شناسه خبر: 34847 منتشر شده در مورخ: 1400/9/13 ساعت: 18:14 گروه: اجتماعی  
تصویب و ابلاغ سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه

تصویب و ابلاغ سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولین و تجلیل از دانش آموزان با نیازهای ویژه پذیرفته شده در کنکور و دارای رتبه های برتر در مسابقات علمی و فرهنگی استان قزوین از تصویب و ابلاغ سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این مراسم که با حضور استاندار استان قزوین برگزار شد، گفت: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین برای  آگاهی بخشی به جامعه، درک مشکلات معلولین و تلاش برای رفع آنها و مناسب سازی جامعه برای حرکت به سمت ایجاد جامعه پایدار، فراگیر و در دسترس است.

وی افزود: آرزوی تمامی جوامع رسیدن به جامعه دوستدار انسان است که این جامعه، عادلانه، فراگیر، در دسترس، بدون خطر و عاری از آلودگی ها است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمارها ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه بشری به یکی از معلولیت ها دچار هستند گفت: ۸۰ درصد این معلولین در کشورهای  محروم و درحال توسعه زندگی می کنند.
وی افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون کودک معلول در دنیا وجود دارد که این کودکان  بیشتر از سایرین قربانی خشونت و بی عدالتی در جوامع می‌شوند.
حسینی با بیان اینکه ۸ میلیون نفر از افراد کشورمان به نوعی درگیر معلولیت هستند و یا با معلولین سروکار دارند گفت: جامعه باید به دنبال آن باشد تا دسترسی به آموزش، زدودن فقر و خشونت و سواستفاده، حق اشتغال و دسترسی به آموزش برای معلولین بویژه کودکان معلول را فراهم سازد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ناتوانی مفهومی ذاتی نیست بلکه  مفهومی شکل گرفتنی و یادگیرنده است گفت: شعار امسال روز جهانی معلولین  «رهبری و مشارکت افراد با ناتوانی در جهانی پایدار، دردسترس و فراگیر در پسا کرونا» است و برای تحقق این شعار پرداختن به  یکی از جدی ترین حقوق معلولین  یعنی حق دسترسی به آموزش باید با جدیت پیگیری شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تاسیس تاکنون  ۱۸ برابر پوشش تحصیلی  در ۷ گروه افزایش یافته است گفت: مطالعات جهانی نشان می دهد ۹۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه دنیا از آموزش بی بهره هستند و این در حالی است که در کشور ما سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه  کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد.
وی افزود: در دوسال گذشته و در قالب نهضت از خشت تا بهشت ۱۶۵ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است که این امر منجر به افزایش ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور و ۲.۵ متر مربع در مناطق محروم شده است.
حسینی توان بخشی به دانش آموز استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰ نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می نمایند و در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خدمات توان بخشی بر‌ون مدرسه ای در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند.
حسینی یکی دیگر از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی را مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای به دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: اگر این دانش آموزان در نظام آموزشی ماهر و توانمند شوند می‌توانند جذب بازار کار شوند و آینده شغلی آنان تامین می شود.
وی افزود: توسعه آموزش های فنی حرفه ای  گامی در جهت  بهتر زیستن دانش آموزان استثنایی است و در آموزش و پرورش استثنایی۳۶ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.
حسینی در پایان گفت: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه‌ای دانش آموزان با نیازهای ویژه تصویب و جهت اجرا به استان های کشور ابلاغ شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *