گونه‌ای است که افراد دارای معلولیت نمی‌توانند مترو و اتوبوس سوار شوند لازم است اقداماتی را برای آنها از جمله اختصاص پلاک ویژه معلولان برای آنها انجام دهیم. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *