شناسه خبر: 34867 منتشر شده در مورخ: 1400/9/15 ساعت: 11:31 گروه: اجتماعی  
حق برخورداری از آموزش باکیفیت از ارکان جامعه دوستدار انسان و معلول است

حق برخورداری از آموزش باکیفیت از ارکان جامعه دوستدار انسان و معلول است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در همایش روز جهانی معلولین در مدرسه نابینایان شهید محبی شهر تهران از افزایش 1.5 مترمربعی سرانه فضای آموزشی آموزش‌وپرورش استثنایی با ساخت 165 مدرسه استثنایی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: حق برخورداری از آموزش باکیفیت از ارکان جامعه دوستدار انسان و معلول است.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه مناسبت‌هایی نظیر روز جهانی معلولین، مناسک گذار هستند گفت: نام‌گذاری ۱۲ آذر به‌عنوان روز جهانی معلولین برای آگاهی‌بخشی به جامعه، درک مشکلات معلولین و تلاش برای رفع آنها و مناسب‌سازی جامعه برای حرکت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.

وی افزود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است که این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی‌ها است و یکی از مشخصه‌های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمارها حدود یک میلیارد نفر در دنیا به یکی از معلولیت‌ها دچار هستند گفت: ۸۰ درصد این معلولین در کشورهای محروم و درحال‌توسعه زندگی می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون کودک معلول در دنیا وجود دارد که این کودکان بیشتر از سایرین قربانی خشونت و بی‌عدالتی در جوامع می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه ۸ میلیون نفر از افراد کشورمان به‌نوعی درگیر معلولیت هستند و یا با معلولین سروکار دارند گفت: جامعه باید به دنبال آن باشد تا دسترسی به آموزش، زدودن فقر و خشونت و سوءاستفاده، حق اشتغال و دسترسی به آموزش برای معلولین به‌ویژه کودکان معلول را فراهم سازد.

وی افزود: تاکید سند بین‌المللی در حوزه معلولین و همچنین قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در کشورمان بر حرکت جامعه به‌سوی جامعه دوستدار انسان است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلکه مفهومی شکل گرفتنی و یادگیرنده است گفت: همه ارکان جامعه دوستدار انسان باید در حمایت از حقوق معلولین قدم بردارند و حق دسترسی به بهداشت، سلامت، مشارکت، ورزش، ازدواج، تفریح، ارتقای کیفیت زندگی، گذران مطلوب زندگی و آموزش را برای معلولین فراهم سازند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای تحقق آموزش مطلوب دانش‌آموزان استثنایی شکل‌گرفته است گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس تاکنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در ۷ گروه افزایش‌یافته است.

وی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به‌صورت ویژه‌کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عنوان محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تدوین و یا مناسب‌سازی شده است گفت: در زیست‌بوم کرونا بیش از ۱۰ هزار محتوای فاخر برای ارائه در فضای مجازی در آموزش‌وپرورش استثنایی تولید شده است.

حسینی تصریح کرد: در سال گذشته در قالب ۲۲۸ کارگاه بیش از ۹ هزار معلم و ۱۰ هزار اولیای دانش‌آموزان استثنایی آموزش‌های مکمل را دیده‌اند.

معاون وزیر توان‌بخشی به دانش‌آموزان استثنایی در کنار تعلیم‌وتربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان‌بخش، خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌نمایند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای در نظر گرفته شده است و این در حالی است که این رقم در سال ۹۸ حدود ۳ میلیارد تومان بود.

وی افزود: در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹ قلم، کمک‌هزینه خدمات درمانی به میزان بیش از ۲۰ میلیارد تومان به دانش‌آموزان استثنایی پرداخت می‌شود.

وی گفت: ۶۰ مرکز مشاوره خانواده دانش‌آموزان استثنایی نیز در کشور در کنار خدمات مشاوره‌ای خدمات توان‌بخشی را نیز به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: باهدف تجمیع ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاکنون ۱۱ مرکز جامعه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی نیز در کشور راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با رویکرد استفاده بهتر دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر از مدارس سال گذشته ۱۲۵۰ مدرسه مناسب‌سازی شده‌اند و علاوه‌برآن ۶۴ مدرسه نیز به‌صورت الگویی در تمام ابعاد مناسب‌سازی شدند.

حسینی یکی دیگر از خدمات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی دانست و گفت: اگر این دانش‌آموزان در نظام آموزشی ماهر و توانمند شوند می‌توانند جذب بازار کار شوند و آینده شغلی آنان تأمین می‌شود.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش استثنایی ۳۶ رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد و ۱۱۰۳ مدرسه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز به ۱۰ هزار هنرجو آموزش‌های مهارتی را می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه آموزش‌های همراه با تولید و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی محصولات در دستور کارآموزش و پرورش استثنایی قرار دارد گفت: سند جامع آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر با بیان برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی باهدف مداخلات بهنگام طلایی در آموزش‌وپرورش استثنایی هرساله اجرا می‌شود گفت: در سال جاری و علی‌رغم شرایط کرونایی نزدیک به ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان و بیش از ۱۶۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند.

وی افزود: هدف‌گذاری صددرصدی افزایش پوشش تحصیلی و افزایش تعداد گروه‌های تحت پوشش از ۷ گروه به ۱۰ گروه از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی با تاکید بر اینکه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ارکان درون و برون‌سازمانی امکان‌پذیر نیست گفت: همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی در مدارس توسعه مشارکت‌ها را با اجرای بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها که ۹۳ درصد برنامه‌های آن نوآورانه است وجه همت خویش قرار داده‌اند.

 وی گفت: در دو سال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت و با مشارکت خیرین ۱۶۵ مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ مترمربع سرانه فضای آموزشی در آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌های کشور و ۲.۵ مترمربع در مناطق محروم شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی ۷۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند و ۳۰ هزار تبلت و گوشی هوشمند نیز به دانش‌آموزان کم‌برخوردار استثنایی اهدا شده است.

وی افزود: باهدف مشارکت دولت، طرح صد مدرسه صد دبیرخانه در ۲۶ درصد مدارس آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شد.

حسینی با اشاره به ابعاد مشارکت معلمین، مدارس، اولیا، دانش‌آموزان و بازنشستگان در آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در راستای مشارکت معلمین گروه‌بندی حرفه‌ای معلمین با مشارکت ۵ هزار و ۲۰۰ معلم اجرایی شده است و مشارکت مدارس نیز از طریق نظارت همتا در ۲۴.۷ درصد در حال انجام است.

وی افزود: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا، طرح مدرسه یاری اولیا و اولیا همیار معلم باهدف مشترک اولیا، راه‌اندازی مجلس دانش‌آموزی و طرح هر دانش‌آموز یک نقش و یک تشکل باهدف مشارکت دانش‌آموزان و راه‌اندازی ۱۹۳ باشگاه پیش‌کسوتان باهدف مشارکت بازنشستگان در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *