شناسه خبر: 34937 منتشر شده در مورخ: 1400/10/3 ساعت: 19:43 گروه: اجتماعی  
حذف چرخه‌های معیوب و موازی با راه‌اندازی سامانه دیده‌بان

حذف چرخه‌های معیوب و موازی با راه‌اندازی سامانه دیده‌بان

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در اولین سالگرد تاسیس سامانه ملی دیده‌بان از صحت‌سنجی بازخوردهایی استانی در پاسخگویی به مشکلات مددجویان خبر داد و گفت: سامانه ملی دیده‌بان به عنوان یک داشبورد مدیریتی ارزشمند ضمن رضایت جامعه هدف باعث حذف چرخه‌های معیوب و موازی در سیستم شد.

به گزارش ایران سپید از سازمان بهزیستی، «کاظم نظم‌ده» مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در اولین سالگرد تاسیس سامانه ملی دیده‌بان(خط ۱۴۸۲) در بیان عملکرد و دستاوردهای این سامانه هوشمند به آحاد جامعه بالاخص گروه‌های هدف، گفت: در یکسال گذشته تاکنون بیش از ۳۰ هزار پیام در قالب، گزارش، شکایت و راهنمایی و ارشاد ثبت شده که بیشترین پیام‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیشرین پیام‌های ثبت شده راهنمایی و ارشاد بوده است، تصریح کرد: اهم موضوعات شامل مستمری توانبخشی، افزایش مستمری توانبخشی و اجتماعی، برخورد نامناسب با مراجعین، شهریه دانشجویی، یارانه مراکز نگهداری بوده است بطوری که در یکسال گذشته از استان تهران ۴ هزار و ۲۹۱ تماس، خوزستان یکهزار و ۵۶ تماس، خراسان رضوی ۹۷۶ تماس، اصفهان ۶۶۸ تماس و سیستان و بلوچستان ۵۶۸ تماس در سامانه ملی دیده‌بان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه سامانه ملی دیده‌بان یک داشبورد مدیریت ارزشمند است که هم در سطح ستاد، استان و شهرستان نقاط ضعف و قوت را رصد می‌کند و در همه زمان‌ها با دسترسی آسان در اختیار مدیران قرار دارد تا در بازخورد سامانه، مسائل و مشکلات موجود را مرتفع کند، افزود: با توجه به تعداد ۱۸۶ هزار و ۵۶۱ مددجوی تحت پوشش استان تهران ۲.۳ درصد از مددجویان استان تهران اقدام به ثبت شکایت در سامانه کرده‌اند که بیشترین شکایت در حوزه توانبخشی با موضوعاتی همچون پرداخت‌های مستمری، حقوق و مزایای کارکنان، نحوه پاسخگویی و برخورد نامناسب بوده است.

نظم‌ده، ادامه داد: در استان خوزستان نیز با توجه به تعداد ۱۷۹ هزار و ۶۷ مددجو تحت پوشش ۰.۶ درصد از مددجویان این استان اقدام به ثبت شکایت در سامانه دیده‌بان کردند که بیشترین شکایت در حوزه توانبخشی بوده است. لازم به ذکر است که در استان خوزستان موضوع حق پرستاری در اولویت چهارم اما در استان تهران در اولویت دوم قرار دارد که بیانگر این است که نباید نسخه واحد برای حل مشکلات گروه‌های هدف در کشور نوشته شود.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار ۱۹۸ هزار و ۷۰۷ نفری مددجویان تحت پوشش، گفت: ۰.۵ درصد از مددجویان استان خراسان رضوی اقدام به ثبت شکایت در سامانه ملی دیده‌بان کرده‌اند که بیشترین شکایت در حوزه توانبخشی مرتبط به درخواست‌های مالی و نحوه پاسخگویی و برخورد نامناسب بوده است و موضوع برخورد نامناسب وجه اشتراک بین استان تهران و خراسان رضوی می‌باشد این در حالی است که برخورد نامناسب در استان تهران اولوی سوم و در خراسان رضوی اولویت دوم است که با مداخله بهنگام و آموزش همکاران این مشکل مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: : با توجه به تعداد ۱۲۵ هزار و ۵۶۶ مددجوی تحت پوشش استان اصفهان ۰.۵ درصد از مددجویان استان اصفهان اقدام به ثبت شکایت در سامانه کرده‌اند که بیشترین شکایت در حوزه توانبخشی با موضوعاتی همچون درخواست‌های مالی، نحوه پاسخگویی و برخورد نامناسب بوده است؛ همچنین در استان سیستان و بلوچستان از تعداد ۱۲۹ هزار و ۴۹۰ مددجو تحت پوشش ۰.۴ درصد اقدام به ثبت شکایت کردند. اما آنچه اهمیت دارد اینکه سامانه دیده‌بان تجاربی را در سطح اپراتورها، ستاد و استان به وجود آورده است که اگر بخواهیم از آن خوب استفاده کنیم می‌تواند در بحث کیفیت خدمات بسیار مثمر ثمر باشد.

نظم‌ده با بیان اینکه سال جاری به صورت عملیاتی بازخوردهایی که از استانها در پاسخگویی به مشکلات مددجویان با کد پیگیری به شکل رندوم صحت‌سنجی می‌کنیم، گفت: قبل از راه‌اندازی سامانه دیده‌بان زمان پاسخگویی به شکایات طبق گزارشاتی که از ریاست جمهوری می‌آمد بالغ به ۶۵ روز بوده است که در این اقدام توانستیم زمان پاسخگویی به شکایات را به ۳ روز برسانیم که این امر ضمن رضایت جامعه هدف حذف چرخه‌های معیوب و موازی در سیستم شد و همچنین اپراتورهای ۱۴۸۲ به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی دارند و راهنمایی‌های لازم را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر استفاده از خروجی‌های سامانه ملی دیده‌بان در سطح بهزیستی، ادامه داد: سال گذشته با توجه به اولویت موضوع شهریه دانشجویی در سامانه، بحث شهریه دانشجویان در شورای معاونین مطرح شد و نهایتاً منتج به راه‌اندازی سامانه پرداخت هوشمند شهریه دانشجویی شد؛ همچنین درخصوص برخورد نامناسب با ارباب رجوع شیوه‌نامه‌ای در حال تدوین است و بر این اساس طبق قانون شخص مورد تنبیه اداری قرار خواهد گرفت.

یادآوری می‌شود، سامانه ملی دیده‌بان خط ۱۴۸۲ با تمام تلفن‌های ثابت و همراه بدون نیاز به کد، قابل ارتباط و رایگان و سهولت دسترسی را برای گروه‌های هدف افزایش داده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *