شناسه خبر: 34933 منتشر شده در مورخ: 1400/10/1 ساعت: 11:47 گروه: بهداشت و سلامت  
سلول‌های ایمنی شبکیه مانع نابینایی ناشی از دیابت می‌شوند

سلول‌های ایمنی شبکیه مانع نابینایی ناشی از دیابت می‌شوند

مطالعات اخیر محققان دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد سلول‌های ایمنی شبکیه در ناهنجاری ناشی از دیابت در عروق خونی نقش دارند و می‌توانند هدف درمانی جدیدی برای جلوگیری از نابینایی ناشی از دیابت باشند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، تا چندی پیش تصور می‌شد که سلول‌های ایمنی سیستم عصبی کاملا غیرفعال هستند، تا زمانی که بیماری یا آسیبی به وجود آید. مطالعات جدید نشان می‌دهد سلول‌های ایمنی هرگز غیرفعال نیستند. این سلول‌ها در هر لحظه کنترل رگ‌های خونی و جریان خون را به عهده دارند.

بر اساس این مطالعات، تقریبا تمام افراد مبتلا به دیابت نوع یک و ۶۰ درصد از مبتلایان به دیابت نوع دو، طی بیست سال پس از تشخیص، به نوعی از بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت مبتلا می‌شوند.

این مطالعه نوعی جدید از سلول‌ ایمنی را شناسایی کرده که میکروگلیا نام دارد و با عروق خونی و سلول‌های عصبی شبکیه در تماس است و می‌تواند جریان خون را به گونه‌ای کنترل کند که نیاز سلول‌های عصبی فراهم شود.

محققان در ادامه سیگنال شیمیایی را شناسایی کردند که سلول‌های ایمنی توسط آن با رگ‌های خونی ارتباط برقرار می‌کنند و دریافتند تنظیم رگ‌های خونی در مبتلایان به دیابت کاملا غیرطبیعی است.

ادامه مطالعات نشان داد در مراحل اولیه ابتلا به دیابت و قبل از ایجاد هرگونه تغییر قابل مشاهده در چشم، عروق خونی بسیار باریک‌تر از حالت طبیعی می‌شوند و بر نحوه تغذیه سلول‌های عصبی شبکیه تاثیر می‌گذارند. سلول‌های ایمنی شبکیه در این ناهنجاری نقش دارند و می‌توانند هدف درمانی جدیدی برای جلوگیری از نابینایی ناشی از دیابت باشند.

نتایج این مطالعه در نشریه PNAS منتشر شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *