شناسه خبر: 34970 منتشر شده در مورخ: 1400/10/15 ساعت: 12:01 گروه: اجتماعی  
برپایی نمایشگاه با عنوان «شش نقطه» توسط کتابخانه مرکزی تبریز

برپایی نمایشگاه با عنوان «شش نقطه» توسط کتابخانه مرکزی تبریز

بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز با هدف معرفی لوازم و تجهیزات ویژه نابینایان و کم بینایان و قابلیت ها و توانمندی های این قشر از جامعه، نمایشگاهی با عنوان «شش نقطه» برای استفاده عموم مردم برپا کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی، کتابخانه مرکزی تبریز به مناسبت چهارم ژانویه سالروز تولد لویی بریل مخترع خط بریل، نمایشگاهی با هدف آشنایی عموم مردم با توانمندی های نابینایان و کم بینایان برپا کرد.

در این نمایشگاه که روز سه شنبه ۱۴ دی ماه در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز برپا شد، تعدادی از کتاب های بریل چاپ شده در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز، تعدادی از وسایل و لوازم مورد استفاده نابینایان و کم بینایان نظیر دستگاه چاپگر بریل، ماشین های تحریر بریل، انواع کاغذهای بریل، انواع لوح و قلم بریل و نشریه های بریل به نمایش گذاشته شده است. دستگاه برجسته نگار(مانیتور بریل)، بازی های مناسب سازی شده برای کوکان نابینا مانند منچ، مار پله، دومینو و ... از دیگر وسایلی است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
شایان ذکر است بازدید از چاپخانه بریل جهت آشنایی با مراحل تولید کتاب های بریل در کنار این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان فراهم بود که شامل تجهیزاتی چون چاپگر بریل صنعتی، انواع دستگاه های صحافی، دستگاه برش برقی دستگاه پرس و ... می باشد.
 لویی بریل ابداع کننده فرانسوی خط بریل (1809-1852) خدمت بزرگی به نابینایان سراسر دنیا در جهت خواندن و نوشتن آنها کرد. وی که در نوجوانی با استفاده از خط ابداعی یک نظامی فرانسوی و با اصلاح و مناسب سازی آن موفق به ابداع خط بریل گشت در ابتدا با مخالفت مسؤولان مدرسه نابینایان پاریس روبرو شد اما بعدها با یاری معاون مدرسه خط بریل به طور رسمی به جهان معرفی شد.
گفتنی است کتابخانه مرکزی تبریز یکی از دو مرکز چاپ بریل در سطح کشور می باشد که از سال ۱۳۹۴ به چاپ انبوه کتاب بریل، با موضوعات مختلف برای کتابخانه های ارائه کننده خدمات به نابینایان سراسر کشور اقدام نموده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *