شناسه خبر: 35050 منتشر شده در مورخ: 1400/11/13 ساعت: 13:48 گروه: اجتماعی  
تحصیل 1700 دانش آموز در مدارس استثنایی

تحصیل 1700 دانش آموز در مدارس استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست وزیر آموزش‌وپرورش با اعضای شورای راهبری و رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها گفت: دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در 1700 مدرسه استثنایی و 20 هزار و 555 مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند و بیش از 21 هزار نفر از معلمین و کادر اداری وظیفه تعلیم تربیت این دانش‌آموزان را بر عهده دارند.

به گزارش ایران سپید سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست که در سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد ضمن تبریک ایام ا.. دهه فجر و گرامیداشت یاد ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و 5 هزار شهید فرهنگی گفت: آموزش و پرورش استثنایی یکی از حوزه‌های تخصصی وزارت آموزش و پرورش است که مولود انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته است و این مجموعه تخصصی خدمات منحصربه‌فردی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و سایر بخش‌های آموزش و پرورش به‌ویژه در حوزه سنجش سالانه نوآموزان بدو ورود به دبستان ارائه می‌کند.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از 78 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را در هفت گروه تحت پوشش تعلیم‌وتربیت قرار داده است گفت: علاوه بر این بیش از 64 هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دارای هوش‌بهر عادی نیز در مدارس عادی به‌صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در 1700 مدرسه استثنایی و 20 هزار و 555 مدرسه عادی پذیرا مشغول به تحصیل هستند و بیش از 21 هزار نفر از معلمین و کادر اداری وظیفه تعلیم تربیت این دانش‌آموزان را بر عهده دارند.
طریفی حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی گفت: ارائه خدمات‌توانبخشی و مشاوره، توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری، توسعه  آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای، خدمات حمایتی، برنامه سنجش‌ سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان و تالیف و مناسب سازی کتب از جمله این اقدامات  است.

وی در مورد چالش‌های پیشروی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی یکی از چالش‌های پیشرو است که این امر منجر به خارج ماندن گروهی از کودکان کم‌توان ذهنی از حوزه مأموریتی نظام تعلیم‌وتربیت و واگذاری آن‌ها به مراکز بهزیستی و عدم شناسایی یا تحت پوشش بودن برخی از گروه‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شده است.

وی افزود: ضعف در کیفیت و کارآمدی خدمات و مداخلات آموزشی و توان‌بخشی از دیگر چالش‌ها است که این امر منجر به کمبود نیرو و تجهیزات توان‌بخشی و محدودیت‌های مربوط به پیشگیری، شناسایی و مداخلات به هنگام شده است.
معاون وزیر در ادامه نشست به بیان سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی پرداخت و گفت: توسعه عدالت آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی با تحت پوشش قراردادن تمامی گروه‌های هدف دانش‌آموزان استثنایی با همکاری و تعامل نزدیک با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، توسعه رویکرد خانواده محوری در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی و مردمی‌سازی و اجتماعی سازی امور آموزش و پرورش استثنایی از طریق فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های قانونی و جلب مشارکت خانواده‌ها، رسانه‌ها، خیرین و نیکوکاران، مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها، نهادهای حمایتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه، انجمن‌های روان‌شناسی و توان‌بخشی، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی از جمله سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.
وی افزود: تقویت رویکرد تعلیم‌وتربیت تمام ساحتی و فراگیر سازی امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی از طریق متناسب‌سازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی و پرورشی و محیط‌های متنوع یاددهی یادگیری، روزآمدسازی و کارآمدسازی رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های آموزشی و درسی خاص دانش‌آموزان استثنایی با تاکید بر مهارت‌آموزی متناسب با شرایط، نیازها و اقتضائات حال و آینده بازار کار، تلاش در جهت غربالگری و شناسایی زودهنگام کودکان و دانش‌آموزان استثنایی جهت انجام مداخلات آموزشی و توان‌بخشی به هنگام و توسعه و کاربست ابزارها، روش‌ها و فناوری‌های نو در جهت کارآمدسازی تمامی فعالیت‌های مرتبط با سازمان و دانش‌بنیان کردن تمام امور، فرایندها و فعالیت‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خبرگانی موجود در آموزش و پرورش و صاحب‌نظران، نخبگان و مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی سطح کشور از دیگر سیاست‌های تحولی دوره جدید مدیریتی خواهد بود.
معاون وزیر با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: احصا و طبقه‌بندی کلیه موانع، مسائل و مشکلات جاری مبتلابه آموزش و پرورش استثنایی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جهت رفع و تعیین تکلیف آن‌ها، آغاز پروژه کاری تنقیح سیاست‌ها، قوانین و مقررات آموزش و پرورش استثنایی، آغاز پروژه کاری اجتماعی سازی و مردمی‌سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی با رویکرد مدرسه محوری و آغاز فرایند تدوین نظام‌نامه الحاق رسمی 3 گروه جدید کودکان با نیازهای ویژه به گروه‌های تحت پوشش سازمان از جمله اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.
وی افزود: بازمهندسی و چابک‌سازی ساختار سازمانی، اصلاح نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، توسعه هوشمندسازی امور و فرایندها و ارائه خدمات الکترونیکی، افزایش شفافیت مالی، اصلاح نظام پرداخت و بهره‌وری نیروی انسانی، نظام مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده، آغاز پروژه کاری تدوین شاخص‌ها، نشانگرها و استانداردهای خاص نظام آموزش و پرورش استثنایی و آغاز پروژه کاری طراحی اطلس آمایش محیط درون و بیرون آموزش و پرورش استثنایی به تفکیک کلیه استان‌های کشور از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.
وی افزود: برنامه‌ریزی جهت ایجاد پایگاه جامع حکمرانی داده و اطلاعات و نظام حمایت از تصمیم‌گیری آموزش و پرورش استثنایی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، پایش، تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت کمی و کیفی نیروهای انسانی آموزش و پرورش استثنایی و پایش و آسیب‌شناسی میزان پیشرفت و اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک درون و برون دستگاهی جهت طراحی برنامه جامع اقدام و همکاری‌های مشترک بین بخشی و فرابخشی آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اقدامات انجام شده در دوره جدید مدیریتی است.
طریفی حسینی در پایان گفت: برنامه‌ریزی جهت برگزاری چالش ملی ایده‌های فناورانه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت دانشگاه‌های بزرگ کشور، رایزنی‌ها و مذاکرات لازم جهت تأمین و تخصیص اعتبارات سال جاری و آینده سازمان، حذف تجمل‌گرایی و تشریفات زائد سازمانی، برنامه‌ریزی مشترک با معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش جهت ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها و تعریف پروژه‌های مشترک کاری، تعامل با خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه یار و رایزنی و مذاکره در خصوص پروژه‌های مدرسه‌سازی و رایزنی و مذاکره و برنامه‌ریزی برای تکمیل مدارس موردنیاز، مدارس ناتمام و تأمین تجهیزات موردنیاز مدارس با مسئولین سازمان نوسازی از دیگر اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *