شناسه خبر: 34946 منتشر شده در مورخ: 1400/10/6 ساعت: 11:55 گروه: اجتماعی  
آموزش دانش‌آموزان استثنایی زیر سنگینی کرونا

آموزش دانش‌آموزان استثنایی زیر سنگینی کرونا

یکی از معلمان مدرسه مهرطلبان منطقه 19 شهر تهران گفت دانش‌آموزان استثنایی در فضای مجازی محدودیت‌های بسیاری دارند بنابراین لازم است که فرجه‌ای برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر بگیرند و محدودیت‌های کرونایی را لحاظ کنند تا سال‌های تحصیلی آن‌ها به هدر نرود.

به گزارش ایران سپید به نقل از پانا، یکی از پرچالش‌ترین مسائل دو سال گذشته، حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس بود. آموزش مجازی علیرغم تمام تلاشی که معلمان انجام داده‌اند، نتوانسته جایگزین آموزش حضوری شود و بسیاری از کارشناسان از افت تحصیلی دانش‌آموزان طی دو سال اخیر ابراز نگرانی کردند به همین دلیل مقامات دولتی با صدور شیوه‌نامه‌‌هایی دستور بازگشایی مدارس را صادر کردند.

طبیعتاً مدارس استثنایی هم از سایر مدارس مجزا نبودند و پس از اینکه شرایط برای حضور دانش‌آموزان در این مدارس فراهم شد و این مدارس بازگشایی شدند. البته باید در نظر داشت که اکثر دانش‌آموزان مدارس استثنایی افرادی هستند که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و نسبت به کودکان عادی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند. بر همین اساس ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مدارس دو چندان خواهد بود.

مدرسه مهر‌طلبان منطقه ۱۹ که در عبدل آباد واقع است، نیز حدوداً دو ماه است که بازگشایی شده؛ ظاهراً برخی از کلاس‌های این مدرسه به گروه‌های «الف» و «ب» تقسیم‌بندی شده‌اند و در هر کلاس حدوداً ۶ نفر حضور دارند. دانش‌آموزان بدون ماسک وارد مدرسه نمی‌شوند، فاصله‌گذاری اجتماعی با گروه‌بندی دانش‌آموزان و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس لحاظ می‌شود، به خانواده‌ها هم توصیه شده که دانش‌آموزان را حتماً با ماسک به مدرسه بفرستند، بدون ماسک هیچ دانش‌آموزی وارد مدرسه نخواهد شد.

محمد علیخانی، مدیر مدرسه مهرطلبان به پانا می‌گوید: «ما قبل از مهرماه مقدمات بازگشایی را فراهم و فرم‌های ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش را تکمیل کردیم. از آنجایی که بچه‌های ما پیش دبستانی، آمادگی و ابتدایی هستند، کلاس‌های اول را سعی کردیم از نیمه دوم آبان ماه با گرفتن مجوز از منطقه راه اندازی کنیم و طبق چارتی که برای ما فرستاده بودند، کلاس‌ها را تقسیم‌بندی کردیم. ما ۱۴۰ دانش آموز در ۲۰ کلاس داریم. در هر کلاس درس از ۶ تا ۹ دانش‌آموز حضور دارند.»

علیخانی درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز بیان می‌کند: «ما با استفاده از بروشور به خانواده‌ها آموزش دادیم و آنها را به واکسیناسیون ترغیب کردیم. جلسه‌ای هم به صورت حضوری با اولیا برگزار و آنها را راهنمایی و تشویق کردیم که فرزندانشان را واکسینه کنند. اما بعضی از خانواده‌ها به دلیل مریضی فرزندانشان، از واکسیناسیون نگرانی دارند. به همکارانمان نیز تأکید کردیم که دز سوم واکسن را تزریق کنند. با وجود اینکه کلاس‌های ما بزرگ است اما به معلمان تأکید کرده‌ایم که اگر احساس کردند لازم است، کلاس‌ها را دو نفره کنند، این کار را انجام دهند.»

مدیر مدرسه مهرطلبان اظهار می‌کند موضوع دیگری که بر آن تأکید داشتیم این بود که اگر خانواده‌ها احساس کردند فرزندانشان کوچکترین علائم سرماخوردگی دارند، آنها را به مدرسه نیاورند.

وی درباره سرویس مدارس استثنایی نیز می‌گوید: «سرویس مدارس استثنایی رایگان است بر همین اساس ما همه دانش آموزان را در سامانه ثبت نام کردیم و مسیربندهی‌ها انجام گرفت در صورتی که نیاز باشد به دانش‌آموزان سرویس می‌دهیم. در حال حاضر سرویس نداریم؛ از طرف مدرسه تمامی امور نهایی شده و به محض اینکه قراردادها در سامانه بارگذاری شود، به صورت روزانه برای دانش‌آموزان سرویس گرفته می‌شود.»

مادر مهدی معظمی، دانش‌آموز پایه دوم به پانا می‌گوید که بازگشایی حدود یک ماه است شروع شده و فرزند من در هفته‌ یک جلسه یک ساعت و نیم حضوری به مدرسه می‌آید. من از بازگشایی استقبال می‌کنم چون میزان یادگیری حضوری بیشتر از آموزش آنلاین است و نمی‌توانم به او در خانه آموزش دهم. در مدرسه دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود و از این حیث نگرانی نداریم. پسر من ۱۱ سال دارد و هنوز به سن واکسن نرسیده است.

یکی دیگر‌ از والدین نیز می‌گوید: «دانش‌آموز من ۱۱ سال دارد و هنوز نوبت واکسن او نشده است اما قطعاً سال آینده از واکسینه شدن فرزندم استقبال می‌کنم. به نظر من بازگشایی‌ها یک روز در هفته بسیار مثبت است. خوشبختانه در مدرسه پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت و به صورت مداوم ضدعفونی انجام می‌شود.

مادر امیرعلی کنعانی، کلاس اول نیز اظهار می‌کند حدوداً یک ماه است که مدرسه بازگشایی شده و فرزندش به مدرسه بیشتر از خانه علاقه دارد و یک روز در هفته حضوری است.

وی همچنین معتقد است که دانش‌آموزان یاد گرفته‌اند چگونه از خود مراقبت کنند.

زهرا عرب، معلم پایه اول مدرسه مهرطلبان نیز به پانا می‌‌گوید: «امسال بازگشایی از اول مهر شروع شد. به صورت حضوری یک روز در هفته و گاهی با توجه به شرایط دو روز در هفته کلاس حضوری برگزار می‌شود. ما دانش‌آموزان را به حضور اجبار نمی‌کنیم، آموزش ما هم مجازی و هم حضوری است اما دانش‌آموزانی که تشخیص می‌دهیم بهتر است حضوری بیایند، به اولیای آنها اطلاع می‌دهیم؛ به عنوان مثال دو دانش‌آموز من اصلاً از طریق مجازی همکاری نمی‌کنند و ترجیح ما این است که در کلاس درس حاضر شوند. بسیاری از خانواده‌ها از حضور هر روزه دانش‌آموزانشان در کلاس درس نیز استقبال می‌کنند.»

یکی از معلمان در تشریح دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود می‌گوید: «بچه‌های استثنایی در فضای مجازی همکاری آنچنانی ندارند و محدودیت‌های بسیاری دارند. به عنوان مثال یکی از دانش‌آموزان من امسال چهارمین سالی است که کلاس اول است و اگر امسال پایه اول را تمام نکند، از سیستم خارج می‌شود. به نظر من لازم است که فرجه‌ای برای دانش‌آموزان استثنایی در نظر بگیرند و محدودیت‌های کرونایی را لحاظ کنند تا سال‌های تحصیلی آنها هدر نرود.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *