شناسه خبر: 34833 منتشر شده در مورخ: 1400/9/10 ساعت: 16:24 گروه: اجتماعی  
رونمایی از سامانه پیگیری مصوبات و ارجاعات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور

رونمایی از سامانه پیگیری مصوبات و ارجاعات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رییس دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور در بیستمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که صبح امروز در ساختمان ستاد بهزیستی تشکیل شد،مهمترین اقدامات و برنامه های در دست اقدام این ستاد را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید از سازمان بهزیستی، ابراهیم کاظمی مؤمن سرایی رییس دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور در این جلسه با ارائه گزارشی از جلسات تشکیل شده از ابتدای تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب ساز کشور،گفت:تا به حال ۱۹جلسه کشوری؛۵۹۸جلسه استانی و ۸۱۷۰ جلسه در شهرستان ها برگزار شده است و همچنین ۳کمیته حقوقی و نظارت،فنی و تحقیقاتی و کمیته آموزش و اطلاع رسانی نیز ۶۸جلسه این ستاد را برگزار کرده اند.

وی با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته و نتایج برگزاری این جلسات گفت:تصویب نامه دستورالعمل  نحوه تشکیل جلسات،طراحی و تأیید لگو و سربرگ ستاد،ارزیابی اقدامات ستاد از طریق جشنواره شهید رجایی(سالانه ۲۴هزار دستگاه در سطح کشوری از منظر دسترس پذیری پایش می شوند)،ویرایش و بازنگری و همچنین ابلاغ مقررات معماری و شهرسازی با همکاری وزارت راه و شهرسازی،پیگیری تهیه و پخش کلیپ ها و تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب سازی از رادیو سلامت و شبکه سلامت،اطلاع رسانی و معرفی سامانه پیامکی معبر  برای طرح شکایت هموطنان از عدم مناسب سازی معابر شهری و.... از مهمترین اقدامات این ستاد است.
مومن سرایی همچنین به مشروط شدن تاسیس و ادامه فعالیت مراکز مثبت زندگی به دسترس پذیر بودن بنای مراکز ،پیگیری ایجاد شهرهای بدون مانع در کشور نیز اشاره کرد و گفت:۵۳شهر به عنوان شهر بدون مانع معرفی شده است و وزارت کشور نیز برای اولین بار مبلغ ۲۵۰میلیون تومان به این شهرها واگذار کرده است.همچنین شهر یزد به عنوان اولین پایلوت شهر دسترس پذیر انتخاب شده و پروژه های هفت خوان و سیمرغ در آن اجرا شده است.

رییس دبیرخانه ستاد مناسب سازی همچنین به فعالیت های در دست اقدام این ستاد اشاره کرد و گفت:تدارک ایجاد بانک جامع اطلاعات و سایت مناسب سازی،تدارک ایجاد اپلیکیشن مناسب سازی به منظور معرفی مکان های دسترس پذیر برای افراد دارای معلولیت،ایجاد سامانه ارزیابی و پیگیری طرح ها و مصوبات جلسات مناسب سازی (در پایان جلسه رونمایی می شود)،ترویج فرهنگ مناسب سازی در سطح کشور با برنامه های اطلاع رسانی و آموزش همگانی  و حساس سازی مردم و مسئولین،از طریق صدا و سیما و همچنین پیگیری مناسب سازی و دسترس پذیری وب گاه ها و درگاه های اینترنتی دستگاه های اجرایی که شرایط آن توسط سازمان استاندارد ابلاغ شده است.
وی افزود: همچنین پیگیری ایجاد ۲واحد درسی مناسب سازی در دروس دانشگاهی توسط وزارت علوم،ایجاد روز ملی مناسب سازی در تقویم رسمی کشور توسط وزارت ارشاد، و پیگیری مناسب سازی خودروها و ارائه خدمات پس از فروش به آنها توسط وزارت صنعت و معدن نیز از دیگر مواردی است که با جدیت پیگیری می شود.

مومن سرایی به اجرایی شدن برخی مصوبات جلسات استانی نیز اشاره کرد و گفت:در استان زنجان صدور پروانه فعالیت مطب های فیزیوتراپی،داروخانه ها،آزمایشگاه ها و... منوط به رعایت الزامات مناسب سازی شده است و در صورت عدم رعایت،مجوز صادر نمی شود.همچنین در استان خراسان شمالی ۴۰مدرسه در حال احداث است که با ضوابط و مقررات شهرداری و معماری و به صورت کاملا مناسب سازی شده تکمیل خواهد شد.
رییس دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور همچنین با توجه به تغییر و تحولات در استانداری ها و معاونین عمرانی خواستار تشکیل موکد جلسات ستاد مناسب سازی با حضور حداکثری اعضا و پیگیری جدی مصوبات جلسات شد.
وی همچنین  ابلاغ مجدد تقویم برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی به اعضای ستاد،دعوت از استانداران برای شرکت فعال در جلسات و همچنین احصای مصوبات اجرا نشده و ابلاغ مجدد آن به دستگاه های اجرایی را خواستار شد.  
در ادامه این جلسه موضوع دریافت وجه برای ویلچر در فرودگاه های کشور،مبحث بسته بودن درب سرویس های مناسب سازی افراد دارای معلولیت در فرودگاه ها و اماکن و همچنین عدم مناسب سازی ناوگان ریلی برای حمل و نقل افراد دارای معلولیت نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.همچنین نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش ارائه کردند.

رونمایی از سامانه پیگیری مصوبات و ارجاعات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور 

در پایان جلسه خادم حسینی معاون دبیرخانه ستاد هماهنگی و  پیگیری مناسب سازی با اشاره به وظایف دبیرخانه ستاد هماهنگی و  پیگیری مناسب سازی در خصوص پیگیری و اجرای تصمیمات ستاد و تهیه دستور کار و زمان بندی جلسات و ایجاد بانک اطلاعاتی و...گفت: این ستاد در راستای خدمت رسانی مناسب به جامعه هدف و مکانیزه کردن خدمات در بستر وب اقداماتی انجام می دهد که  در این زمینه راه اندازی یک سایت و بانک جامع؛طراحی اپلیکیشن معبر به عنوان یک مسیر یاب الکترونیک در حال طراحی هستند.همچنین طراحی «سامانه پیگیری مصوبات و ارجاعات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی» که با کار جهادی و تلاش شبانه روزی  همکاران برای رونمایی در هفته افراد دارای معلولیت آماده شده است؛از جمله همین اقدامات است. 
وی افزود با توجه به تعدد جلسات ستاد مناسب سازی در سطوح کشوری،استانی و شهرستانی و با فرض این که هر جلسه حداقل ۴مصوبه داشته باشد،با حجم وسیعی از مصوبات روبه رو هستیم که این سامانه،امکانات مختلفی برای به نتیجه رسیدن این مصوبات و درک جامعه از اجرایی شدن این مصوبات در اختیار ما قرار می دهد.
خادم حسینی پایش و ارزشیابی تمامی مصوبات از سطح ملی تا سطح شهرستانی،دقت بیشتر در نظام پیشرفت مناسب سازی (به صورتی که بتوان به متراژ زمین و فضای مناسب سازی شده را بر اساس متراژاعلام کرد)؛ثبت تجارب مثبت و موفق استانی و در اختیار گذاشتن آنها برای استفاده دیگر استان ها،امکان تطبیق مصوبات استان ها و شهرستان ها با سیاست های کلی ستاد،امکان امتیاز دهی اتوماتیک به استان ها و شهرستان ها بر اساس شاخص ها و همچنین رصد و ارزیابی تحقق و عملی شدن درخواست ها و گزارشات در سامانه معبر را از جمله این امکانات بیان کرد.
وی با اشاره به آغاز فعالیت این سامانه گفت:در فاز اول ثبت نام و شناسایی همکاران کاربر از سطوح ملی تا شهرستان ها در این سامانه انجام دخواهد شد. فاز دوم بارگذاری مصوبات نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در سامانه است و از سال ۱۴۰۱گزارش دهی در هر جلسه و اعلام مصوبات و نحوه اجرایی شدن آنها توسط این سامانه صورت می گیرد.فاز سوم نیز بارگذاری ارجاعات است که تا پایان سال عملیاتی می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *