شناسه خبر: 34822 منتشر شده در مورخ: 1400/9/10 ساعت: 09:10 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 10 آذر 1400

روزنامه چهارشنبه 10 آذر 1400

عناوین امروز: «معلولیت جسمی و حرکتی» بیشترین نوع معلولیت در تهران-رونمایی از سه کتاب در کتابخانه ی مرکزی تبریز-شناسایی سویه اُمیکرون در ۱۷ کشور و منطقه در جهان-هفتگانه مسی تکمیل شد-توطئه مادر برای تصاحب ارثیه دختر.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 10 آذر ۱۴۰۰

25 ربیع الثانی ۱۴۴۳

1 دسامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره 6859 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*«معلولیت جسمی و حرکتی» بیشترین نوع معلولیت در تهران

*رونمایی از سه کتاب در کتابخانه ی مرکزی تبریز

*شناسایی سویه اُمیکرون در ۱۷ کشور و منطقه در جهان

*هفتگانه مسی تکمیل شد

*توطئه مادر برای تصاحب ارثیه دختر

 

........خبر ویژه

*«معلولیت جسمی و حرکتی» بیشترین نوع معلولیت در تهران

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تعداد معلولین استان تهران برحسب نوع معلولیت، ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد گزارش شده است، اعلام کرد که بیشترین نوع معلولیت با ۶۷ هزار و ۷۳۷ مورد مربوط به معلولیت جسمی و حرکتی است که بیش از ۳۳ درصد معلولیت‌ها را شامل می‌شود.

امین شاهرخی با اشاره به اینکه ۱۴۸ هزار و ۹۴۷ فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان تهران هستند، اظهار کرد: ۵۶ هزار و ۵۴۲ نفر (۳۸.۰۱ درصد) از این افراد را زنان و ۹۲ هزار و ۴۰۵ نفر (۶۱.۹۹ درصد) از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه تعداد معلولان استان تهران برحسب نوع معلولیت، ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد گزارش شده است، یادآور شد: طبق آمارها از این تعداد، ۶۷ هزار و ۷۳۷ مورد (۳۳.۹۵ درصد) دچار معلولیت جسمی و حرکتی، ۴۵ هزار و ۲۶۳ مورد (۲۲.۸۲ درصد) دچار معلولیت ذهنی، ۱۸ هزار و ۵۷۴ مورد (۹.۲۷ درصد) دچار معلولیت بینایی، ۲۵ هزار و ۳ مورد (۱۲.۵۴ درصد) دچار معلولیت شنوایی، ۱۲ هزار و ۵۲۹ مورد (۶.۲۲ درصد) دچار معلولیت اعصاب و روان و ۳۰ هزار و ۳۱۳ مورد (۱۵.۱۷ درصد) دچار معلولیت صوت و گفتار گزارش شده است که در مجموع معادل ۱۹۹ هزار و ۴۱۹ مورد را شامل می‌شود.

به گفته وی، تفاوت آمار در تعداد معلولان و نوع معلولیت به دلیل این است که یک فرد می‌تواند به یک یا چند نوع معلولیت دچار شده باشد.

شاهرخی در ادامه به تعداد افراد دچار ضایعه نخاعی اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع ۳۰۵۴ نفر فرد دچار ضایعه نخاعی هستند که از این تعداد ۷۲۴ نفر دچار ضایعه نخاعی گردنی، ۱۱۰۱ نفر دچار ضایعه نخاعی سینه‌ای، ۱۲۲۹ نفر دچار ضایعه نخاعی کمری است. از تعداد فوق ۲۷۴۲ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند.

وی در ادامه به تعداد سالمندان ثبت شده در حوزه توانبخشی استان تهران اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۴ هزار سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد ۹۸۷۰ نفر زن و ۱۴ هزار و ۵۹۲ نفر مرد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه به آمار مستمری بگیران و پشت نوبتی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۳ هزار و ۳۴۱ نفر از بهزیستی استان تهران مستمری ‌می‌گیرند و ۳۱ هزار و ۳۳۱ نفر پشت نوبت برای دریافت مستمری هستند.

شاهرخی در ادامه به دیگر خدمات سازمان بهزیستی استان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد و توضیح داد: در مجموع ۱۸ مرکز ارائه خدمات در منزل حوزه توانبخشی در سطح استان وجود دارد که به بیش از هزار نفر ارائه خدمت می‌کند. از این تعداد ۱۲ مورد از مراکز به مرکز بیماران روانی مزمن اختصاص دارد. همچنین ۹ مرکز توانبخشی و مراقبتی مبتنی بر خانواده در سطح استان وجود دارد که به ۴۵۹ نفر خدمت ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به دیگر خدمات توانبخشی ارائه شده در حوزه توانبخشی به افراد دارای معلولیت استان تهران بیان کرد: ۷۳۹ نفر از افراد دارای معلولیت از خدمات مناسب‌سازی شده بهره‌ می‌برند.

 مناسب سازی شامل مناسب‌سازی منزل (بالابر، رمپ، دستگیره‌های کمکی و ..) و وسایل کمکی ADL و خودرو (کلاج برقی، دنده اتومات و ...) است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۴۳۷ نفر از افراد دارای معلولیت از پلاک ویژه در سطح استان تهران استفاده می‌کنند، اظهار کرد: همچنین ۷۱۴ نفر از افراد دارای معلولیت از طرح ترافیک و ۵۱۷۳ نفر از افراد دارای معلولیت از خدمات ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند.

به گفته شاهرخی، همچنین بیش از ۲۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت از تجهیزات توانبخشی استفاده می‌کنند.

 

.............گزارش ویژه

*رونمایی از سه کتاب در کتابخانه ی مرکزی تبریز

بخش نابینایان کتابخانه ی تبریز، به مناسبت فرا رسیدن سوم دسامبر (دوازده آذر)، روز جهانی معلولان، اقدام به برگزاری یک برنامه ی فرهنگی می کند.

روح الله ساعی، مدیر بخش نابینایان کتابخانه ی مرکزی تبریز در این باره به ایران سپید می‌گوید: «به منظور پاسداشت روز جهانی معلولان و تأثیر این روز در زندگی افراد دارای معلولیت، بخش نابینایان کتابخانه ی مرکزی تبریز به مناسبت این روز، اقدام به برگزاری یک نشست فرهنگی با عنوان رونمایی از سه کتاب نموده است. این برنامه در تاریخ پنج‌شنبه یازده آذر در تالار نخجوانی کتابخانه ی مرکزی تبریز با حضور مسئولان بلند‌پایه ی استانی و شهری برگزار خواهد شد. علاوه بر حضور مسئولان، تعداد محدودی از معلولان فرهیخته هم در این برنامه حضور خواهند داشت. قطعاً دلیل این محدودیت، در نظر گرفتن شرایط خاصیست که ویروس کرونا ایجاد کرده.»

دبیر کار‌گروه نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به کتاب‌هایی که قرار است در این ویژه‌برنامه رونمایی شوند، اشاره کرده اظهار می‌دارد: «سه عنوان کتابی که در این برنامه رونمایی می‌شوند، عبارتند از: کتاب دختر آفتاب، نوشته ی آنیتا سرتیبی، یکی از نابینایان جوان و موفق که این کتاب از سوی انتشارات متخصصان تهران منتشر شده است. ضمن این‌که دو نفر از منتقدان استان این کتاب را مورد نقد و بررسی قرار خواهند داد. دو کتاب دیگر که نویسنده‌هایشان افراد بینا هستند، مربوط به جشنواره ی رضویند. کتاب زندگی امام رضا (ع) نوشته ی محمد مهاجرانی که از سوی انتشارات کتابک روانه ی بازار شده و کتاب ضامن آهو نوشته ی غلام‌رضا حیدری که از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است. این دو کتاب در چاپخانه ی کتابخانه ی مرکزی تبریز به بریل برگردانده شده و به صورت انبوه در اختیار کتابخانه‌های مختلف که به نابینایان خدمات‌رسانی می‌کنند، قرار گرفته اند.»

گفتنیست بخش نابینایان کتابخانه ی مرکزی تبریز یکی از بزرگترین مراکزیست که در حوزه ی ارائه ی کتاب‌های گویا و بریل به نابینایان خدمات‌رسانی می‌کند. در این کتابخانه، ۱۴ هزار عنوان کتاب صوتی و ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه کتاب بریل موجود است که نابینایان می‌توانند از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند.


.....بهداشت و سلامت

*شناسایی سویه اُمیکرون در ۱۷ کشور و منطقه در جهان

دستکم ۱۷ کشور و منطقه در جهان مواردی از ابتلا به سویه جدید کروناویروس موسوم به اُمیکرون را تایید کرده اند.

 بررسی شبکه خبری سی ان ان حاکی از آن است که سویه اُمیکرون در ۱۷ کشور و منطقه در جهان شناسایی شده است.

اسپانیا و اتریش اولین موارد ابتلا به این سویه را طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده اند و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به سویه اُمیکرون را در بیماری که به خارج از کشور سفر نداشته، تایید کرده است.

استرالیا، اتریش، بلژیک، بوتسوانا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، هلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و انگلیس، کشورها و مناطقی هستند که تاکنون مواردی از ابتلا به سویه اُمیکرون را تایید کرده اند.

هوای ۲۱ ایستگاه پایتخت در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها: رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه هوای ۲۱ ایستگاه پایتخت در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد، گفت: منطقه ۱ و ۶ نیز در آستانه ورود به مرز خیلی ناسالم هستند.

به نقل از وبدا، عباس شاهسونی افزود: این مناطق با شاخص بالای ١۵٠ در وضعیت اضطرار هستند.

وی ادامه داد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان  تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر می شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.

شاهسونی تصریح کرد: مردم آب بیشتری بنوشند و میوه های تازه نظیر پرتقال و انار مصرف کنند.

 کاهش شناسایی مبتلایانِ ایدز در بحران کرونا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با بروز پاندمی کرونا میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV کاهش یافت، گفت: تقاضا دارم که برنامه کنترل HIV را حیات دوباره بخشیده و برنامه‌ریزی محلی انجام دهیم.

دکتر محمد مهدی گویا در همایش روز جهانی ایدز، گفت: با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هنوز هم با مشکلات جدی در زمینه رسیدن به امکانات تشخیصی و درمانی مواجهیم و اگر حمایت‌های عزیزانی در سازمان ملل نبود، شاید به سادگی نمی‌توانستیم به این امکانات دسترسی پیدا کنیم. من از مجموعه سازمان ملل در ایران، همکارانم در وزارت بهداشت و ... تشکر می‌کنم.

وی افزود: وضعیت HIV در دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ تغییرات بسیاری داشته است؛ به طوری که ما در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۲.۷ میلیون مبتلا به HIV داشتیم، اما در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۷ میلیون مبتلا به HIV داشتیم. به هر حال داروها و امکانات تشخیصی جدید و امکانات اطلاع رسانی جدید، ما را امیدوار کرده بود که تا سال ۲۰۲۰ مواردمان را به کمتر  از ۵۰۰ هزار نفر در دنیا برسانیم و به سمت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر پیش رویم، اما یکباره با مصیبت کووید ۱۹ مواجه شدیم. کاهش میزان مرگ‌هایمان هم طی این مدت بسیار جالب بوده و در فاصله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میزان مرگ‌های ناشی از HIV کمتر از نصف شده بود. این هم تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفت؛ به خصوص  در برخی کشورهای خاص.

گویا ادامه داد: یک مشکلی که در این شرایط در دنیا ایجاد شد این بود که میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV کاهش یافت و ما هم در کشور با این مشکل مواجه شدیم؛ به طوری که میزان شناسایی بیماران ما در سراسر کشور به طور چشمگیری کاهش یافت. به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه، مبتلایان کمتر مراجعه می‌کردند، برنامه‌های میدانی ما کاهش یافته بود و ما هر روز نگران‌تر می‌شدیم که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.

وی گفت: خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ توانستیم تا حدودی در برخی مناطق کشور، کار را جمع کنیم. دانشگاه‌هایی که به واسطه کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته بودند، توانستند برنامه‌هایشان را جمع کنند. مجددا بیماریابی HIV مقداری افزایش یافت، اما هنوز به حالت عادی برنگشتیم و با حالت عادی خیلی فاصله داشته و نیاز به تلاش همگانی داریم.

گویا با بیان اینکه ما ظرف یک هفته توانستیم ۶۰ هزار مورد آزمایش در حوزه HIV انجام دهیم، گفت: با این تعداد آزمایش، ۱۲۱ مورد جدید HIV شناسایی کردیم و این به این معناست که خطر هنوز کنار گوش ما است و اگر دیر بجنبیم، ما را سرکوب می‌کند. امسال را سال انقلاب کیفیت گذاشته‌ایم. از همکارانم تقاضا دارم که برنامه کنترل HIV را حیات دوباره بخشیده و برنامه‌ریزی محلی انجام دهیم. جمعیت‌های پرخطر در حال حاضر تغییر کرده‌اند. اگر یک زمانی تعریف پرخطر کسی بود که اعتیاد تزریقی داشت، اکنون افراد پرخطر دیگری در حول و حوش ما زندگی می‌کنند که باید آنها را مراقبت کرده و درمان کنیم. نمی‌توانیم نسل جوان‌مان را فراموش کنیم، نباید اجازه دهیم نسل جوان‌مان بی‌اطلاع از راه‌های انتقال HIV بوده و راه‌های پیشگیری از آن را نداند.

وی گفت: بلکه باید شرایط را برای افزایش آگاهی آنها آماده کنیم. اعتیادی که یک روز با تزریق هروئین از آن می‌ترسیدیم، اکنون شکل‌های بسیار پیچیده و خطرناک‌تری پیدا کرده، روابط جنسی ناسالمی که یک روز از آن‌ها نگران بودیم، اکنون ابعاد پیچیده‌تر و خطرناکتری پیدا کرده است. ایکه مردم مدت طولانی بیکار باشند و سرکار نروند، پیامدهای خاص خودش را دارد. ما موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم، اما بسیار هم عقب هستیم؛ به طوری که ۴۰ درصد کسانی را که باید شناسایی می‌کردیم، شناسایی کردیم و در ۴۰ درصد درجا زدیم. نباید اجازه دهیم که کووید ۱۹ برنامه HIV را تحت تاثیر قرار دهد.

 

......ورزشی 

*هفتگانه مسی تکمیل شد

لیونل مسی، ستاره آرژانتینی پاری‌ سن ژرمن، جایزه توپ طلای سال 2021 را از آن خود کرد.

بعد از گمانه‌زنی‌های زیادی که در مورد برنده توپ طلای سال 2021 وجود داشت، لیونل مسی برنده این جایزه شد. فوق ستاره آرژانتینی برای هفتمین بار این جایزه مخصوص نشریه فرانس فوتبال را از آن خود کرد تا فاصله خود با رقیب همیشگی‌اش یعنی کریستیانو رونالدو را به دو توپ طلا برساند. این توپ طلا در حالی به لیونل مسی رسید که رقابت نزدیکی بین او و ستاره لهستانی باشگاه بایرن مونیخ یعنی روبرت لواندوفسکی وجود داشت اما نهایتاً این فوق ستاره آرژانتینی در این رقابت تنگاتنگ به پیروزی رسید. همچنین بعد از مسی و لواندوفسکی نیز جورجینیو به عنوان سومین بازیکن برتر جهان از نگاه فرانس فوتبال انتخاب شد.

رده بندی کامل توپ طلای سال 2021 به شرح زیر است.

1- لیونل مسی

2- روبرت لواندوفسکی

3- جورجینو

4- کریم بنزما

5- انگولو کانته

6-کریستیانو رونالدو

7-محمد صلاح

8- کوین دی بروین

9- کیلیان امباپه

10- جان لوئیجی دوناروما.

امتیاز پنج نفر نهایی توپ طلا نیز به شرح زیر است: 1- لیونل مسی 613 امتیاز. 2- رابرت لواندوفسکی 580 امتیاز. 3- جورجینیو 460 امتیاز. 4- کریم بنزما 239 امتیاز- 5. انگولو کانته 186 امتیاز.

لیونل مسی بعد از دریافت جایزه گفت: "حقیقت این است که دوباره اینجا بودن باورنکردنی است. دو سال پیش گفتم که این آخرین سالهای دوران ورزشی من است و نمی دانستم چه اتفاقی ممکن است رخ دهد، اما حالا دوباره اینجا هستم. آن روز از من پرسیدند کی از فوتبال خداحافظی می کنی؟ اما حالا در پاریس حضور دارم و بسیار خوشحال و هیجان زده هستم. من واقعا می خواهم برای چالش های جدید به مبارزه ادامه دهم. بنابراین نمی دانم چقدر زمان برایم باقی مانده است، اما امیدوارم باز هم فرصت داشته باشم، زیرا از فوتبال خیلی لذت می برم، این ورزش را دوست دارم و امیدوارم به این کار ادامه دهم.

می خواهم از همه هم تیمی هایم از بارسلونا، پاریس و به ویژه از هم تیمی هایم در کادر مربیگری تیم ملی آرژانتین تشکر کنم. چند بار  این جایزه را برده ام و همیشه این احساس را داشتم که چیزی کم است، اما امسال برعکس بود، من توانستم بعد از جنگیدن به آرزوی بزرگم برسم. این جایزه بابت موفقیت در کوپا آمه ریکا است، بنابراین می خواهم آن را با همه هم تیمی هایم به اشتراک بگذارم و از آنها تشکر کنم. این جایزه متعلق به آنها هم است. شب خاصی است، زیرا همسرم، فرزندانم، برادرانم دوباره اینجا هستند... پدرم، مادرم، برادرزاده‌هایم، برادر زنم، مادرم و پدرم. اولین باری است که  در این شهر برنده توپ طلا می شوم و حالا قطعا جشن خواهیم گرفت.

می خواهم به رابرت لواندوفسکی بگویم که مبارزه با او باعث افتخار است. همه قبول داشتند که سال گذشته تو برنده بودی و فکر می کنم فرانس فوتبال باید توپ طلای خود را به تو بدهد، زیرا شایسته آن هستی و این جایزه حق تو  در سال گذشته بود. امیدوارم روزی این جایزه را در خانه خود داشته باشی. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا مراسم برگزار نشد، اما من  فکر می کنم تو نیز باید این جایزه را در خانه خود داشته باشی. من بزرگترین جایزه ام را در ماه ژوئن گرفتم. از زمانی که فوتبال را شروع کردم، می خواستم با کشورم و مردمم به قهرمانی برسم. حالا می خواهم از آن موفقیت در کنار مردم لذت ببرم. آن را به ویژه به آنها تقدیم کنم.  کسب هفت توپ طلا دستاوردی فوق العاده بود و هرگز فکر نمی کردم چنین اتفاقی رخ دهد. من هرگز به توپ طلای ششم، هفتم، هشتم فکر نکردم. من می خواهم با این مرحله جدید از زندگی خود روبرو شوم. حالا و در پاریس، من به شرایط جدیدم عادت کرده  ام و می خواهم به اهداف جدیدی برسم.

مراسم انتخاب برترین های فوتبال در سال 2021 برندگان دیگری هم داشت:

جایزه کوپا- برنده: پدری

پدری بازیکن جوان برنده جایزه کوپا شد. اخیرا نیز پدری، بازیکن جوان بارسلونا به عنوان بهترین بازیکن جوان سال انتخاب شد.

جایزه بهترین دروازه بان (یاشین)- برنده: جانلوئیجی دوناروما

دوناروما بعد از قهرمانی در یورو توانست عنوان بهترین دروازه بان سال را در این مراسم به دست بیاورد.

جایزه بهترین مهاجم- برنده: روبرت لواندوفسکی

مهاجم بایرن مونیخ توانست جایزه بهترین مهاجم سال را به دست بیاورد و این عنوان را به افتخارات خود بیفزاید.

جایزه بهترین باشگاه- برنده: چلسی

قهرمان فصل قبل لیگ قهرمانان اروپا توانست عنوان بهترین باشگاه را به خود اختصاص دهد. این بخش جدیدی در مراسم توپ طلا است که از امسال گنجانده شده است.


.......حوادث

*توطئه مادر برای تصاحب ارثیه دختر

زن میانسال برای تصاحب ارثیه میلیاردی همسرش، سناریوی ربودن و اسارت دختر جوانش در یک کمپ ترک اعتیاد را طراحی و اجرا کرد.

چند روز قبل مرد جوانی به پلیس رفت و گفت: در یک شرکت معماری کار می‌کنم و دختر جوانی به نام سپیده همکارم است او طراح دکوراسیون داخلی و نقاش حرفه‌ای نیز هست. مدتی است که با مادرش بر سر ارث و میراث پدری اختلاف دارد. امروز قبل از رفتن به من گفت که قرار است برای صحبت درباره ارثیه میلیاردی پدرش به دیدار مادرش برود و اگر تا دو ساعت دیگر خبری از او نشد حتماً با پلیس تماس بگیرم، اما وقتی با او تماس گرفتم گوشی اش خاموش بود. با یکی از همکاران خانم به مقابل خانه‌اش رفتیم اما خانه نبود و سرایدار محل سکونتش می‌گفت، از صبح که از خانه خارج شده، برنگشته است. من نگران او هستم و باتوجه به حرف‌هایی که زده بود، احتمال می‌دهم بلایی سرش آمده باشد.به‌دنبال اظهارات مرد جوان، موضوع به بازپرس محمدرضا صاحب جمعی اعلام شد و بازپرس جنایی دستور تحقیقات برای یافتن دختر نقاش را آغاز کرد. در نخستین گام کارآگاهان به سراغ مادر سپیده رفته اما زن میانسال مدعی بود که هیچ اطلاعی از دخترش ندارد.

در حالی که هیچ رد و سرنخی از دختر جوان در دست نبود، زن جوانی به یکی از کلانتری‌های پاکدشت رفت و اظهاراتی را مطرح کرد و گفت: من مدت هاست اعتیاد دارم و برای ترک به کمپی در پاکدشت رفته بودم. دو روز قبل دختر جوانی را به کمپ آوردند. او مدعی بود که اعتیاد ندارد و به خاطر توطئه مادرش او را به زور به این کمپ آورده‌اند، اما مسئول کمپ هیچ توجهی به او نمی‌کرد. از آنجایی که بیشتر افرادی که برای ترک به کمپ می‌آیند، اصرار دارند معتاد نیستند من هم تصور کردم او دروغ می‌گوید اما دختر جوان که سپیده نام داشت، حقیقت را می‌گفت. او حتی اصرار داشت که مسئولان کمپ از او تست اعتیاد بگیرند که به این موضوع هم توجه نکردند. سپیده زمانی که متوجه شد من قرار است ترخیص شوم از من خواست تا به محض بیرون آمدن از کمپ به سراغ پلیس بروم و ماجرای ربوده شدن و حبس غیر قانونی او را در کمپ بگویم.با اظهارات زن جوان، مشخصات سپیده در سیستم پلیس مورد بررسی قرار گرفت و تحقیقات نشان می‌داد که گزارش ناپدید شدن دختر جوان ۴۸ ساعت قبل در تهران اعلام شده است.

بدین ترتیب موضوع به بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت اعلام شد و کارآگاهان پلیس آگاهی راهی کمپ شده و دختر جوان را نجات دادند.

سپیده درباره این سناریوی عجیب گفت: پدرم تاجر بود و وضع مالی خوبی داشت، وقتی فوت کرد بیشتر ارثیه‌اش به من رسید و مادرم از این موضوع بشدت ناراحت بود. همین مسأله هم آغاز اختلاف‌های ما شد. روز حادثه مادرم با من تماس گرفت و خواست در رابطه با ارثیه پدری‌ام صحبت کنیم. من مقداری طلا و سکه داشتم که می‌خواستم آنها را بفروشم اما مادرم گفت آنها را نیز می‌خرد. به محل قراری که مادرم گفته بود رفتم و چون احتمال می‌دادم مشکلی پیش بیاید به همکارم گفتم اگر تا دوساعت خبری از من نشد، به پلیس خبر دهد.دختر جوان ادامه داد: وقتی به محل قرار با مادرم رفتم، در حال صحبت بودم که ناگهان خودرویی در کنار ما توقف کرد و دو مرد و یک زن از داخل ماشین پیاده شده و با زور مرا سوار خودرو کرده و به راه افتادند. هر چقدر داد و فریاد و التماس کردم و از مادرم کمک خواستم او توجهی نکرد. آدم ربایان مرا به کمپ بردند و مدعی شدند که من اعتیاد دارم. در کمپ هر چقدر گفتم که معتاد نیستم هیچ توجهی نکردند و تصور می‌کنم که مسئول کمپ هم با مادرم همدست باشد.

دوربین‌های مداربسته

در ادامه کارآگاهان به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محلی پرداختند که سپیده مدعی بود او را ربوده‌اند. بازبینی دوربین‌ها ادعای دختر جوان را تأیید کرد و بدین ترتیب به دستور بازپرس جنایی، مادر سپیده، دو مرد و زن جوانی که در آدم ربایی نقش داشتند و مسئول کمپ بازداشت شدند.مادر سپیده در تحقیقات اولیه به جرم خود اعتراف کرد و گفت: با مرگ همسرم، تقریباً همه ارثیه به سپیده می‌رسید و این موضوع برای من قابل قبول نبود. من سال‌ها زحمت کشیده بودم تا شوهرم این اموال را جمع‌آوری کند، آن وقت تمام آن به دخترم می‌رسید. برای همین به مسئول کمپ پول دادم و با اجیر کردن سه نفر، دخترم را به کمپ منتقل کردند. می‌خواستم او مدتی در کمپ باشد تا با سند سازی، تمام اسناد را به‌نام خودم بزنم و بعد هم از کشور خارج شوم و به امریکا بروم.

متهمان به دستور بازپرس جنایی در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت قرار داده شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *