شناسه خبر: 34816 منتشر شده در مورخ: 1400/9/9 ساعت: 10:09 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 9 آذر 1400

روزنامه سه شنبه 9 آذر 1400

عناوین امروز: دانش آموز نابینا، نماینده ایران در «هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام»-همه معلولان مجرد بالای 20 سال مشمول طرح جهش تولید مسکن می شوند-جهان در دستان گیتاریست ایرانی-هشدار سازمان جهانی بهداشت خطر سویه جدید جدیست- لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان است-شکایت زن از دوست شوهرش به اتهام تجاوز/ همسرم دیگر مرا به خانه راه نمی دهد.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه9 آذر ۱۴۰۰

۲4 ربیع الثانی ۱۴۴۳

30 نوامبر  ۲۰۲۱

سال بیست و ششم شماره 6858 

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*دانش آموز نابینا، نماینده ایران در «هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام»

* همه معلولان مجرد بالای 20 سال مشمول طرح جهش تولید مسکن می شوند

*جهان در دستان گیتاریست ایرانی

*هشدار سازمان جهانی بهداشت خطر سویه جدید جدیست

* لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان است

* شکایت زن از دوست شوهرش به اتهام تجاوز/ همسرم دیگر مرا به خانه راه نمی دهد

 

.............خبر ویژه

* دانش آموز نابینا، نماینده ایران در «هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام»

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از حضور «زهرا خلیلی» دانش آموز نابینا و حافظ قرآن کریم، به عنوان یکی از 4 نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام، خبر داد.

سید مجتبی هاشمی گفت: زهرا خلیلی که به شایستگی یکی از افتخارات قرآنی شهرستان‌های استان تهران است در این دوره از مسابقات در رشته حفظ قرآن کریم دختران، نماینده کشور عزیزمان است.

وی گفت: در این دوره که فرآیند انتخاب آن از میان  نفرات برتر مسابقات دانش آموزی مرحله کشوری  سالهای 98 و 99  انجام شده است، «امیرعلی یادگاری» از شهر تهران در رشته قرائت پسران، «محمدرضا جعفر پور» از استان گیلان در رشته حفظ کل پسران  و «مریم سبزه‌زاری» از استان خوزستان در رشته قرائت دختران  و «زهرا خلیلی» دانش آموز نابینا از شهرستان‌های استان تهران در رشته حفظ، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

وی گفت: هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام که همزمان با مسابقات بزرگسالان برگزار می‌شود، همچون دو دوره گذشته به میزبانی شهرستان‌های استان تهران در اسفند ماه 1400 برگزار خواهد شد.

 

..........گزارش ویژه

* همه معلولان مجرد بالای 20 سال مشمول طرح جهش تولید مسکن می شوند/ ملاک  ثبت نام دریافت معرفی نامه از بهزیستی است

چندی پیش خبری در خصوص ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن در رسانه‌ها از سوی مسئولان مطرح شد، اما ارائه این تسهیلات در میان معلولان با اما و اگرهایی همراه شد. برخی از معلولان بینایی طی تماس با ایران سپید عنوان کردند که چرا فقط معلولان جسمی_حرکتی مجرد بالای ۲۰ سال می‌توانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام و خانه دار شوند، دیگر معلولان چه؟ چرا در حق دیگر معلولان اعم از ناشنوایان و نابینایان اجحاف صورت گرفته است؟ آیا این افراد نیاز به سرپناه ندارند؟ ما نیز بر آن شدیم تا موضوع خاص انگاشتن معلولان و مد نظر قرار دادن گروه خاص همچون معلولان جسمی_حرکتی را بررسی کنیم ماجرا از این قرار است در تاریخ 5/2/1388 آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از سوی هیئت وزیران در آن سال به تصویب رسید.

در این آیین‌نامه از متقاضیان واجد شرایط نام برده است که حائز شرایط خاص باشند همچون «فاقد مسکن طبق تعریف مندرج در بند ۱ این ماده، متاهل و یا سرپرست خانوار بودن» برخی از افراد هم می‌توانند بدون شرط تاهل در زمره متقاضیان قرار گیرند همانند «زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، نخبگان علمی با معرفی از بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی از سازمان بهزیستی کشور» در این آیین نامه افراد دارای معلولیت را خاص کردند و فقط از یک گروه نام بردند. برای یافتن پاسخی با مدیرکل دفتر مسکن مددجویان سازمان بهزیستی به گفت‌وگو پرداختیم تا پاسخی برای ذهن مخاطبانمان دریافت کنیم.

علی ربوبی در پاسخ به سوال ایران سپید مبنی بر اینکه چرا فقط معلولان مجرد بالای 20 سال جسمی_ حرکتی میتوانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کنند، می گوید: « عنوان جسمی_ حرکتی که در آیین نامه اجرایی آمده و وزارت راه و شهر سازی  هم در سامانه ثبت نام مسکن قید کرده است از نظر آنها عنوان کلی است نه عنوان تخصصی که ما در بهزیستی داریم. بنابر این  علاوه بر افراد متاهل و سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی که میتوانند در این طرح ثبت نام کنند کلیه معلولان مجرد بالای 20 سال اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی_ حرکتی و... میتوانند با دریافت معرفی نامه از سوی سازمان بهزیستی در این طرح ثبت نام و خانه دار شوند. »

 

.......آهنگ و درنگ

*جهان در دستان گیتاریست ایرانی: نخستین آلبوم گیتاریست ایرانی سبک فلامنکو به تازگی روانه بازار شده است. وحید پویان از آهنگسازان و نوازندگان شناخته‌شده موسیقی که تجربه همکاری با رضا صادقی، مهدی یراحی، احسان خواجه امیری، بابک جهانبخش و دیگر خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشور را در کارنامه کاری خود دارد، در تازه‌ترین فعالیت خود اقدام به انتشار یک آلبوم بی‌کلام با عنوان «جهان در دستان من» کرده است.

مجموعه بی‌کلام «جهان در دستان من» شامل شش قطعه در قالب موسیقی پاپ فلامنکو است که توسط موسسه نوای اساطیر منتشر شده است.

وحید پویان که سبک فلامنکو اصلی‌ترین الهام‌بخش او طی سال‌ها فعالیتش در موسیقی بوده است درباره انتشار نخستین مجموعه آثار خود توضیح داد: دلیل اصلی انتشار این آلبوم آشنایی طیف گسترده‌تری از مخاطبان با موسیقی فلامنکو در قالبی راحت‌تر بود چراکه این سبک ممکن است در دستگاه‌ها و مقامات گوناگون و خاص فلامنکو به‌تنهایی از حوصله مخاطبان ایرانی خارج یا برای گوش شنونده ایرانی ناآشنا باشد. به همین خاطر تمام تلاش من بر این بود تا با ترکیب ریتم‌های شرقی و سیکل آکوردهای پاپ؛ قالب این آهنگ‌ها را به سلیقه مخاطب ایرانی نزدیک‌تر کنم و ریتم رومبا (۴/۴) یکی از بارزترین ریتم‌هایی است که باسلیقه مخاطب ما مطابق و ترکیبی از نت‌های احساسی و قابل‌درک است.

این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگان بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد؛ انتشار نخستین آلبوم بی‌کلام خود را اتفاقی مهم در دوره فعالیتش عنوان کرد و افزود: از آنجایی‌که موسیقی فلامنکو برای من از ابتدای شروع فعالیتم تا به امروز، بسیار الهام‌بخش بوده درنتیجه انتشار مجموعه آثارم در این سبک، از ارزش بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین ساخته‌هایم محسوب می‌شود. چراکه همیشه برای آهنگسازی در کارهای با کلام پاپ نیز از سبک فلامنکو ایده گرفته‌ام.

وی در پایان درباره همکاری با هنرمندان عرصه موسیقی پاپ بیان کرد: در آینده کارهایی به آهنگسازی من با صدای خوانندگانی همچون علیرضا عصار، احسان خواجه امیری، رضا یزدانی، مهدی یراحی، کوروش معظمی، یوسف بهراد و طاهر منتشر خواهد شد.

گفتنی است، «شهر باران» به خوانندگی شهاب رمضان، «بی‌دفاع»، «مغلوب»، «چشم تو»، «تلقین» و «نمیشه ادامه داد» به خوانندگی مهدی یراحی، «گمونم»، «هست و نیست» و «تنهاترین» به خوانندگی رضا صادقی، «غریبه» و «ترکم کرد» به خوانندگی احسان خواجه امیری، «پایان تازه» به خوانندگی  بابک جهانبخش و «زیبای من» به خوانندگی بهروز صفاریان ازجمله آثاری هستند که طی سال‌های گذشته به آهنگسازی وحید پویان پیش روی مخاطبان قرارگرفته‌اند. آلبوم بی‌کلام «جهان در دستان من» با آهنگسازی وحید پویان از طریق وب‌سایت‌های معتبر موسیقی و پلتفرم‌های بین‌المللی در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.

 

....بهداشت و سلامت

*هشدار سازمان جهانی بهداشت خطر سویه جدید جدیست

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که در این مرحله، خطر کلی ناشی از سویه جدید کروناویروس موسوم به اُمیکرون برای جهان "بسیار بالا" ارزیابی می شود و کشورها باید برای این خطر احتمالی آماده باشند.

به گزارش ایسنا، در گزارش فنی سازمان جهانی بهداشت که امروز (دوشنبه) منتشر شد، آمده است: بسته به میزان قابل انتقال بودن این سویه و اینکه آیا می تواند بر مصونیت ناشی از واکسیناسیون غلبه کند، احتمال گسترش بیشتر این سویه در سطح جهان بالا است و بسته به این ویژگی‌ها، ممکن است در آینده با موج‌هایی از همه گیری کووید-۱۹ مواجه شویم که می‌تواند به ویژه برای برخی مناطق عواقب شدیدی داشته باشد.

از این رو سازمان جهانی بهداشت از کشورهای عضو این سازمان به منظور آمادگی بیشتر در برابر شرایط احتمالی آینده درخواست کرد تا روند واکسیناسیون کووید-۱۹ را در میان واجدین شرایط تسریع کنند و از یک رویکرد مبتنی بر ریسک برای تعدیل به موقع سفرهای بین‌المللی استفاده نمایند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: لازم است تحقیقات بیشتری برای شناخت بهتر قابلیت فرار ویروس از مصونیت ناشی از واکسن انجام شود. با وجود عدم قطعیت، منطقی است که تصور کنیم واکسن های موجود در برابر نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از آن مصونیت ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی ان ان، سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که داده های مربوط به تحقیقات بیشتر در رابطه با این سویه از ویروس طی هفته های آینده در دسترس قرار گیرد.

 

................ورزشی

* لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان است

رضا بهرامی، رئیس هیات نابینایان استان لرستان گفت: هیات نابینایان لرستان  قبلاً یک هیات خالی بود وهیچگونه مستنداتی در آن وجود نداشت. حتی فاقد یک شماره حساب  و دفتر بود. اولین اقدامی که انجام دادیم، پیگیری ساختمان  در ورزشگاه تختی خرم آباد برای راه اندازی دفتر هیات بود که با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان لرستان این دفتر را به نام شهید امیر سرتیپ امان الله بهرامی چگنی افتتاح کردیم.

 او با بیان اینکه 80 هزار و50  نفر نابینا و کم بینا در لرستان زندگی می کنند که تعداد 551 نفر از آنها نابینای مطلق هستند، افزود: حدود 160 نفر نابینا و کم بینای لرستانی با این هیات در ارتباط هستند.

بهرامی تصریح کرد: ما فعالیت خود را در زمان شیوع کرونا که به ورزش آسیب جدی وارد کرده بود شروع کردیم  اما چون شخصیت دادن به ورزش جامعه نابینایان از اهداف ما است، تلاش کردیم  به صورت میدانی و سرکشی به خانواده ها این افراد را شناسایی وجذب هیات کنیم.

رییس هیات نابینایان و کم بینایان لرستان  با بیان اینکه این افراد باید در جامعه حضور داشته باشند و ورزش  می تواند در این زمینه موثر باشد، گفت: آمار قابل توجهی از افراد نابینا و کم بینا در سطح روستا ها وجود دارد و ما با حمایت های بهزیستی و  به وسیله موسسات مثبت زندگی در محلات وروستاها این افراد را شناسایی می کنیم .

بهرامی با بیان اینکه برنامه اصلی ما همگانی کردن ورزش در این حوزه است ،خاطرنشان کرد: حدود 100  نابینا و کم بینای لرستانی  در زمان شیوع کرونا در بعد همگانی به صورت مجازی در برنامه ها شرکت کردند .

 او با اشاره به جایگاه این هیات در سطح جامعه ، خاطرنشان کرد: باید اهمیت وجایگاه این هیات در نزد مردم وخانواده ها فرهنگ سازی شود. بعضی از خانواده هااز وظایف این هیات اطلاع ندارند وآن را با انجمن های حمایتی اشتباه می گیرند. در صورتیکه ما یک هیات ورزشی هستیم. البته خانواده ها از ما انتظار دارند و می خواهند افراد نابینا و کم بینای عضو خانواده در بیرون از خانه حضور فعال داشته باشند و جذب ورزش شوند.

بهرامی  با بیان اینکه باید به صورت علمی و طبق قوانین هیاتداری کرد و برنامه جامع استراتژیک اداره کل و فدراسیون را مد نظر داشت یادآور شد: اولین برنامه ما در حوزه ورزش قهرمانی استعدادیابی با محوریت تعامل با آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی است. در این راستا، 7 مرکز استثنایی  و با  حدود 57 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در این مدارس وجود دارند که بر روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم.

رییس هیات نابینایان و کم بینایان لرستان  به تعداد رشته های ورزشی در این هیات نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه آقایان در 9 رشته ورزشی  گلبال، دو و میدانی، فوتبال پنج نفره، جودو، شنا، شطرنج، وزنه برداری، دوچرخه سواری دونفره  و بولینگ در حوزه آقایان فعال هستیم. وی افزود: در حوزه بانوان، در 6 رشته گلبال، دو و میدانی، شنا، شطرنج، بولینگ و فوتبال پنج  نفره فعالیت داریم.

او در خصوص قهرمانان و ملی پوشان عضو و این هیات عنوان کرد: امیرحسین علیپور در 17 تیرماه امسال در مسابقات انتخابی تیم ملی پرتاب وزنه  موفق به ثبت رکورد جدیدی در رده جوانان جهان شد که اگر با این رکورد در پارالمپیک شرکت می کرد، به مقام سوم دست می یافت. بهزاد عزیزی و مسعود حیدری  28 بهمن 99 در مسابقات بین المللی امارات موفق به کسب مقام اول و سوم در پرتاب نیزه  شدند و به پارالمپیک راه یافتند ولی به علت کلاس بندی نتوانستند در رقابت ها حضور یابند. محمد میرزاپور در 22 تیر امسال در مسابقات شطرنج قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی اول شد. تیم گلبال در لیگ دسته اول گلبال آقایان نیز در مسابقات دور رفت پنجم شده است.

بهرامی در ادامه، به  سطح امکانات و تجهیزات این هیات اشاره کرد و گفت: لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان استان است. حرکت به سمت راه اندازی این خانه تخصصی، یکی از اهداف ما است.

او اضافه کرد: همچنین  ساخت یک سالن بدنسازی که تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد  با حداقل امکانات و تجهیزات در دست اقدام است  تا بعداً بتوانیم یک سالن پیشرفته در اختیار این ورزشکاران قرار دهیم.

 

................حوادث

* شکایت زن از دوست شوهرش به اتهام تجاوز/ همسرم دیگر مرا به خانه راه نمی دهد

یک‌ سال قبل زنی به نام پوپک به پلیس آگاهی تهران رفت و از مردی که دوست همسرش بود، شکایت کرد و مدعی شد این مرد او را آزار داده است.

با این شکایت، مأموران پلیس به بررسی پرداختند و پرونده برای رسیدگی به شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. زن جوان در جلسه تحقیق گفت: من چند سال است با همسرم زندگی می‌کنم و مشکل خاصی با او ندارم. اگرچه همسرم مردی ‌کم‌عاطفه است، ولی به‌ خاطر فرزندم با او زندگی می‌کنم.

این زن ادامه داد: مدتی قبل دوست همسرم را در خیابان دیدم. او از من خواست سوار ماشینش شوم تا مرا به خانه‌مان برساند. من که به این مرد اعتماد داشتم، سوار ماشینش شدم، اما او حرف‌های نامربوطی زد و به من پیشنهاد داد تا با او رابطه برقرار کنم. من قبول نکردم و از او خواستم من را مقابل خانه‌مان از ماشین پیاده کند.

این زن ادامه داد: وقتی به مقصد رسیدیم، من با کلید در خانه را باز کردم تا وارد شوم، اما هنوز همه وسایلی را که خریده بودم، داخل خانه نگذاشته بودم که یکباره مرد جوان را پشت سرم ‌دیدم‌. او با یک قبضه کلت من را تهدید به مرگ کرد و به داخل خانه هل داد. او گفت اگر به خواسته سیاهش تن ندهم، مرا می‌کشد. او بدون توجه به التماس‌هایم، من را آزار داد و سپس خانه‌ ما را ترک کرد. من از ترس شوهرم این راز را پنهان نگه داشتم، اما پس از مدتی همسرم از اوضاع روحی من و پیامک‌هایی که بین من و دوستش ردوبدل شده بود، به ماجرا پی برد و من را از خانه بیرون کرد. حالا شوهرم حتی اجازه نمی‌دهد فرزندم را ببینم. من که حالا به چنین سرنوشتی دچار شده‌ام، آمده‌ام تا از آن مرد شکایت کنم و برایش اشد مجازات را می‌خواهم‌.

به‌ دنبال اظهارات این زن، متهم بازداشت شد، اما زن جوان را دروغگو خواند. این مرد پای میز محاکمه ایستاد و گفت: شاکی می‌خواست با من رابطه داشته باشد، اما چون قبول نکردم چنین شکایتی را علیه من مطرح کرد تا آبرویم را ببرد.

به‌ دنبال اظهارات این مرد، وی از اتهام آزار زن جوان تبرئه شد، اما با اعتراض شاکی، پرونده در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی مجدد قرار گرفت و قضات عالی‌رتبه حکم تبرئه مرد را نقض و اعلام کردند لازم است تحقیق درباره ادعای زن جوان تکمیل و تماس‌های تلفنی و پیامک‌های ردوبدل‌شده بین این زن و مرد بررسی شود.

به‌ این‌ ترتیب پرونده به شعبه هم‌عرض فرستاده شد تا مرد جوان این‌ بار در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کند و تکلیف این پرونده مشخص شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *