شناسه خبر: 34968 منتشر شده در مورخ: 1400/10/14 ساعت: 12:19 گروه: اجتماعی  
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی منصوب شد

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی منصوب شد

طی حکمی از سوی وزیرآموزش‌وپرورش، «حمید طریفی حسینی»، «رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی» شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، یوسف نوری طی حکمی « حمید طریفی حسینی»، را به عنوان رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی منصوب کرد.

بر اساس آنچه در رزومه طریفی حسینی آمده، وی دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید چمران اهواز دارد و ازسال  ۱۳۸۲ به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمده و در دوره های مختلف تحصیلی به خدمت در آموزش و پرورش مشغول بوده است.

از سوابق تجربی وی می‌توان به خدمت در مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری زیرمجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کارشناس کمیسیون اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، عضو کارگروه طراحی اپلیکیشن اندرویدی آشنایی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری و معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اشاره کرد.

طریفی حسینی در رزومه پژوهشی خود طرح هایی پژوهشی بسیاری در زمینه تعلیم و تربیت دارد که می توان طرح های؛ تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد بر اساس تعالیم اسلامی، تدوین و اعتباربخشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بررسی و انطباق مجموعه اسناد آموزش ۲۰۳۰ با سیاست های کلی نظا م، بررسی و انطباق اولویت های ۲۳ گانه ابلاغی رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش با سیاست های کلی نظام، بررسی و انطباق طرح «تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با سیاست های کلی نظام» را نام برده است.

گفتنی است؛ طریفی حسینی علاوه بر مقاله‌های علمی و پژوهشی در رزومه خود، سه کتاب تألیفی با عناوین؛ «فلسفه پژوهش تربیتی» (ترجمه؛ مؤلف: ریچارد پرینگ)، «تاریخ آموزش عالی در ایران» و «بررسی کیفی و تطبیقی آسیب‌های اجتماعی و وضعیت زندانها در سه کشور ایران، انگلیس و آمریکا» را به ثبت رسانده است.

مروری بر اقدامات سنوات اخیر و چالش‌های آتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

 سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون  ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در هفت گروه آن افزایش یافته است.

مسئولیت سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت یازدهم و از سال ۹۳ به مجید قدمی سپرده شد. توسعه سیاست آموزش فراگیر به معنای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی، ارائه خدمات ویژه برای بهبود زندگی دانش‌آموزان استثنایی، افزایش سه برابری فعالیت‌های پرورشی و ورزشی، افزایش نرخ پوشش سرویس ایاب و ذهاب در مناطق کم برخوردار  تغییر محتوای کتاب‌های درسی و حل مشکل توزیع دیرهنگام کتب درسی در مدارس استثنایی از جمله برنامه‌ها و اقداماتی بود که در این دوره در دستورکار قرار گرفت. با اتمام دوره فعالیت مجید قدمی در این سازمان، محسن حاجی میرزایی، دومین وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم سید جواد حسینی، سرپرست سابق آموزش و پرورش را در روز ۱۱ آبان ۱۳۹۸، به عنوان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی منصوب کرد.

شاید بتوان یکی از بارزترین خصایص مدیریتی حسینی را تعامل مستمر با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی گسترده در این حوزه دانست. هرچند دوره فعالیت کاری وی با بروز بیماری کرونا و تعطیلی مدارس مصادف شد اما تلاش کرد در کنار پیشبرد آموزش، امور جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی را نیز دنبال کند. تا جایی که طبق اعلام خودش، طی دوسال اخیر  در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه جدید کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است. همچنین نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

طرح خدمات حمایتی نیز در قالب ۱۹ قلم خدمت ۴۲ هزار دانش آموز را با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی پوشش داده است. علاوه بر این به رغم شرایط کرونایی ۹۹ درصد نوآموزان دبستانی با ارائه خدمت بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی و همچنین ۱۶۹ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در سال جاری تحت پوشش برنامه سنجش سلامت رفتند.

باوجود اقدامات صورت گرفته، سازمان آموزش و پرورش استثنایی با چالش‌ها و مسائل بنیادی مواجه است که از جمله آنها می‌توان به کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های ارزیابی و تشخیص، آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد. همچنین طبق اعلام مسئولان، برای انجام بهینه مأموریت‌های آموزشی، توان‌بخشی، پرورشی و تشخیصی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حداقل پنج برابر دانش‌آموزان عادی منابع مالی موردنیاز است تا هدف استانداردسازی منابع مالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی با هدف تأمین عدالت آموزشی محقق شود.

برقراری مجدد امتیازات ویژه کارکنان آموزش‌وپرورش استثنایی از قبیل فوق‌العاده استثنایی، سنوات ارفاقی و کمک‌هزینه مسکن که با اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری حذف شده است و جذب و به‌کارگیری نیروهای طرحی موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مدارس استثنایی از جمله مواردی است که باید در دولت  سیزدهم پیگیری شود. علاوه بر این با توجه به تعطیلی مدارس در ماه‌های گذشته به علت بروز کرونا، به نظر می رسد بر مشکلات یادگیری دانش آموزان استثنایی نیز افزوده شده باشد که نیازمند تدارک جدی برنامه‌های جبرانی و دیگر تمهیدات لازم است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *