شناسه خبر: 34990 منتشر شده در مورخ: 1400/10/26 ساعت: 09:02 گروه: اجتماعی  
ایجاد سیستم‌ صوتی و تصویری در اتوبوس‌های برای نابینایان و ناشنوایان

ایجاد سیستم‌ صوتی و تصویری در اتوبوس‌های برای نابینایان و ناشنوایان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری قم در تلاش است تا فضای عمومی شهر را متناسب با نیازهای اقشار مختلف کند گفت: به دنبال راه‌اندازی سیستم‌های صوتی و تصویری در اتوبوس‌های شهری برای نابینایان و ناشنوایان هستیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مسعود طبیبی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف ترافیکی در شهر برای اقشار مختلف اظهار داشت: مکانیزه نبودن پل‌های عابر پیاده سبب می‌شود تا افراد سالمند در عبور از عرض خیابان دچار مشکل شوند و مجموعه مدیریت شهری قم در تلاش است تا فضای عمومی شهر را متناسب با نیازهای اقشار مختلف کند.

وی کودکان را یکی از این اقشار دانست که باید برای آنان برنامه‌های ترافیکی در نظر گرفته شود و افزود: کودکان به دلیل سن خاصی که در آن قرار دارند زاویه دید محدودتری نسبت به بزرگسالان دارند و به همین دلیل در هنگام عبور از عرض خیابان اشراف کاملی به معابر و تردد خودروها ندارند و این وظیفه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است که خیابان‌ها را به نحوی طراحی کنند که متناسب با نیاز کودکان و دانش آموزان باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم متناسب‌سازی ناوگان عمومی برای افراد نابینا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: اتوبوس‌های درون‌شهری باید به نحوی بازطراحی یا ترمیم شوند که افراد نابینا بدون اینکه نیازی به سؤال از سایر شهروندان داشته باشند، از ایستگاهی که اتوبوس در آن قرار دارد در لحظه مطلع شوند که راهکار آن نیز راه‌اندازی سامانه صوتی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی شهرداری قم به‌زودی سامانه صوتی در ایستگاه‌های ناوگان عمومی قم برای استفاده ویژه نابینایان راه‌اندازی خواهد شد و بعد از آن نیز سامانه تصویری برای افرادی که مشکل ناشنوایی دارند، راه‌اندازی می‌شود.

طبیبی با تأکید بر اینکه فرهنگ شهروندی جلوه‌های مختلفی دارد که نیازمند فرهنگ‌سازی و نظارت مستمر است، ابراز کرد: گاهی ایجاد سدمعبر در پیاده راه‌های شهری با تضعیف حقوق عموم شهروندان و به‌ویژه افراد نابینا همراه می‌شود.

وی، متناسب‌سازی معابر برای کودکان استثنایی را از ضروریات مهم شهر دانست و یادآور شد: هم‌اکنون به گفته برخی مسئولان آموزش و پرورش جمعی از کودکان استثنایی به دلیل مشکلات حمل‌ونقل و تردد مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اهمیت ناوگان عمومی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: نظافت اتوبوس‌های درون‌شهری باید در معرض دید شهروندان باشد، به هراندازه که مردم بیشتر از نظافت اتوبوس‌ها اطمینان داشته باشند رغبت بیشتری برای استفاده از آن خواهند داشت.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری قم در حوزه حمل‌ونقل رفع نیاز است نه خرید تجهیزات، عنوان کرد: حمل‌ونقل باید به‌عنوان یک شاخه حرفه‌ای شغلی در نظر گرفته شود و با نگاه علمی به آن دیده شود تا بستر لازم جهت تحول در این ناوگان عملیاتی گردد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *