شناسه خبر: 34836 منتشر شده در مورخ: 1400/9/13 ساعت: 11:43 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 13 آذر 1400

روزنامه شنبه 13 آذر 1400

عناوین امروز: پرداخت بیش از 19 هزار حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی به معلولان-جلوگیری از شلوغی‌های بی‌مورد فهرست مخاطبان-مدل موهای مردانه برای انواع صورت ها-تنگه‌ جادویی شوتاریکو؛ رازآلودترین تنگه ایران-

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۳آذر ۱۴۰۰

۲۸ ربیع الثانی ۱۴۴۳

4 دسامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره ۶۸۶۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*پرداخت بیش از 19 هزار حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی به معلولان

*جلوگیری از شلوغی‌های بی‌مورد فهرست مخاطبان

*آراستگی این بخش مدل موهای مردانه برای انواع صورت ها

*تنگه‌ جادویی شوتاریکو؛ رازآلودترین تنگه ایران

 

...........خبر

* پرداخت بیش از 19 هزار حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی به معلولان

سازمان بهزیستی در گزارش عملکرد سه ماهه اش به بحث پرداخت حق بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی می پردازد و اعلام می کند: برای کمک به اشتغال و جذب معلولان از سوی کارفرمایان تاکنون به ۱۹ هزار و ۵۲۵ نفر، حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی پرداخت شده است.

 ارائه خدمات مالی خرد به ۱۰۰ نفر، پرداخت سرمایه کار و آماده سازی شغلی زنان سرپرست خانوار به ۲۵۰۰ نفر، کمک به تقویت و توسعه گروه های همیار زنان به ۵۰نفر، پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی نیازمندان به ۶ هزار و ۷۶۹ نفر، پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی معلولان به ۱۹ هزار و ۵۲۵ نفر، پرداخت هزینه ارتقاء کارایی معلولین به یک هزار و ۹۱۹ نفر، آموزش آماده سازی شغلی برای ارائه خدمات توانبخشی به ۷۰۹ نفر، کمک به تأمین مسکن ۱۹۰۰ واحد برای نیازمندان و معلولان، کمک به تأمین ودیعه مسکن زنان برای ۱۲۵۰ نفر سرپرست خانوار و کمک به امور رفاهی و تکریم ۴۵۵ هزار نفر از سالمندان از جمله اقدامات این سازمان به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، ۱۶ مورد راهبری و دیده بانی برنامه ها و دستگاه های حوزه سالمندی، کمک به بهبود تغذیه ۲ هزار کودک مبتلا به بیماری های متابولیک، کمک به تغذیه یک هزار مادر باردار و شیرده نیازمند، پرداخت کمک هزینه کودکان به ۲۸ هزار و ۲۰۰ خانواده دارای فرزند چند قلو، پرداخت شهریه به ۲۴ هزار دانشجوی تحت پوشش، حمایت از ۸۰ هزار نفر از دانش آموزان خانواده های تحت پوشش، ارتقاء توانمندی و ترخیص ۲۰۰ نفر از فرزندان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی، کمک به نگهداری ۱۸ هزار و ۷۰۰ کودک و نوجوان، کمک هزینه پوشاک به ۱۰ هزار نفر از فرزندان تحت سرپرستی این سازمان، پرداخت کمک هزینه روزانه به ۱۰ هزار نفر از فرزندان تحت سرپرستی، هزینه درمان و نگهداری به ۲۵۰۰ نفر از کودکان مجهول الهویه، ارائه خدمات توانبخشی و درمان اختلالات دهانی بلع و تغذیه به ۲ هزارنفر، ارائه خدمات توان پزشکی به ۳ هزار و ۷۵۰ نفر از معلولین، پرداخت کمک هزینه به ۹۰ هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان معلول نیازمند، تأمین حق پرستاری معلولین ضایعه نخاعی به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر، تأمین وسایل بهداشتی به ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر از معلولین، تأمین وسایل توانبخشی ۱۰ هزار نفر از معلولین و تأمین وسایل کمکی و اندام های مصنوعی به ۴ هزار و ۶۲۵ نفر از معلولین نیازمند را می توان از جمله دیگر اقدامات این سازمان نام برد.

این گزارش می افزاید: مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه ۴۴۰۰ نفر از معلولین، کمک به ایاب و ذهاب ۲۰ هزار و ۳۱۳ نفر معلول، کمک به توانبخشی و آموزش ۱۶ هزار و ۸۸۶ نفر از معلولین در مراکز غیردولتی روزانه، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی ۳۳ هزار و ۶۰ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در خانواده، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی به ۱۳ هزار و ۴۱۴ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز غیر دولتی، کمک به ۶۲۵ کودک ناشنوا برای کاشت حلزون، ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری به ۶۰ هزار نفر، ارائه خدمات توانبخشی به ۱۹۷ بیمار روانی مزمن، ارتقاء و گسترش ورزش درمانی یک هزار معلول، غربالگری نابینایی ۲۰۰ هزار کودک، غربالگری ناشنوایی ۲۲۵ هزار کودک، حمایت از خدمات مشاوره ژنتیک برای ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر، شناسایی اختلالات ژنتیکی در ۸ هزار و ۵۰۰ خانواده دارای معلول تحت پوشش، کمک به تأمین جهیزیه یک هزار و ۵۵۷مددجو، تأمین لوازم ضروری۵۰۰ خانوار مددجو، پرداخت حق بیمه پایه بازنشستگی برای ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار روستایی، حق بیمه پایه بازنشستگی زنان ۴۹ هزار و ۵۰۰ سرپرست خانوار شهری، مداخلات تخصصصی مددکاری اجتماعی برای ۱۰۰ هزار پرونده، مراقبت تخصصی از خانواده های تحت پوشش با اولویت زنان مطلقه تحت پوشش برای یک هزار خانواده، کمک به سلامت جسمی و روانی ۵۰۰ زن نیازمند، پرداخت مستمری به۳۴۰ هزار خانواده تحت پوشش توسط حوزه توانبخشی به گروه های هدف، پرداخت مستمری به ۲۴۹ هزار خانواده تحت پوشش توسط حوزه اجتماعی به گروه های هدف، تأمین حق پرستاری ۱۰ هزار و ۸۰۰ معلول ضایعه نخاعی، کمک به توانبخشی و آموزش روزانه ۲۹ هزار و ۱۱۴ معلول در مراکز غیردولتی، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی معلولان و بیماران روانی مزمن در خانواده به ۲۳ هزار و ۹۴۰ نفر، کمک به مراقبت، نگهداری و توانبخشی ۲۹ هزار و ۲۵۶ معلول و بیمار روانی مزمن در مراکز غیر دولتی، تامین وسایل توانبخشی ۸ هزار و ۱۲۵ معلول، کمک به درمان، بازتوانی و کاهش آسیب ۱۲ هزار و ۹۷۱ معتاد، را می توان از دیگر اقدامات قابل ذکر از سوی این سازمان نام برد.

طبق این گزارش، کمک به ۹۸ هزار و ۹۷۵ نفر از معتادان بهبود یافته تحت پوشش برنامه های توانمندسازی و آموزشی، کمک به ۶ هزار نفر از افراد تحت پوشش برنامه های پیشگیری و کنترل ایدز، کمک به ۳ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۲۸۸ نفر از افراد تحت پوشش خدمات پشیگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روان گردان ها، پرداخت کمک هزینه ارتقاء گروه های همیار و پایگاه های سلامت به ۴۷۰گروه از دیگر اقدامات این سازمان در طول سه ماه گذشته است.

در این گزارش تصریح شده است: تعداد دانش آموزان تحت پوشش برنامه های سلامت اجتماعی (مانا) ۷۵۵گروه، افراد تحت پوشش خدمات پیشگیری از آسیب های اجتماعی (با سه ریز فعالیت : همیار مادر و کودک، پیشگیری از خودکشی و ارتقاء سلامت جنسی) شامل ۳۰ هزار و ۱۵ نفر در این سازمان است و (ساماندهی کودکان خیابانی) برای ۱۹۱۴ نفر، نگهداری از ۲ هزار نفر از کودکان کار، کمک و حمایت از ۷۸ فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی، کمک و حمایت از ۱۵۷ دختر در معرض آسیب واقع در خانه های سلامت، حمایت روانی – اجتماعی از ۴۲۰ دختر و خانواده (ندای مهر)، حمایت و بازپروری ۶۰۰ نفر از دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی، حمایت و بازپروری از ۹۰ نفر دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی (راه نوین)، حمایت از یک هزار و ۲۵ نفر از زنان در معرض خشونت واقع در خانه های امن، اجرای برنامه اورژانس اجتماعی برای ۴۹۰ هزار نفر (تعداد پیش بینی شده در ۴ فعالیت برنامه اورژانس اجتماعی)، از دیگر اقدامات و برنامه های این سازمان قلمداد می شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۷۷ هزار و ۴۰۹ نفر تحت پوشش برنامه های آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این سازمان هستند و کمک هزینه مشاوره و راهنمایی به ۲۸ هزار و ۸۴۱ نفر پرداخت شده است.

ارائه خدمات مشاوره و فوریت های اجتماعی به ۳۶هزار و ۳۷۲ نفر، ارائه کمک هزینه مددکاری اجتماعی به ۳۱ هزار و ۹۴۳ نفر درمراقبت از خانواده های درمعرض طلاق، تدوین ضوابط فوریت های اجتماعی و مشاوره غیر حضوری به ۳۹۴ هزار نفر از جمله دیگر اقدامات این سازمان است.

این گزارش می افزاید : هم اکنون ۲ هزار و ۸۶۷ نفر تحت پوشش برنامه های آگاه سازی و آموزش مهارت های زندگی قرار دارند و کمک هزینه مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده به ۲۰ هزار نفر پرداخت شده است.

سازمان بهزیستی در پایان این گزارش عملکرد سه ماهه می افزاید: ارائه خدمات توانبخشی به ۹۹ سالمند، راهبری و نظارت بر مناسب سازی ۳ هزار و ۲۴۰ مکان عمومی و دولتی، ارائه خدمات مالی خرد به یک هزار فرد دارای معلولیت، کمک هزینه درمان و توانبخشی به ۲ هزار نفر دارای بیماری های متابولیک، پرداخت شهریه به ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت، پرداخت کمک هزینه تشویقی به ۱۵۰۰ دانشجوی دارای معلولیت دانشگاه های دولتی، ارتقای توانمندی ۵۴۰۰ فرد دارای معلولیت و سالمند، تشخیص نوع و شدت معلولیت و سنجش سطح توانمندی ۳۵ هزار نفر، ارائه کمک هزینه درمان و نگهداری ۱۴ هزار و ۵۴۶ نفر از معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن مجهول‌الهویه، پرداخت مستمری به ۴۶۵ هزار خانواده تحت پوشش از سوی حوزه توانبخشی، تأمین وسایل بهداشتی ۱۰ هزار و ۴۶۱ معلول، پرداخت کمک هزینه بهبود تغذیه روزانه به ۲۱ هزار و ۶۶۶ کودک معلول، کمک به ۷۹ هزار نفر از معلولان تحت پوشش برنامه های هنردرمانی، کمک هزینه به ۴ هزار و ۵۸ کارگاه تولیدی به کار گیرنده افراد دارای معلولیت و آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها برای ۳۰ هزار نفر از معلولان تحت پوشش این سازمان ازدیگر اقدامات این سازمان محسوب می شود.

 

.....فناوریهای امید بخش

*جلوگیری از شلوغی‌های بی‌مورد فهرست مخاطبان

تماس با شماره‌های ناشناس در واتسپ، بدون نیاز به ذخیره در فهرست مخاطبان: واتسپ با بیش از دو میلیارد کاربر ماهیانه در سراسر جهان، محبوب‌ترین پیام‌رسان در میان مردم است. بنابراین، هیچ جای تعجب نیست که فردی ناشناس به شما پیام داده باشد یا بخواهید برای یک شماره تلفنی که در فهرست مخاطبین شما ذخیره نشده؛ پیامی بفرستید.

واتسپ محبوب‌ترین پیام‌رسان جهان است ولی متأسفانه کامل‌ترین پیام‌رسان جهان نیست و چند ویژگی بزرگ و اساسی ندارد؛ از جمله اینکه امکان ارسال پیام برای یک شماره تلفن، بدون افزودن آن به دفترچه مخاطبین، وجود ندارد.

هر چند وقت یک بار نیاز دارید یک پیام برای شماره موبایل شخصی یا تجاری بفرستید و یا حتی یک تماس کاری بگیرید ولی نمی‌خواهید با اضافه کردن این شماره تلفن‌ها به مخاطبین گوشی، دفترچه تلفن خود را بیش از اندازه شلوغ و به هم ریخته کنید.

چند ترفند برای ارسال پیام و گرفتن تماس ویدئویی و صوتی با یک شماره تلفن موبایل در واتسپ، بدون نیاز به ذخیره کردن آن در مخاطبین وجود دارد:

نخستین پیشنهاد این است که می‌توانید با لینک‌های کوتاه واتسپ، یک چت را در مرورگر وب آغاز کنید. در نگاه نخست، شاید این‌طور به نظر برسد که هیچ راهی برای ارسال پیام در واتسپ به یک شماره تلفن خاص، بدون ذخیره در دفترچه مخاطبین نیست.

اما واتسپ دارای قابلیت‌هایی است که احتمالا برای یکپارچه‌سازی در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها طراحی شده است. یکی از این ویژگی‌ها، استفاده از لینک‌های میانبر wa.me برای شروع یک چت با هر شماره تلفن یا حساب کاربری فعال در واتسپ است.

برای استفاده از این ویژگی، کافی است به مرورگر وب خود بروید و آدرس https://wa.me/phonenumber را در نوار آدرس تایپ کنید. فیلد phone number شامل شماره تلفن مورد نظر اما با پیش‌کدهای کشور و منطقه است؛ بدون اینکه هیچ چیزی شبیه به + و – و ۰۰ استفاده کنید. برای مثال، اگر در کشور هند هستید؛ یک لینک کوتاه چت واتسپ می‌شود: https://wa.me/919911223344.

وقتی روی کلید اینتر ضربه می‌زنید؛ واتسپ شما را به یک وب‌سایت با کلید سبز رنگ، درست مثل کلید تماس یا Call در گوشی هدایت می‌کند. با زدن روی این کلید می‌توانید چت خود را شروع کنید.

اگر روش بالا به طرز بیهوده‌ای پیچیده به نظر می‌رسد؛ تعدادی اپلیکیشن وجود دارد که همان کار را انجام می‌دهد و به شما اجازه می‌دهند یک چت واتسپ را بدون ذخیره کردن شماره تلفن در دفترچه مخاطبین، سریع‌تر و آسان‌تر شروع کنید.

یکی از این اپ‌ها WhatsDirect است. کافی است شماره تلفن و پیام چت را وارد این برنامه کنید و روی کلید ارسال ضربه بزنید تا وارد برنامه اصلی واتسپ شوید. این برنامه نیازی به هیچ مجوزی ندارد اما همراه با تبلیغات است. یک اپ جایگزین هم Click است که همان عملکرد را دارد ولی از تبلیغات خبری نیست.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*آراستگی این بخش مدل موهای مردانه برای انواع صورت ها

در این قسمت بخش روش انتخاب صحیح مدل مو با استفاده از نوع صورت را  ارائه می دهیم.

صورت بیضی

موهایی که برای این نوع  مدل صورت می توانید انتخاب کنید به اینصورت است که موها کاملا باید مرتب باشد و روی پیشانی حالت چتری مو نباشد و موها باید کنار رود یا به سمت عقب سر و یا به سمت راست یا چپ به صورت فرق مناسب است. فرق سر به صورت کج و استفاده از ته ریش برای این نوع صورت ها انتخاب خوبی است.

صورت مربعی

 برای این نوع صورت ها موی کوتاه مناسب است اما زیاد کوتاه نباشد. فرق کج برای این نوع مدل صورت ایده آل است و اگر ته ریش داشته باشید و مو کوتاه باشد چهره بسیار زیباتر به نظر می آید.

صورت مستطیلی

این نوع چهره ها کشیده هستند و بهتر است برای این نوع صورت ها مو به سمت بالا و یا کناره سر باشد که موهای کناره در واقع اطراف گوش باید کمی بلندتر از موهای بالای سر باشند و بهتر است موهای اطراف گوش را با ژل به قسمت عقب سر هدایت کنیم.

صورت گرد

 برای این نوع صورت موهای کوتاه مناسب است با این تفاوت که بخش بالای موها بهتر است که پف داده شود و به صورت حجیم تر باشد. با استفاده از یک سری برس ها حالت پوش و حجیم ایجاد کنید. تراشیدن سر برای صورت های گرد مناسب نیست.

صورت لوزی

بهترین مدل مو به صورت موهای خورد شده است در واقع در این نوع مدل موها را تقسیم بندی میکنیم و موهای خورد شده به صورت لایه لایه از کوتاه به سمت بلند تقسم بندی می شود که ب صورت های لوزی شکل بهتر است این مدل مو را داشته باشند. مدل خورد شده در این نوع صورت ها باعث می شود حجم مو بیشتر نشان داده می شود و فرق سر هم به صورت کج انتخاب مناسبی است و باید امتحان کنید فرق به سمت راست یا چپ کدام مناسب صورت شما می باشد.

برای ایجاد فرق وسط بهتر است از شانه های دم باریک استفاده کنید به اینصورت که از نوک بینی به سمت بالا فرق سر را باز می کنید. اما برای فرق کج در واقع شقیقه  بالای گونه را در نظر بگیرید و با یک شانه دم باریک فرق کج را باز کنید.

 صورت قلبی

در این نوع صورت ها بهتر است که اندازه موها متوسط باشد و خیلی پر و حجیم دار باشد و کوتاه کوتاه نباشد و اگر کم پشت باشد می توانید با روغن نارگیل یا روغن های دیگر تقویت کنند و اگر پر پشت است باید از حجم مو کاسته شود.

 

.......کشکول

*تنگه‌ جادویی شوتاریکو؛ رازآلودترین تنگه ایران

وقتی که از کابوس کرونا عبور کردیم و دلتان ماجراجویی خواست و دوست داشتید از عجایب طبیعی بکر و حیرت ‌انگیز را جستجو کنید، کوله تان را ببندید و راه بیفتید به سمت استان شگفت‌انگیز هرمزگان. جایی که شرق تا غرب و شمال تا جنوب آن، جوری غافلگیرتان میکند که دل کندن از آن همه زیبایی برایتان سخت باشد. بیشتر ما هرمزگان را اغلب با بنادر مهم و استراتژیک آن نظیر بندر عباس، بندر خمیر، بندر لنگه و ... یا به واسطه جزایر چهارده گانه‌اش میشناسیم. جزایری که از میان آنها، نام چهار جزیره کیش، قشم، هرمز و هنگام بیشتر به گوشمان خورده است و درباره دیگر جزایر کمتر چیزی شنیده‌ایم. هرمزگان اگرچه حکم یکی از مهمترین قطبهای گردشگری کشورمان را دارد، اما هنوز هم بسیاری از مناطق بکر و طبیعی آن، معرفی نشده و کمتر کسی از وجودشان با خبر است. مناطقی که به زحمت میتوانید مشابه آنها را در گوشه و کنار ایران و حتی جهان پیدا کنید و هر کدام ویژگیهای منحصر به فرد خودشان را دارند.

یکی از جذابترین جاذبه‌های گردشگری این استان، تنگه جادویی شوتاریکو یا به قول محلیها شوتاریکن است. در میان انبوه نیزار‌ها و نخلهای آن‌جا، کوه‌ها و صخره‌هایی با شکل و شمایل عجیب ‌و غریب وجود دارد که برخی آنها را مریخی مینامند. شکلهای خاص و پر از راز این صخره‌ها باعث شده آنها را کوه‌های مریخی خطاب کنند. از اصلیترین نکات شگفت‌انگیز تنگه شوتاریکو، منحنی بودن دیواره‌های آن است که مشخص نیست از کجا شروع شده و در کجا به پایان میرسد! گذر زمان بر شکل اولیه این صخره‌ها تاثیر داشته و هر یک هندسه‌ ای متفاوت با دیگری دارد. شوتاریکو به معنای واقعی کلمه چشم ‌نواز است و محیط مرموز و رازآلودش، آن را به یکی از شگفت‌ انگیزترین تنگه‌های این استان تبدیل کرده است بنابراین در این مطلب، تجربیات و مشاهدات من از حضور در آنجا را خواهید خواند و سفری کاغذی به اعماق این تنگه که در محاصره کوه‌های مریخی است، خواهیم داشت.

۱- شوتاریکو جایی در دل کوه‌های سر به فلک کشیده شهر پارسیان و حوالی روستای چک‌ چک در استان هرمزگان است. بازدید از شوتاریکو نیازمند راهنمای محلی است، اما اگر میتوانید از اپلیکیشنهای مسیریابی حرفه ‌ای استفاده کنید و تجربه طبیعت‌ گردی‌های پیچیده را دارید، شاید برایتان مشکلی پیش نیاید، هرچند مسیر دسترسی به این تنگه، پر پیچ و خم و طولانی است.

۲- اگرچه شوتاریکو تنگه‌ای پرآب است، اما به محض شروع پیمایش، با زمینی مواجه میشوید که از تشنگی ترک خورده است و هیچ نشانه ‌ای از حیات در این منطقه به چشم نمیخورد. یکی از دلایل رازآلود بودن این تنگه، از همینجا برایتان مشخص میشود.  اگر در میان کوه‌ها، فقط یکی از دو راهیها را اشتباه بروید، هیچ‌ وقت به شوتاریکو نمیرسید! شما از این لحظه تا شوتاریکو یک ساعت و نیم فاصله دارید.

۳- در این مسیر، کوه‌ها حفره حفره ‌اند و در طول پیمایش سنگهای چند ده یا شاید هم چند صد تنی را میبینید که بر اثر ریزش کوه، روی زمین افتاده‌اند. مسیر پر از سنگهای کوچک و بزرگ است و هرچقدر به تنگه نزدیکتر میشوید، عرض میان کوه‌ها باریک و باریکتر میشود. برای رفتن به اینجا حتما باید آب و خوراکی به همراه داشته باشید و بدنیست بدانید که در طول مسیر احتمال حضور گردشگر دیگری مثل شما بسیار کم است! شوتاریکو مقصد پرترددی نیست و معمولا در طول رسیدن به آن تنها هستید. هرچقدر که جلوتر میروید مسیر عجیبتر به نظر میرسد. از جایی به بعد، باید از لابه‌لای سنگهای عظیم‌الجثه ‌ای حرکت کنید که سالها پیش بر اثر ریزش کوه‌ها، مسیر را به طور کامل بسته‌ اند. هر زمان که دست به سنگ شدید، بدانید که شوتاریکو تنها چیزی حدود ۲۰ دقیقه با شما فاصله دارد. حرکت کردن از لابه‌لای این سنگها ممکن است خطرناک باشد و اگر احتیاط نکنید و در مسیریابی دچار اشتباه شوید، خطر سقوط یا برخورد با دیگر سنگها وجود دارد.

۴- از این جا زیبایی مسیر دوچندان میشود و شما تنها چند دقیقه با آخرین سنگهای مسیر فاصله دارید. سنگهایی که دهانه شوتاریکو را بسته‌ اند و وقتی از لابه‌لای آنها عبور کنید به تاریکی میرسید. به یک شب تاریک که چند ده متر آن‌ طرفتر از آن، نور میتابد. پس از تاریکی مطلق ورودی تنگه، به سمت نور حرکت کنید. از تاریکی که گذر کنید، شوتاریکو انتظارتان را میکشد. روزنه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که نور از دل آنها به حوضچه‌های آب میتابد. محیطی که نه روشن است و نه تاریک. از دیواره‌های آن آب میچکد و این تالار عجایب ادامه دارد. هم ‌نشینی طیفی از رنگهای سبز، خاکستری و مشکی حسابی غافلگیرتان میکند.

۵- درخشش مرموز حوضچه‌های کوچک و بزرگ آب را هیچ ‌وقت، این‌طور که هست تجربه نکرده‌اید. این هوای خنک را در هیچ کجای جنوب تنفس نکرده‌اید. آب آن قدر زلال و شفاف است که وقتی روی زمین مشغول راه رفتن هستید، تا زانو توی آب فرو میروید و بعد از خودتان سوال میکنید «واقعا آب بود؟»

۶- صدای قطره‌های آب، رقص دسته‌های ماهی، رنگهای شگفت‌انگیز و دالانی رویایی و بی‌انتها که باید از کنار آنها با احتیاط عبور کنید و به سمت انتهای شوتاریکو قدم بردارید. وقتی پا به تنگه گذاشتید؛ آرزو میکنید هیچ‌ وقت تمام نشود. این جا همه چیز شبیه به خواب و خیال است. به جز صدای آب و صدای پرنده‌ها، هیچ صدای دیگری به گوش نمیرسد. این جا سکوت محض حکم ‌فرماست و انحنای کشیده و جذاب دیواره‌ها، باعث میشود همه چیز معماگونه و رازآلود به نظر برسد. گاهی هم کمی ترس، چاشنی حضورتان در این جا میشود.

۷- گردشگرانی که تا به حال شوتاریکو را از نزدیک دیده‌اند، آن را سحرانگیز و دلهره‌آور توصیف میکنند، اما این شب تاریک، برای من و همراهان مملو از آرامش بود. وقتی پاهایمان را توی آب گذاشتیم و ماهیها دور آنها حلقه زدند، خستگی مسیر از تنمان بیرون رفت و هنگام رفتن، دل کندن از آن برایمان سخت بود. بهترین زمان بازدید از شوتاریکو اواخر زمستان و اوایل بهار است تا حوضچه آب بیشتری داشته باشند. دقت کنید که روز‌های بارانی، خطرناکترین زمان برای بازدید از شوتاریکو هستند و این تنگه تا به حال سیلهای مهیبی به خود دیده است. پس از سیلی که در سال ۱۳۹۸ در شوتاریکو اتفاق افتاد، برخی از حوضچه‌ها با سنگ پوشیده شدند و اگرچه اکنون زیبایی سالهای قبل را ندارد و به لای روبی نیازمند است، اما هنوز هم شوتاریکو از زیباترین و البته رازآلودترین مکانهای استان هرمزگان است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *