شناسه خبر: 34838 منتشر شده در مورخ: 1400/9/11 ساعت: 11:23 گروه: فرهنگی  
دو اتفاق مهم در حوزه کتاب برای نابینایان

دو اتفاق مهم در حوزه کتاب برای نابینایان

آشنایی با حقوق، تواناییها و نیازهای معلولان از دریچه نگاه خود آنان یکی از اساسی ترین راههای تغییر فرهنگ مردم نسبت به معلولان است. در این میان نویسندگان و فرهیختگان نابینا نقش مهمی بر عهده دارند .

به گزارش ایران سپید امسال به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولان شاهد دو اتفاق مهم در حوزه نشر و کتاب هستیم اولین اتفاق انتشار کتاب توانمند سازی افراد با آسیب بینایی نوشته دکتر علی خواجه حسینی و همکاران از سوی انتشارات بهمنش است به همین منظور گفتگویی با نویسنده اصلی این اثر داشتیم.

دکتر خواجه حسینی در باره این کتاب می گوید:این در این کتاب توانبخشی افراد نابینا و کم بینا مورد بررسی قرار گرفته است. کتاب در بخش اول به تاریخچه اقدامات توانبخشی

پرداخته و اینکه چه کسانی در این رابطه موثر بوده اند و در مسیر توانبخشی معلولان چه مراحلی طی می شود و چه نظریه ها و مفاهیمی در این ارتباط مطرح شده و چه پژوهشهایی در این ارتباط می تواند انجام گیرد. این بخش ادبیات تحقیقی دارد  و می تواند برای کسانی که در این زمینه کار می کنند مفاهیمی را مطرح کند که در آموزش و توانبخشی نابینایان مد نظر است. بخش دیگری از کتاب به مسائل خانواده های افراد دارای آسیب بینایی می پردازد و اینکه در مشاوره با این خانواده ها چه مسائلیی را باید مد نظر داشته باشیم و اینکه این خانواده ها چه نیازهایی دارند و چه کاری برای آنها می توان انجام داد.

بخش دیگری از کتاب که به نوعی یک بدعت به حساب می آید چون با قالب کلی کتابهایی که در این ارتباط تعریف می شوند متفاوت است بخشی است که حالت اجرایی دارد و در آن یک برنامه آموزشی تحت عنوان مهارتهای زندگی برای افراد نابینا و کم بینا تعریف شده . در این بخش آموزش مهارتهای نه گانه زندگی مثل مهارت خودآگاهی، خودشناسی، حل مسائل، تصمیمگیری، حل تعارض،شناخت عوامل موثر بر ارتباط و موانع ارتباط کلامی و غیر کلامی، کنترل خشم و مدیریت افکار و احساسات تحت عنوان یک برنامه آموزشی در آمده و عنوان شده اگر قرار باشد نابینایان آموزش ببینند این آموزش در گروههای سنی مختلف به چه شکلی داده شود.به طور خلاصه کتاب توانمندسازی افراد با آسیب بینایی مولفه های توانمندسازی این افراد را مد نظر قرار می دهد.

س: چه کسانی مخاطب شما در این کتاب هستند؟

ج: مخاطب بخشی از کتاب جامعه دانشگاهی است و مخاطب بخش دوم کتاب که شامل آموزش مهارتهای ارتباطی است مربیان آموزشو توانمندسازی نابینایان هستند بخشهایی هم می تواند برای خانواده ها مد نظر قرار گیرد اما بیشتر مخاطبان کتاب کسانی هستند که برای آموزش و توانبخشی نابینایان برنامه ریزی می کنند.کتاب به مناسبت دوازدهم آذدر ماه قرار است به دست ما برسد این کتاب و کتاب قبلی من " همگام با کودکان آسیب دیده بینایی و خانواده های آنان" مکمل هستند در آن کتاب به طور خاص خانواده ها مد نظر هستند و هر دو ی این کتابها توسط نشر بهمنش و آقای سید مهدی صادقی نژاد منتشر شده اند . ایشان فعال حوزه نشر کتاب برای افراد با آسیب بینایی هستند همچنین این کتاب حاصل یک کار جمعی است و تلاشمشترک من و خانمها ایرامنش و جهانشاد است که هر دو فارغ التحصیل روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد هستند و سالیان سال در حوزه روانشناسی و مشاوره فعال بوده اند.

س: نویسندگان از کارشناسان بهزیستی هستند آیا سازمان بهزیستی از این کتاب حمایت کرده است؟

ج: امیدواریم سازمان وقتی کتاب ارائه شد برای خرید و توزیع آن بین مخاطبانی که می تواند برای آنها مفید باشد اقدام کند. البته این هماهنگی برای چاپ کتاب انجام نشد و هزینه چاپ آن را خود مولفین دادند. امیدوارم کتاب مسیری را باز کند برای کسانی که قدمهای موثرتر و بلندتری را در این زمینهمی دارند. .

اما دومین اتفاقی که به مناسبت روز جهانی معلولان شاهد آن بودیم نشست بررسی کتاب نابینایی و زندگی مستقل نوشته مریم اصغری است که از سوی کتابخانه نابینایان استان خوزستان به صورت آن لاین برگزار شد گفتنی است فایل صوتی این کتاب قبل از نشست در اختیار علاقمندان قرار گرفته بود. دکتر اصغری در باره این کتاب می گوید: این کتاب اولین کتاب من است که در سال 92 جایزه برتر جشنواره آموزشی رشد را دریافت کرد. کتاب نابینایی و زندگی مستقل با هدف شناساندن مسائل آن زمان یعنی سال 90 که کتاب تحویل چاپ داده شد نوشته شده و هدف آن این است که افراد با روانشناسی افراد با آسیب بینایی آشنا شوند و مطالبی در مورد توانبخشی و به فرزند پذیرفتن یک فرد با آسیب بینایی، مشکل اشتغال نابینایان، مباحث فرهنگی، موانعی که در زندگی آنها هست، بحث آموزش و نابینایی، مباحث هنری ورزشی که می تواند نشانگر استقلال فرد با آسیب بینایی باشد و اینکه چگونه به واسطه هنر و ورزش و تسلط بر فنآوری می توانند در کار و زندگی وارد شوند و خود را به دیگران و خود اثبات کنند و پیشرفتهایی که در ارتباط با فنآوری اتفاق افتاده و مباحث آن زمان کنوانسیون و حقوق جامعه نابینایان و خط بریل و امکاناتی که یک فرد نابینا دارد در کتاب آورده شده همچنین اطلاعات تعدادی از افراد نابینا و کم بینای توانمند را به عنوان افراد موفق در کتاب آورده ام و خواستم دریچه ای باز شود به دیدن، ندیدن  و توانمند بودن و هم اینکه کتاب از بعد علمی بتواند یک منبع برای دانشجویانی باشد که در رشته روانشناسی کودکان استثنایی و مشاوره تحصیل می کنند. و هم برای خود افراد با آسیب بینایی که با تواناییهای بیشتر خود آشنا شوند.

س: موضوع جلسه آن لاین که به مناسبت روز جهانی معلولان در کتابخانه خوزستان برگزار شد چه بود و چه کسانی شرکت داشتند؟

ج: با هماهنگی نهاد کتابخانه ها افراد دارای آسیب بینایی در کل کشور دعوت شده بودند که در مبحث استقلال افراد نابینا و نقد در مورد کتاب شرکت کنند.

س: کتابهای دیگرتان را هم معرفی می کنید؟

ج:کتاب دوم من کودکان پیش دبستانی با آسیب بینایی است در سالهای 91و92 آغاز کار مهدهای کودک در بهزیستی برای افراد با آسیب بینایی بود. کتاب بر اساس اطلاعاتی است که داشتیم و کار ترجمه تالیف بود. کتاب دیگرم آموزش و روانشناسی زناشویی و بلوغ در افراد با آسیب بینایی است  که جایزه برتر پانزدهمین جشنواره آموزشی رشد را دریافت کرد.

س: ناشر کتابها کیست و ککتابها چگونه در دسترس هستند؟

ج::  ناشر انتشارات آوای نور است و چاپ کاغذی کتاب نابینایی و زندگی مستقل تمام شده ولی جامعه نابینایان خوزستان کتاب صوتی را دارند و در اختیار شرکت کنندگان در جلسه نقد و بررسی کتاب قرار دادند.

س: کتاب جدیدیدر دست نشر دارید؟

ج: یک کتاب داستانی در دست دارم که پایان آزاد و برای کودکان است که در مراحل چاپ است بنای من بر این بود که با تصویرپردازیهایی که می شود برای کودکان نابینا هم قابل دسترسی باشد.به همین دلیل  کتاب با موضوع نابینایی نیست ولی برای کودکان نابینا هم کاملا ملموس است.

س: نظرتان در مورد عملکرد بهزیستی چیست؟

ج: من وارد این نمی شوم که کدام اداره یا سازمان کم کاری می کنند ما باید ببینیم نقش و اثر خودمان در جوامعی که در آن هستیم چیست؟ تعامل باید دو طرفه باشد. درست است که ما مشکل داریم ولی باید خودمان هم تلاش کنیم   بعد بگوییم من تلاشم را انجام داده ام.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *