شناسه خبر: 34944 منتشر شده در مورخ: 1400/10/5 ساعت: 11:10 گروه: اجتماعی  
کرونا؛ بدون استثنا برای دانش آموزان استثنایی

کرونا؛ بدون استثنا برای دانش آموزان استثنایی

گیلان براساس شیوه نامه های ارسالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مناطق مختلف، وضعیت فعالیت آموزشی مدارس به شورای مدرسه واگذار شد، یعنی کرونا هیچ استثنایی برای دانش آموزان استثنایی قائل نیست!

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، با شیوع بیماری کووید۱۹ و همه گیر شدن آن شاهد رشد روزافزون آمار ابتلا و تلفات ناشی از بودیم و مطابق با آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی، در خانه ماندن و پرهیز از حضور در اجتماعات همچنان بهترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری محسوب می شود.

طبیعتا این موضوع عوارض و پیامدهایی از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و در نتیجه اختلال در امر آموزش را به همراه داشته است، اما کرونا هیچ استثنایی برای دانش آموزان استثنایی قائل نیست!

دانش آموزان با نیازهای ویژه یا همان استثنایی‌ها نیز همانند سایر دانش‌آموزان مطابق دستورالعمل های بهداشتی عمل کرده و آموزش مجازی و تلفیقی را دنبال می کنند، اما هر یک از دانش آموزان با نیازهای ویژه باید از شیوه تدریس و یادگیری متفاوتی هم نسبت به گروه‌های استثنایی و هم نسبت به دانش آموزان عادی برخوردار شوند؛ این در حالی است که هیچ چیز جای آموزش حضوری را برای دانش  آموزان به ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه نمی گیرد.

 

رقیه کریمی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان ۴۵ مدرسه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد، اظهار کرد: گروه آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، کم توانی ذهنی، جسمی و حرکتی، چند معلولیتی، هیجانی - رفتاری، اتیسم و اختلالات یادگیری هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی می باشند؛ البته گروه اختلالات یادگیری در مدارس عمومی مشغول به تحصیل می باشند و این گروه به صورت پاره وقت در مراکز اختلالات یادگیری توسط معلمان تخصصی این حیطه تحت درمان و بازپروری قرار می گیرند.

حضور کلینیکی دانش آموزان در مدارس

وی افزود: در این استان ۲۴ مرکز اختلالات یادگیری فعال وجود دارد که همکاران این مراکز خدمات ویژه و تخصصی به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری ارائه می دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان، این استان را دارای ۲۱۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه شامل ۱۳۷۳ پسر و ۸۰۷ دختر دانست و عنوان کرد: این دانش آموزان از مقاطع پیش دبستانی تا پایان متوسطه در مدارس ویژه آموزش می بینند. علاوه بر این، حدود ۴۵۰ دانش آموز در چهار گروه آسیب بینایی و شنوایی و جسمی - حرکتی و اتیسم که دارای هوش متوسط و بالاتر می باشند نیز به صورت تلفیقی - فراگیر همراه دانش آموزان عادی در مدارس عمومی مشغول به تحصیل هستند که برای این دانش آموزان نیز معلم رابط در نظر گرفته می شود.

کریمی، با اشاره به فعالیت ۸۱۹ معلم، مربی پرورشی و تربیت بدنی، مراقب سلامت، مشاور، گفتاردرمان، کاردرمان، مدیر و معاون در مدارس استثنایی استان گیلان، تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا به ویژه از ابتدای سال تحصیلی جاری و براساس شیوه نامه های ارسالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مناطق مختلف، وضعیت فعالیت آموزشی مدارس به شورای مدرسه واگذار شد.

 

وی با بیان اینکه آموزش مدارس استثنایی به صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) بوده است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان به صورت کلینیکی و ساعتی در مدرسه حضور دارند، یعنی به صورت انفرادی و در ساعت مشخص آموزش دریافت می کنند و به واسطه ضعف بدنی این دانش آموزان، تاکید جدی بر رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان ادامه داد: دانش آموزان دو روز در هفته آموزش حضوری و سه روز آموزش غیر حضوری از طریق نرم افزار شاد دریافت می کنند و خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای این دانش آموزان به کرونا نداشتیم.

مسافت زیاد مدارس برای اولیا مشکل آفرین است

کریمی، عمده ترین ترک تحصیل ها را در مقطع متوسطه دانست و اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه ایاب و ذهاب آنهاست، زیرا به علت تعداد محدود دانش آموزان با نیازهای ویژه امکان احداث مدارس خاص در همه مناطق وجود ندارد و لذا یک مدرسه استثنایی، دانش آموزان چند شهر را تحت پوشش قرار می دهد و لذا رفت و آمد برای بسیاری از دانش آموزان به علت مسافت زیاد، دشوار است.

وی با اشاره به هزینه های بالای ایاب و ذهاب دانش آموزان برای خانواده ها، یادآور شد: خوشبختانه مردم گیلان اهمیت ویژه ای برای مقوله سواد و علم و دانش قائل هستند و لذا فرهنگ آموزش استثنایی در استان وجود دارد، اما مسافت زیاد مدارس برای اولیا مشکل آفرین است؛ از طرف دیگر راه اندازی مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان استثنایی توصیه نمی شود، زیرا نیاز عاطفی این دانش آموزان باید در کنار خانواده تامین شود.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان از ارگان ها و سازمان های مختلف مردم نهاد خواست به کمک دانش آموزان استثنایی بیایند و در این حوزه نقش آفرین باشند و اضافه کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک هزینه هایی برای ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در کل کشور در نظر می گیرد، اما این سرانه ها کافی نیست.

وی همچنین کمبود نیروی توانبخشی و تخصصی و کمبود فضاهای آموزشی مناسب و مکان های ورزشی را از دیگر مشکلات حوزه آموزش و پرورش استثنایی در گیلان دانست و بیان کرد: مدارس استثنایی نیازمند نوسازی و ایجاد فضاهای ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی است و از خیرین نیک اندیش استان می خواهیم جهت ساخت مدارس استثنایی و سالن و فضاهای ورزشی مناسب برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اقدام و در این کار خداپسندانه شرکت کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *