تحصیل 1700 دانش آموز در مدارس استثناییمعاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نشست وزیر آموزشوپرورش با اعضای شورای راهبری و رؤسای ادارات استثنایی استانها گفت: دانشآموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در 1700 مدرسه استثنایی و 20 هزار و 555 مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند و بیش از 21 هزار نفر از معلمین و کادر اداری وظیفه تعلیم تربیت این دانشآموزان را بر عهده دارند. |
به گزارش ایران سپید سازمان آموزشوپرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست که در سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد ضمن تبریک ایام ا.. دهه فجر و گرامیداشت یاد ۳۶ هزار شهید دانشآموز و 5 هزار شهید فرهنگی گفت: آموزش و پرورش استثنایی یکی از حوزههای تخصصی وزارت آموزش و پرورش است که مولود انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته است و این مجموعه تخصصی خدمات منحصربهفردی به دانشآموزان با نیازهای ویژه و سایر بخشهای آموزش و پرورش بهویژه در حوزه سنجش سالانه نوآموزان بدو ورود به دبستان ارائه میکند.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از 78 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه را در هفت گروه تحت پوشش تعلیموتربیت قرار داده است گفت: علاوه بر این بیش از 64 هزار نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه دارای هوشبهر عادی نیز در مدارس عادی بهصورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: دانشآموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در 1700 مدرسه استثنایی و 20 هزار و 555 مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند و بیش از 21 هزار نفر از معلمین و کادر اداری وظیفه تعلیم تربیت این دانشآموزان را بر عهده دارند.
طریفی حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی گفت: ارائه خدماتتوانبخشی و مشاوره، توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، توسعه آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای، خدمات حمایتی، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان و تالیف و مناسب سازی کتب از جمله این اقدامات است.
وی در مورد چالشهای پیشروی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی یکی از چالشهای پیشرو است که این امر منجر به خارج ماندن گروهی از کودکان کمتوان ذهنی از حوزه مأموریتی نظام تعلیموتربیت و واگذاری آنها به مراکز بهزیستی و عدم شناسایی یا تحت پوشش بودن برخی از گروههای دانشآموزان با نیازهای ویژه شده است.
وی افزود: ضعف در کیفیت و کارآمدی خدمات و مداخلات آموزشی و توانبخشی از دیگر چالشها است که این امر منجر به کمبود نیرو و تجهیزات توانبخشی و محدودیتهای مربوط به پیشگیری، شناسایی و مداخلات به هنگام شده است.
معاون وزیر در ادامه نشست به بیان سیاستهای تحولی دوره جدید مدیریتی پرداخت و گفت: توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و توانبخشی با تحت پوشش قراردادن تمامی گروههای هدف دانشآموزان استثنایی با همکاری و تعامل نزدیک با سایر دستگاههای ذیربط، توسعه رویکرد خانواده محوری در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی و مردمیسازی و اجتماعی سازی امور آموزش و پرورش استثنایی از طریق فعالسازی تمامی ظرفیتهای قانونی و جلب مشارکت خانوادهها، رسانهها، خیرین و نیکوکاران، مسئولیت اجتماعی دستگاهها، نهادهای حمایتی، سازمانهای مردمنهاد و مؤسسات خیریه، انجمنهای روانشناسی و توانبخشی، دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی از جمله سیاستهای تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.
وی افزود: تقویت رویکرد تعلیموتربیت تمام ساحتی و فراگیر سازی امر آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی از طریق متناسبسازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی و پرورشی و محیطهای متنوع یاددهی یادگیری، روزآمدسازی و کارآمدسازی رشتههای تحصیلی و برنامههای آموزشی و درسی خاص دانشآموزان استثنایی با تاکید بر مهارتآموزی متناسب با شرایط، نیازها و اقتضائات حال و آینده بازار کار، تلاش در جهت غربالگری و شناسایی زودهنگام کودکان و دانشآموزان استثنایی جهت انجام مداخلات آموزشی و توانبخشی به هنگام و توسعه و کاربست ابزارها، روشها و فناوریهای نو در جهت کارآمدسازی تمامی فعالیتهای مرتبط با سازمان و دانشبنیان کردن تمام امور، فرایندها و فعالیتها با بهرهگیری از ظرفیتهای خبرگانی موجود در آموزش و پرورش و صاحبنظران، نخبگان و مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی سطح کشور از دیگر سیاستهای تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.
معاون وزیر با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: احصا و طبقهبندی کلیه موانع، مسائل و مشکلات جاری مبتلابه آموزش و پرورش استثنایی و تشکیل کارگروههای تخصصی پشتیبانیها و مانعزداییها جهت رفع و تعیین تکلیف آنها، آغاز پروژه کاری تنقیح سیاستها، قوانین و مقررات آموزش و پرورش استثنایی، آغاز پروژه کاری اجتماعی سازی و مردمیسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی با رویکرد مدرسه محوری و آغاز فرایند تدوین نظامنامه الحاق رسمی 3 گروه جدید کودکان با نیازهای ویژه به گروههای تحت پوشش سازمان از جمله اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.
وی افزود: بازمهندسی و چابکسازی ساختار سازمانی، اصلاح نظام تصمیمگیری و برنامهریزی، توسعه هوشمندسازی امور و فرایندها و ارائه خدمات الکترونیکی، افزایش شفافیت مالی، اصلاح نظام پرداخت و بهرهوری نیروی انسانی، نظام مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، آغاز پروژه کاری تدوین شاخصها، نشانگرها و استانداردهای خاص نظام آموزش و پرورش استثنایی و آغاز پروژه کاری طراحی اطلس آمایش محیط درون و بیرون آموزش و پرورش استثنایی به تفکیک کلیه استانهای کشور از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.
وی افزود: برنامهریزی جهت ایجاد پایگاه جامع حکمرانی داده و اطلاعات و نظام حمایت از تصمیمگیری آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دستگاههای ذیربط، پایش، تحلیل و آسیبشناسی وضعیت کمی و کیفی نیروهای انسانی آموزش و پرورش استثنایی و پایش و آسیبشناسی میزان پیشرفت و اجراییسازی تفاهمنامههای همکاری مشترک درون و برون دستگاهی جهت طراحی برنامه جامع اقدام و همکاریهای مشترک بین بخشی و فرابخشی آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی است.
طریفی حسینی در پایان گفت: برنامهریزی جهت برگزاری چالش ملی ایدههای فناورانه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت دانشگاههای بزرگ کشور، رایزنیها و مذاکرات لازم جهت تأمین و تخصیص اعتبارات سال جاری و آینده سازمان، حذف تجملگرایی و تشریفات زائد سازمانی، برنامهریزی مشترک با معاونتهای وزارت آموزش و پرورش جهت ایجاد هماهنگی و همافزایی در برنامهها و فعالیتها و تعریف پروژههای مشترک کاری، تعامل با خیرین مدرسهساز و مدرسه یار و رایزنی و مذاکره در خصوص پروژههای مدرسهسازی و رایزنی و مذاکره و برنامهریزی برای تکمیل مدارس موردنیاز، مدارس ناتمام و تأمین تجهیزات موردنیاز مدارس با مسئولین سازمان نوسازی از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.