شناسه خبر: 34802 منتشر شده در مورخ: 1400/9/7 ساعت: 12:24 گروه: اجتماعی  
امکانات و فضای وسیع‌تری در اختیار مرکز اوتیسم میبد قرار می‌گیرد

امکانات و فضای وسیع‌تری در اختیار مرکز اوتیسم میبد قرار می‌گیرد

مرکز اوتیسم میبد، مورد بازدید شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهرستان قرار گرفت و مقرر شد امکانات مورد نیاز و فضایی وسیع‌تر از مکان کنونی این واحد توانبخشی برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف آن با کمک مسئولان شهری و خیرین فراهم شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، مرکز اوتیسم میبد یکی از ۲ مرکز اتیسم دایر در سطح استان یزد در سال ۹۷ برای خدمت رسانی به کودکان اوتیسم ساکن در شهرستانهای میبد و اردکان دایر شد و دارای اتاق‌های گفتار درمانی ، کار درمانی ، شنوایی سنجی و اتاق بازی است.

مسئولان شهری میبد و رییس اداره بهزیستی این شهرستان در آستانه روز جهانی معلولین (۱۲ آذر ماه)  با حضور در این مرکز مشکلات و نیازهای این واحد آموزشی و توانبخشی را بررسی و همکاری خود برای فراهم شدن فضا و امکانات مورد نیاز آن را اعلام کردند.

روانشناس مرکز اتیسم نیز توضیحاتی در امکانات مرکز، چگونگی کار با کودکان اوتیسم و ارتقای توانمندیهای آنها و مشکلات و امکانات مورد نیاز این واحد درمانی آموزشی نظیر امکانات اتاق تاریک در سطحی بزرگتر و عوض کردن کف پوش‌ها ارایه داد.

کمک گرفتن از خیرین برای تامین فضای مورد نیاز و ساخت و ساز ساختمان مرکز و معرفی مرکز به مردم و خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم از موضوعاتی بود که در این برنامه بازدید مطرح شد.

روانشناس مرکز اوتیسم میبد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه نفر مربی و یک نفر گفتار درمان و یک نفر روانشناس به عنوان کادر علمی و توانبخشی و  یک نفر کادر خدمه در این مرکز مشغول ارایه خدمت به ۱۶ کودک اتیسم ثابت هستند.

سعیده اسلامی فر افزود:  ۱۶ کودک به طور ثابت و تعدادی هم به صورت موقت به مرکز مراجعه دارند و هر مربی در هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۳ عصر به ۲ تا سه کودک به صورت همزمان ارایه خدمت دارد.

وی مشکلات کودکان را خفیف تا شدید عنوان کرد و ادامه داد: درسطح شدید کودکان توان حرف زدن ندارند و نمی توانند حتی یک کلمه حرف بزنند ، بسیار بی قرار و مدام در حال جیغ زدن هستند ، کودکان در سطح بهتر می‌توانند چند کلمه حرف بزنند و چند نفر از کودکان زیاد مشکل گفتار ندارند و با این وجود جمله های خود را با پس و پیش کردن کلمات بیان می کنند.

این کارشناس ارشد بالینی در ادامه اظهار کرد: با تقسیم بندی برنامه‌ها ساعت اول هر روز با گفتار درمان به تقویت بیان و کلام کودکان پرداخته می‌شود، ساعت دوم برنامه روانشناسی در نظر گرفته شده که در ارتباط با آن هم به مربیان و هم خانواده ها برنامه داده شده تا در طول روز هم در منزل با فرزندان خود کار کنند.

وی ادامه داد: در ساعت روانشناسی بازیهای مختلف با بچه‌ها به خصوص کودکانی که مشکلات رفتاری بیشتری دارند ، انجام می شود و ساعت سوم نیز هر مربی با توجه به خلاقیت خودش  برنامه ای را با کودکان دارد و در ساعت آخر نیز زمانی که بچه ها خیلی خسته هستند ، ساعت بازی درمانی است و بچه ها روانه اتاق بازی شامل وسایل تاپ ، سرسره واستخر توپ می‌شوند.

اسلامی فر همچنین از«اتاق تاریک» یا «اتاق حس» نام برد و گفت: با استفاده از امکانات این اتاق از بین بردن مشکلات حسی و کم حسی کودکان ، کار درمانی ، ماساژحسی ، روشن کردن شمع و فوت کردن حباب برای تماس چشمی کودکان انجام می شود و بچه ها بسیار این محیط را دوست دارند.

وی با اشاره به کمبود امکانات اتاق تاریک مرکز گفت: پذیرش افراد دارای علایم ختلال اوتیسم از سه سه سالگی تا ۱۸ سالگی در این مرکز انجام می شود و با پذیرش آنها به مرور با انجام تمرینات کار درمانی و گفتار درمانی و سایر خدمات وضعیت بچه ها از نظر گفتار و برقراری ارتباط و ناآرامی نکردن تغییر کرده  تا جایی که بعضی از آنها با توجه به پیشرفتی که کرده اند ، می‌توانند در مدارس عادی نیز به تحصیل بپردازند.

وی تصریح کرد: پیشرفت بچه‌ها بستگی به خود بچه ها و کار کردن با آنها دارد.

۲ هزار و ۲۷۲ نفر معلول زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان هستند و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *