شناسه خبر: 34948 منتشر شده در مورخ: 1400/10/6 ساعت: 12:13 گروه: اجتماعی  
با رویکرد عدالت ترجیحی، دسترسی پذیری دانش آموزان استثنایی وجه همت استان ها قرار گیرد

با رویکرد عدالت ترجیحی، دسترسی پذیری دانش آموزان استثنایی وجه همت استان ها قرار گیرد

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران که با حضور مدیر کل و اعضای این شورا در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد گفت: با رویکرد عدالت ترجیحی، دسترسی پذیری دانش آموزان استثنایی باید وجه همت استان ها قرار گیرد

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه استفاده از واژه مناسب سازی  برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باید تبدیل به واژه  دسترسی پذیری شود گفت: عدالت آموزشی ترجیحی حکم می کند تمامی ارکان آموزش و پرورش در راستای دسترسی پذیری و مناسب سازی امکانات آموزشی برای دانش آموزان استثنایی قدم بردارند.

معاون وزیر در ادامه  با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه در آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز است گفت: سهم استان مازندران از این تعداد ۱۰ مدرسه است که ۵ مدرسه استثنایی در حال ساخت است.

وی افزود: ۵ مدرسه دیگر نیز در این استان نیاز است که در صورت تامین زمین توسط استان با همت خیرین و سازمان نوسازی ساخت این مدارس آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات ۵ مدرسه در حال ساخت خواهد بود.

جانشین وزیر‌ در طرح هدایت با بیان اینکه زیست بوم کرونا آموزش و پرورش را به سمت آموزش های مجازی سوق داد، ولیکن حدود ۳۰‌ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی نداشتند اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار  تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است و استان مازندران رتبه اول کشور در اهدای تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار را دارد

وی افزود: هنوز ۶ هزار دانش آموز مازندرانی به گوشی و تبلت نیاز دارند که  از طریق اعتبارات کشوری ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان مازندران در سال جاری اختصاص خواهد یافت.

حسینی در ادامه با بیان اینکه خیرین سال گذشته بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان به تامین تجهیزات نهضت توان افزایی کمک کردند گفت: دانش آموزان استثنایی استان مازندران به ۲ هزار و ۷۴۳  قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی و ورزشی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان نیاز دارند که در سال جاری  ۳ میلیارد  تومان از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای خرید این تجهیزات به استان مازندران اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات تحصیل این دانش آموزان است و در سال جاری ۶۰ درصد اعتبا مورد نیاز سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه استان مازندران از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت خواهد شد..

وی  تصریح کرد: اعتبارات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای استان مازندران  از  نزدیک به ۴ میلیارد تومان سال گذشته  به ۹ میلیارد تومان در سال جاری خواهد رسید.

 معاون وزیر، تربیت بدنی و ورزش را از ضروریات دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: یک سالن ورزشی استاندارد برای دانش آموزان استثنایی مازندران در حال ساخت است که  تلاش می‌شود در سال جاری اعتبار ۱۰۰ درصدی به این پروژه اختصاص یابد.

 ‏وی افزود: ۲۹ مدرسه استثنایی استان مازندران هم زمین مناسب برای ساخت سالن های ورزشی درون مدرسه ای دارند که باید تلاش شود خیرین پای کار احداث این سالن ها بیایند.

 ‏حسینی با بیان اینکه استان مازندران فاقد مدرسه اختصاصی برای دانش آموزان طیف اتیسم، نابینایان، ناشنوایان و  جسمی حرکتی است گفت: زمینی برای ساخت مدرسه اتیسم در استان مشخص شده است که  باید در استان پیگیری برای اختصاص ردیف اعتباری انجام شود و ساخت مدارس ویژه نابینایان، ناشنوایان و دانش آموزان جسمی حرکتی نیز نیازمند پیگیری توسط شورای پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران است.

وی در ادامه گفت:  آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران یک مرکز مشاوره پیوند و ۵0 مرکز مشکلات ویژه یادگیری دارد که راه اندازی ۳ مرکز مشاوره پیوند و ۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز باید در دستور کار استان قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای ۹۹ درصد رسید که رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد و علاوه بر آن سنجش شایستگی های حرکتی و غربالگری شناخت نشانگان مشکلات ویژه یادگیری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله با رویکرد مداخله بهنگام نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی سال جاری افزوده شد.

وی افزود: استان مازندران نیز جزو استان های پیشرو در برنامه سنجش بود و با رویکرد مداخلات بهنگام طلایی و کاهش سن سنجش  تبادل داده  نتایج حاصل از غربالگری و سنجش بین آموزش و پرورش استثنایی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی  ضروری است.

معاون وزیر در ادامه نشست به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق پرداخت و گفت: ماموریت های آموزش و پرورش استثنایی با ساختار موجود در سطح استان ها، شهرستان ها و مناطق انطباق ندارد و این خلا باید به نحوی مرتفع شود.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه  توان‌بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.

حسینی با بیان اینکه دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.

وی افزود: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند که نیازمند خدمات ویژه  و تخصص خاص هستند و در حال حاضر  ۷ گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی ‌قرار دارند که ۳ گروه دیگر نیز به این ۷ گروه اضافه خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: در تمام دنیا تعلیم، تربیت  و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.

معاون وزیر  با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه، ارائه خدمات به دانش آموزان دیرآموز مدارس عادی از طریق ۸۱۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *