شناسه خبر: 34978 منتشر شده در مورخ: 1400/10/20 ساعت: 11:10 گروه: دانش و فن آوری  
ابداع دستگاهی برای عدم برخورد نابینایان با خودروهای خودران

ابداع دستگاهی برای عدم برخورد نابینایان با خودروهای خودران

یک استارتاپ سوئیسی یک دستگاه پوشیدنی جالب اختراع کرده است که از فناوری برخورد افراد نابینا با خودروهای خودران جلوگیری می کند و همچنین با سیستم GPS قابلیت مسیریابی را برای این افراد فراهم می‌نماید.

به گزارش ایران سپید به نقل از نیواطلس، خودروهای خودران در حال حاضر از دوربین برای جلوگیری از برخورد با سایر وسایل نقلیه یا عابران پیاده استفاده می‌کنند. اکنون یک دستگاه پوشیدنی با در نظر گرفتن همین موضوع برای راهنمایی نابینایان هنگام راه رفتن در خیابان‌های شهر طراحی شده است.

این دستگاه موسوم به "biped" توسط یک استارتاپ سوئیسی به همین نام ساخته شده است و شکل آن به گونه‌ای طراحی شده است که روی شانه‌ها قرار می‌گیرد و به صورت بی‌سیم با یک هدفون جفت می‌شود و همچنین با هدفون‌های سیمی سازگار است تا گوش‌های فرد نابینا را به طور کامل اشغال نکند و به او اجازه دهد تا صدای محیط را بشنود.

این شرکت اکیداً توصیه می‌کند که افراد نابینا از هدفون‌هایی که به دور گوش می‌پیچند و درون گوش را اشغال نمی‌کنند، استفاده کنند تا گوش‌هایشان باز بماند و همچنان بتوانند صداهای محیط را بشنوند.

مجموعه‌ای از دوربین‌های سه بعدی فروسرخ در جلوی این دستگاه، نمای ۱۷۰ درجه‌ای از خیابان را در مقابل کاربر پوشش می‌دهد و یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی که بر روی یک ریزپردازنده یکپارچه اجرا می‌شود، ۱۰ نوع مختلف از اجسام ثابت و متحرک را در این منظره ویدیویی شناسایی می‌کند.

این سیستم با ردیابی مسیر اشیا و انسان‌ها تعیین می‌کند که آیا احتمال برخورد، قریب الوقوع است یا خیر. اگر یک برخورد پیش‌بینی شود، از طریق یک سیگنال صوتی در هدفون به کاربر هشدار داده می‌شود. برای مثال اگر مانع در سمت چپ باشد، سیگنال در گوش چپ شنیده می‌شود.

 

این سیستم همچنین می‌تواند برای هدایت و مسیریابی مبتنی بر GPS استفاده شود و با نوع متفاوتی از سیگنال به کاربران اجازه دهد بدانند چه زمانی و در کدام جهت تغییر جهت دهند.

ادعا شده است که این دستگاه که دارای باتری لیتیومی است، با یک بار شارژ برای بیش از شش ساعت قابل استفاده است. ظاهراً این دستگاه کمتر از ۹۰۰ گرم وزن دارد و قرار است در کنار عصای سفید استفاده شود، نه به جای آن.

این استارتاپ سوئیسی در حال حاضر به دنبال داوطلبانی برای آزمایش این دستگاه است تا پس از آزمایش نسخه فعلی، دستگاه را در شرایط واقعی آزمایش کنند و بازخورد بگیرند.

داوطلبان همچنین اولین کسانی خواهند بود که شانس پیش‌سفارش نسخه تجاری نهایی این دستگاه را خواهند داشت. ضمن اینکه قیمت و زمان عرضه این محصول هنوز مشخص نشده است.

این دستگاه در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *