شناسه خبر: 35035 منتشر شده در مورخ: 1400/11/10 ساعت: 10:40 گروه: ورزشی  
ورزش نابینایان از فقر امکانات رنج می‌برد
مظلومی

ورزش نابینایان از فقر امکانات رنج می‌برد

رییس فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان با بیان اینکه رای قاطع مجمع بار مسوولیتم را سنگین‌تر کرد گفت: از مشکلات اصلی این بخش، نبود زیرساخت مناسب است؛ ورزش نابینایان از فقر امکانات در استان‌ها رنج می‌برد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان سوم بهمن ماه با حضور ۴۹ نفر برگزار و محمدرضا مظلومی با کسب ۴۴ رای برای سومین دوره متوالی رییس فدراسیون شد. بیش از سه دهه حضور مظلومی در بخش‌های مختلف فدراسیون نابینایان، بهانه‌ای شد تا گروه ورزشی ایرنا پای صحبت‌های یکی از مدیران کهنه کار ورزش ایران بنشیند. مدیری که خود از جانبازان جنگ تحمیلی و نابینا است.

رییس فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان در این گفت وگو با اشاره به شرایط موجود و مطلوب فدراسیون گفت: ورزش نابینایان ظرفیت زیادی برای کسب افتخار در سطح جهان و پارالمپیک دارد و مصداق بارز این ادعای من نتایجی بود که ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون در سرزمین آفتاب کسب کردند. در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک که در شهر توکیو برگزار شد هشت ورزشکار نابینا و کم بینا ایران موفق به کسب ۶ مدال شدند.

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است؛

مجمع انتخاباتی به محمدرضا مظلومی رای اعتماد داد تا وی بتواند چهار سال دیگر در راس فدراسیون باشد، معنای این اعتماد چه می‌تواند باشد؟

تمام فعالیت من در ورزش نابینایان و کم‌بینایان به ریاست فدراسیون بازنخواهد گشت بلکه از سال ۱۳۶۷ در بخش‌های مختلف این ورزش فعال بودم. از سال ۱۳۸۸ تا ۹۲ دبیر فدراسیون بودم و از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز رییس فدراسیون هستم. رای قاطع اعضای مجمع به من بار مسوولیتم را سنگین‌تر خواهد کرد، زیرا موجب می‌شود تا چهار سال دیگر برای تحول و پیشرفت این فدراسیون و ورزشکاران آن تلاش کنم. من عنوان رییس را برای خودم انتخاب نمی‌کنم بلکه بارها گفتم به عنوان عضوی از جامعه نابینایان، خادم این قشر هستم. برای توسعه ورزش آنان در رشته‌های مختلف باید تلاش کنم و آن را هم در سطح کمی و هم در سطح کیفی گسترش دهم.

این رای نشان از عملکرد شما دارد یا با رایزنی‌های مختلف توانستید رضایت اعضای مجمع را کسب کنید؟

اینکه عملکرد من چگونه است و به سطح تحول در این فدراسیون چه نمره‌ای خواهم داد باید وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک نظر دهند اما در هشت سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که نشان می‌دهد در فدراسیون کار شده و شاید یکی از دلایل اعتماد اعضا به من کارهایی بود که در این هشت سال انجام داده یا شروع کردم. نتایجی که در سه دوره بازی‌های پاراآسیایی کسب شده گواه تحول در این فدراسیون است. ما اگر نتایج بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانژو را با جاکارتا ۲۰۱۸ مقایسه کنیم تفاوت کاملا مشخص است. همچنین در بخش جوانان نیز اقدامات زیرساختی زیادی انجام شده و یا در حال انجام است. نتایج ورزشکاران نابینا در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۱ جوانان بحرین نیز سند حرف‌های من است.

همچنین ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون برای نخستین بار به مدال طلای پارالمپیک رسیدند. هشت ورزشکار به شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو اعزام شدند که موفق به کسب چهار مدال طلا و ۲ نقره شدند. این یک نتیجه تاریخی بود. نمی‌خواهم این نتایج را به نام خود سند بزنم. تمام افتخارات ورزش نابینایان مدیون تلاش مدیران، ورزشکاران و مربیانی است که برای این رشته‌ها زحمت کشیدند و من نیز یکی از آنان هستم. البته این نتایج موجب شده تا توقعات از ورزشکاران ما بالا باشد و دوستداران ورزش در ادوار دیگر پارالمپیک به دنبال نتایج درخشان‌تر هستند.

با این شرایط رایزنی شما تا چه حد در کسب این رای تاثیر داشت؟

اگر بگویم هیچ رایزنی نکردم اغراق نیست، چون اعضای مجمع بعد از هشت سال مدیریت باید به عملکرد من رای می‌دادند. اگر قرار بود با رایزنی رای جمع کنم عملکردم معنی نداشت. تصمیم مجمع رای اعتماد به عملکرد من برای ادامه کار در فدراسیون بود و به این رای افتخار می‌کنم. آنان به من اعتماد کردند و پاسخ این اعتماد تحول در ورزش نابینایان است.

چه برنامه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های ورزشی ورزش نابینایان دارید؟

از لحاظ ورزشکار و شمار افراد فعال ما دومین فدراسیون پارالمپیکی ایران هستیم. فدراسیون جانبازان به عنوان نخستین فدراسیون، امکانات خوبی را در اختیار دارد. ما در فقر امکاناتی هستیم و برای تقویت این بخش هم با وزارت ورزش و هم با بخش خصوصی و خیرین باید همکاری داشته باشیم. ورزشکاران ما در برخی از استان‌ها زمین تمرین و سالن مسابقه ندارند در برخی استان‌ها نیز برای تعدادی محدودی از ورزشکاران نابینا امکانات وجود دارد. فوتبال پنج نفره ایران که نایب قهرمان پارالمپیک است چند زمین استاندارد را در اختیار دارد. این‌ها واقعیت ورزش نابینایان است ورزشی که فدراسیون آن نیز یک ساختمان مجزا ندارد.

باید به دنبال سالن اختصاصی باشیم. وقتی که می‌توانیم مسابقات قهرمانی کشور را با حضور نزدیک به پنج هزار نفر در رشته‌های مختلف برگزار کنیم چرا نباید امکانات زیرساختی مناسب داشته باشیم؟ هیات‌های استانی مشکلات زیادی دارند و بودجه فدراسیون در حد چند اردو یا اعزام است.

ورزشکاران این رشته نیز گلایه‌های زیادی از شرایط اقتصادی و شغلی دارند، در این باره فدراسیون چه برنامه‌ای دارد؟

از شرایط ورزشکاران آگاه هستم. بسیاری از آنان تنها به ورزش مشغول هستند و شغل دومی ندارند باید تلاش کنیم و رایزنی لازم را انجام دهیم تا مشکلات این عزیزان برطرف شود. نمی‌توانیم به رییس اداره‌ کل‌ ورزش استان‌ها دستور دهم که مشکلات را برطرف کنند، اما می‌توانم در راستای این مشکلات رایزنی انجام دهم تا بتوانند شغلی مناسب برای قهرمانان ملی پیدا کنم. در سال ۱۳۹۸ پیگیری لازم را از وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم و حتی مشکل اشتغال شماری از ورزشکاران نابینا حل شد. امیدوارم در دولت انقلابی آقای رییسی نیز بتوانیم برای برطرف کردن این مشکلات گام‌هایی برداریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *