شناسه خبر: 35007 منتشر شده در مورخ: 1400/11/2 ساعت: 12:13 گروه: اجتماعی  
وضعیت بودجه‌ «توانبخشی» بهزیستی در لایحه ۱۴۰۱ و کسری‌ها و نیازها

وضعیت بودجه‌ «توانبخشی» بهزیستی در لایحه ۱۴۰۱ و کسری‌ها و نیازها

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۲۶ درصدی بودجه حوزه توانبخشی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در لایحه، دولت برای سال آینده ۵۶۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، سیدمرتضی حسینی با اشاره به وضعیت تخصیص بودجه حوزه توانبخشی در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه توانبخشی اعتبار در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۷۰ درصد این رقم تخصیص اعتبار یافته است و این درحالیست که در این حوزه با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم و نیاز به منابع بیشتری برای رفع مشکلات حداقلی معلولان داریم که امیدواریم در ۲ ماه آینده بخش باقی مانده از بودجه در این زمینه به سازمان پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که همه مبلغ در نظر گرفته شده در این حوزه طی سال محقق و پرداخت نشود، آیا این رقم در سال بعد به بودجه اضافه و پرداخت می‌شود؟ توضیح داد: درصوت محقق نشدن همه اعتبار، رقمی به سال بعد اضافه نخواهد شد. امسال برای اولین بار در قانون بودجه، دولت مکلف شده است ۱۰۰ درصد اعتبار در نظر گرفته شده را پرداخت کند و ما نیز امیدواریم تا پایان سال اعتبار در نظر گرفته شده محقق شود، اما درصورتی که دولت نتواند اعتبار را به طور کامل پرداخت کند، به اعتبار سال آینده اضافه نخواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: از سوی دیگر اعتباراتی که به سازمان تخصیص یافته است در استان‌ها هزینه شده و انتظار داریم سریعتر مابقی اعتبارات به سازمان پرداخت شود تا تقاضاهای پشت نوبت را پاسخ دهیم.

به گفته وی تمامی پرداخت‌ها به استان‌ها به منظور فعالیت‌های مستمر تا ۲۷ دی‌ماه پرداخت شده؛ به این معنی که فعالیت‌های مستمر مددجویان مانند فعالیت‌های دانشجویی، هزینه‌های نگهداری معلولان در مراکز، حق پرستاری، ضایعه نخاعی، مراکز نگهداری کودکان و... را قبل از پرداخت حقوق پرسنل سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد و از این پس روند سازمان اینگونه خواهد بود.

حسینی در ادامه درخصوص پیشنهاد دولت برای حوزه توانبخشی معلولان سازمان بهزیستی در سال آینده به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: در لایحه ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ برای حوزه توانبخشی تنها ۲۶ درصد بودجه نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و رقم در نظر گرفته شده در این حوزه معادل ۵۶۶۰ میلیارد تومان است.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم مشکلات معلولان را به طور مناسبی محقق کنیم سالانه به رقمی معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این درحالیست که اگر صرفا قانون جامع حمایت از حقوق معلولان رعایت شود، سازمان سالانه حداقل به ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه نیاز دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور در ادامه از رایزنی‌هایی برای افزایش بودجه سازمان بهزیستی در سال آینده خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر از طریق دولت برای افزایش بودجه در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی از اقشار آسیب‌دیده هستند و نمی‌توان این را با درصدهای رشدی که اکنون در لایحه برای عموم دستگاه‌ها دیده‌اند در نظر گرفت. ضمن اینکه مکلف به عملیاتی کردن قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هستیم؛ تا زمانی که این بودجه محقق نشود نمی‌توان به تکالیف خود عمل کرد.

حسینی معتقد است که فاصله ۵۶۶۰ میلیاردی تا ۳۱ هزار میلیاردی عملا همه فعالیت‌های سازمان بهزیستی اعم از پرداخت مستمری‌ها، مددکاری و تامین تجهیزات توانبخشی را به شدت دچار مشکل می‌کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *