شناسه خبر: 34791 منتشر شده در مورخ: 1400/9/4 ساعت: 19:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 4 آذر 1400

روزنامه پنجشنبه 4 آذر 1400

عناوین امروز: انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماهی بزرگ» با صدای ستاره پسیانی-نخستین کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت تشکیل شد-نابغه کوچولوی پیانو از بولیوی می‌آید-تشکر ویژه دکتر قالیباف از افتخار آفرینان و دست اندرکاران پارالمپیک- ماجرای عجیب زنی که نوزادش را فروخت و حالا بدنبال بازگرداندن آن است.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه  4 آذر  1400

19 ربیع الثانی 1443

25 نوامبر  2021

سال بیست و ششم شماره 6854

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

* انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماهی بزرگ» با صدای ستاره پسیانی

* نخستین کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت تشکیل شد

* نابغه کوچولوی پیانو از بولیوی می‌آید

* تشکر ویژه دکتر قالیباف از افتخار آفرینان و دست اندرکاران پارالمپیک

* ماجرای عجیب زنی که نوزادش را فروخت و حالا بدنبال بازگرداندن آن است

 

........خبر ویژه

* انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماهی بزرگ» با صدای ستاره پسیانی

ستاره پسیانی فیلم سینمایی «ماهی بزرگ» ساخته تیم برتون را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

این گروه نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «ماهی بزرگ» به کارگردانی «تیم برتون» را پنجشنبه چهارم آذر منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت این فیلم را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو شهر صدای پارسیان ضبط شده و مسعود زرگران نیز صدای آن را تدوین و میکس کرده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا  به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند. سوینا (سینمای نابینایان) هر ماه، نسخه ویژه نابینایان دو فیلم سینمایی کلاسیک خاطره‌انگیز را با همراهی هنرمندان منتشر می‌کند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی کلاسیک «کازابلانکا» با صدای سحر دولتشاهی، «دزد دوچرخه» با صدای محسن بهرامی، «بر باد رفته» با صدای شبنم مقدمی، «روانی» با صدای حبیب رضایی، «در بارانداز» با صدای الهام کردا، «دزیره» با صدای هنگامه قاضیانی، «ربه‌کا» با صدای ترانه علیدوستی، «دوازده مرد خشمگین» با صدای مهدی پاکدل، «همشهری کین» با صدای پریوش نظریه، «محمد رسول الله (ص)» با صدای امین تارخ، «اشک‌ها و لبخندها» با صدای مهتاب کرامتی، «پرندگان» با صدای پانته‌آ پناهی‌ها، «سیندرلا» با صدای ویشکا آسایش، «آخرین قطارگان هیل» با صدای بهروز شعیبی، «داشتن و نداشتن» با صدای افشین هاشمی، «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با صدای پارسا پیروزفر، «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان، «فارست گامپ» با صدای محمد بحرانی، «کریمر علیه کریمر» با صدای باران کوثری، «آمادئوس» با صدای رضا یزدانی، «درخشش» با صدای رضا بهبودی، «خوشه‌های خشم» با صدای علی دهکردی و «این گروه خشن» با صدای جهانگیر کوثری را منتشر کرده است.

.........گزارش ویژه

* نخستین کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت تشکیل شد

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور از تشکیل کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت در راستای طراحی نظام جامع آماری وضعیت و خدمات مرتبط با کودکان دارای معلولیت و نیازهای ویژه بر اساس نگاه حق مبنا و عدالت‌نگر خبر داد.

 «فریبا بریمانی» مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، گفت: نخستین کمیته بین‌بخشی کودکان دارای معلولیت با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان معرفی‌شده از سوی دستگاه‌های مسئول اعم از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(دفاتر توانمندسازی و امور حمایتی و امور بین‌الملل)، سازمان بهزیستی کشور(معاونت‌های توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی، دفاتر روابط عمومی، بین‌الملل و حراست)، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جمعیت هلال احمر(معاونت توانبخشی)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت دادگستری(مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک)، صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون جانبازان و معلولین و جمعی از انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی (انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی، انجمن آفتاب، موسسه روان‌پژوهان مفید) و همچنین تیم مشاور صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) و مدیرگروه آموزش و کارشناس مسئول کودکان دارای معلولیت یونیسف ایران در مرکز پیامبر اعظم (ص) سازمان بهزیستی کشور تشکیل شد.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، ادامه داد: در این کارگاه براساس مستندات قانونی، تجارب تخصصی شرکت‌کنندگان و همچنین یافته‌های مطالعه کشوری تحلیل وضعیت کودکان دارای معلولیت که در سال‌های ۹۹-۱۳۹۸ به سفارش معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و با مشارکت دستگاه‌های فوق و حمایت یونیسف توسط تیمی از پژوهشگران تحت‌نظر «پیام روشن‌فکر» عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی انجام شد و پس از تدوین آیین‌نامه و الزامات کمیته برای ۳ راهبرد اولویت‌دار از نظر حاضرین برنامه عملی برای فعالیت سال اول کمیته طراحی شد.

وی، افزود: این کارگاه در ادامه اقداماتی است که از سال ۱۳۹۷ توسط سازمان بهزیستی کشور و مشارکت یونیسف در راستای ارتقاء وضعیت کودکان دارای معلولیت در کشور با همکاری‌¬های ثمربخش دستگاه¬‌های مذکور آغاز شد و در ادامه با برگزاری شایسته نخستین کنفرانس کودکان دارای معلولیت (۲۸ و ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷) و اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع تحلیل وضعیت کودکان معلول (۱۳۹۹ -۱۳۹۸) استمرار یافته است.

بریمانی، یادآور شد: این کمیته در سال نخست فعالیت، زمینه‌ساز طراحی نظام جامع آماری وضعیت و خدمات مرتبط با کودکان دارای معلولیت و نیازهای ویژه بر اساس نگاه حق مبنا و عدالت‌نگر، تدوین پیوست حقوق کودکان دارای معلولیت برای سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با حقوق این افراد، جهت ارزیابی اثرات آنها در حقوق این کودکان و خانواده‌ها، ارتقاء آگاهی، تغییر نگرش و رفتار جامعه در مورد کودکان دارای معلولیت، از طریق راهبردهای ارتباطات برای توسعه خواهد شد و در نهایت منجر به ارتقاء وضعیت کودکان دارای معلولیت و خانواده‌ها با همیاری تمام دستگاه‌های مسئول در قبال این کودکان در کشور می‌شود.

 

........از شش نقطه جهان

*نابغه کوچولوی پیانو از بولیوی می‌آید

موسیقی از هنر‌های مورد توجه نابینایان در همه نقاط دنیا بوده است. قدیمی‌ترین موسیقی‌دانان نابینا در چین شناسایی شده‌اند. ژاپن، اکراین و ایرلند هم از سرزمین‌هایی هستند که در تاریخ موسیقی خود، نامی از موزیسین‌های نابینا را ثبت شده دارند. در گذشته بسیاری از موسیقی‌دانان نابینا به شغل کوک کردن پیانو اشتغال داشتند و اتفاقا در این حوزه مورد اعتماد موسیقیدانان دیگر هم بودند. در عصر حاضر هم چیزی از علاقه نابینایان به موسیقی و استقبال مردم از موسیقیدانان نابینا کم نشده است. به طوری که رکورد بیشترین فروش آواز کلاسیک در اختیار آندره بوچلی، خواننده نابینای ایتالیایی است. همینطور پرفروشترین پیانیست کلاسیک هم یک نوازنده نابینای ۲۷ ساله اهل ژاپن است به نام Nobuyuki Tsujii. اما نامی که بهتر است آن را به خاطر بسپاریم چرا که یقیناً در سال‌های آینده بسیار شنیده خواهد شد، Jose Andre Montanho است. خوزه ۱۶ سال دارد و اهل بولیوی است. او توانسته در این سن کم، با رقص انگشتانش بر روی کلاویه‌های پیانو و با اجرای ریتم‌های آرام و سیال موسیقی جَز، سالن‌های کنسرت را در آمریکای لاتین به تسخیر خود در آورد. او که موسیقی را به وسیله پیانو اسباب بازی که مادرش به مناسبت تولد دو سالگیش به او هدیه داده بود شناخته، در 4 سالگی به سراغ درامز رفته است. تا 5 سالگی با درامز مشغول بوده و این ساز را فرا گرفته است.

در پنج سالگی آموزش پیانو را شروع کرده و بعد از یک سال، تا جایی پیشرفت کرده که توانسته اولین قطعه موسیقایی خود را بسازد. یک آهنگ به سبک جَز برای سه نوازنده. اثری که خوزه در شش سالگی خلق کرده، شاید برای نوازنده‌ای که سه برابر سن او را دارد هم کار دشواری باشد. حالا او در ۱۶ سالگی به طور منظم در بولیوی و سایر کشور‌های آمریکای جنوبی کنسرت برگزار می‌کند. خوزه چند ساعت قبل از یکی از اجرا‌هایش در جشنواره سالیانه جَز در شهر لاپاز میگوید: «من تا به حال در کشور‌های برزیل و پرو اجرا کرده‌ام. تا به حال در شهر‌های بزرگی مثل لاپاز، سانتاکروز و کوچابامبا کنسرت برگزار کرده‌ام. من معروف شده‌ام چون زیاد سفر می‌کنم و در جا‌های مختلف کنسرت می‌دهم.

اجرا در جشنواره جَز خیلی چیز‌ها به من یاد می‌دهد. من عاشق این سبک هستم و موسیقیهای تولید شده در این سبک را دقیق دنبال می‌کنم.» Vero Perez، یکی از خوانندگان شناخته شده جَز که با همراهی پیانو خوزه آواز خوانده است در خصوص سبک نوازندگی او می‌گوید: «او جَز را برای نوازندگان این سبک معنا میکند. ویژگی موسیقی جَز، آزاد و رها بودن آن است. خوزه به معنای واقعی بداهه نوازی میکند. خواننده هر نتی که اجرا میکند، خوزه با هوشیاری تمام به شکل غیر قابل انتظاری پاسخش را می‌دهد و این، خواننده را وادار می‌کند که همیشه حواسش نسبت به خلاقیت‌هایی که او در نوازندگیش اعمال میکند جمع باشد.»

 

........ورزشی

* تشکر ویژه دکتر قالیباف از افتخار آفرینان و دست اندرکاران پارالمپیک

آیین رونمایی از سردیس زنده یاد راضیه شیرمحمدی، ملی پوش پرافتخار رشته پاراتیراندازی با کمان، با حضور دکتر محمدباقر قالیباف و خانواده آن مرحومه برگزار شد.

در این مراسم دکتر سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، محمد تابع دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، دکتر غفور کارگری نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک و جمعی از مسئولین ورزش کشور نیز حضور داشتند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از سردیس طلایه داران بازی‌های آسیایی و مدال آور پارالمپیک گفت: بحث ورزش یک موضوع و پدیده چند جانبه است. از یک منظر می‌توان گفت صنعت است و از منظری دیگر می‌توان گفت پدیده مهم اجتماعی محسوب می‌شود. اگر ما امروز حرف از اوقات فراغت غنی شده بگوییم یا اگر در حوزه فرهنگی و مسائل سیاسی صحبت کنیم و حتی در تمام سطوح از یک محله تا سطح جهانی بخواهیم بگوییم، ورزش در تمام این سطوح می‌درخشد. وی افزود: تعمداً صحبتی از هزینه نکردم، چون در ورزش هزینه وجود ندارد و از ابتدا تا انتها، هر چه هست، سرمایه‌گذاری است که برای امروز و آینده خواهد بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: قهرمانان ورزشی ما، نه تنها که برای جوانان ما الگو هستند و سفیران فرهنگی ما در اقصی نقاط دنیا هستند بلکه نماد فرهنگ کشور ما هم هستند. وی افزود: عزیزان به اشکالاتی اشاره کردند که حتما تلاش خواهیم کرد و در حداقل زمان ممکن و براساس قانون آیین نامه داخلی پیگیری خواهیم کرد. بنده و همکارانم در مجلس با همه توان برای حل و فصل اشکالات در خدمت هستیم و امیدوار هستیم که بتوانیم حتماً در رتبه‌های جهانی بیشتر بدرخشیم، چه در المپیک که شاهد باشیم رتبه ما بهتر شود. این استعداد در اقصی نقاط کشور وجود دارد، البته طبیعی است در شرایط سخت کرونایی و محدودیت‌های اقتصادی که داریم مشکلاتی وجود داشته باشد. اما اعتقاد دارم مشکل اول در کشور ما نبود امکانات نیست و مشکل اول در کشور ما نداشتن برنامه مشخص، نقشه راه مدون و یک مدیریت درست در سطوح مختلف است که ما را در این بخش دچار آسیب کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مجموعه ۵ سردیس که رونمایی خواهد شد، به عنوان یک خراسانی، ۳ سردیس از مجاورین حضرت رضا(ع) هستند که این هم مایه افتخار است و ان‌شاالله همیشه ایران و ایرانی در هر کجا که هستند بدرخشند و عزیز و سربلند باشند.

دکتر غفور کارگری، نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کمیته ملی  پارالمپیک و اشاره به  تاریخچه و افتخارات اخیر پارالمپین های کشورمان در بازی های توکیو ۲۰۲۰، از حمایت های مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و خواستار تداوم این حمایت ها برای رویدادهای پیش رو شد. وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود خواستار رسیدگی ویژه به وضعیت استخدام پارالمپین ها شد.

 

.........حوادث

* ماجرای عجیب زنی که نوزادش را فروخت و حالا بدنبال بازگرداندن آن است/ شناسنامه کودک هم به نام خریدار فرزند صادر شده

چندی قبل زنی افغانستانی به دادسرای امور جنایی تهران رفت و از ربوده شدن دختر چند روزه‌اش خبر داد.

او زمانی که در مقابل بازپرس  قرار گرفت، گفت: یک پسر و دو دختر دارم و 26 آبان سال 99 چهارمین فرزندم را که دختر بود به دنیا آوردم. در یکی از روزهای آخر سال گذشته بچه را نزد یکی از همسایه‌ها گذاشتم و برای کاری بیرون رفتم. عصر که به خانه برگشتم متوجه شدم از بچه‌ام و زن همسایه خبری نیست و آنها همان روز اسباب‌کشی کرده و آنجا را ترک کرده بودند. فتانه، زن همسایه‌مان بچه‌دار نمی‌شد و در این مدت هم خیلی تلاش کردم تا آدرس جدید محل زندگی‌اش را پیدا کنم اما موفق نشدم. تا اینکه به تازگی سرنخی از آنها به دست آوردم و برای دستگیری‌اش به پلیس مراجعه کردم.

با شکایت این زن، تحقیقات به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت آغاز شد. با توجه به مشخصاتی که وی داده بود، کارآگاهان اداره آگاهی موفق به شناسایی محل زندگی فتانه و همسرش شده و بدین ترتیب زوج جوان به دادسرای امور جنایی تهران احضار شدند.

زمانی که فتانه و همسرش در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفتند، ادعای زن افغانستانی را رد کردند و گفتند که کودک را سال قبل از خانواده‌اش خریده‌اند.

 شوهر فتانه گفت: ما بچه را با رضایت خودشان خریدیم حتی مدارک شناسایی که به بیمارستان ارائه داده شد، مدارک شناسایی همسرم بود و گواهی ولادت به‌نام او صادر شده است. کودک ربایی در کار نبوده اما مدتی بعد آنها مدعی شدند ما باید پول بیشتری به آنها بدهیم و زمانی که ما مخالفت کردیم چنین شکایتی مطرح کردند.

با توجه به اظهارات خانواده جدید زهرا کوچولو؛ بازپرس جنایی دستور تحقیقات در این رابطه را صادر کرد.

فتانه که با عشقی فراوان دختر کوچولو را در آغوش گرفته بود و از شدت گریه صدایش به سختی شنیده می‌شد  گفت: زن افغانستانی همسایه ما بود، 4 ماهه باردار بود که به من گفت به خاطر مشکلات مالی و جواب کردن صاحبخانه می‌خواهد بچه‌اش را سقط کند. به او گفتم این کار را نکن و بچه را به من بده. از من یک هفته فرصت خواست بعد با او تماس گرفتم که گفت 30 میلیون تومان به او بدهم. در نهایت با 20 میلیون تومان موافقت کردند و از آن به بعد تمام هزینه‌های زن باردار و درمان و زایمانش هم به عهده ما بود تا اینکه در 7 ماهگی جنین گفت باید پرونده در یکی از بیمارستان‌ها برای زایمان بچه تشکیل دهیم.

صدور گواهی ولادت

بعد از مدتی خودشان یک بیمارستان را معرفی کردند و گفتند در این بیمارستان زنان افغانستانی زیادی زایمان کرده‌اند و زیاد سخت‌گیری نمی‌کنند. بعد هم مدارک مرا گرفت و با مدارک من سونوگرافی و کارهای دیگر را انجام می‌داد. حتی با پوششی شبیه من رفت و آمد می‌کرد تا کسی شک نکند و چون ماسک می‌زد صورتش شناخته نمی‌شد. بعد از زایمان نیز گواهی ولادت را هم با مدارک هویتی من گرفت و روزی که از بیمارستان ترخیص می‌شد شوهرم به بیمارستان رفت و من هم نقش خواهر شوهرش را ایفا کردم و باهم از بیمارستان بیرون آمدیم.

چون آنها حساب بانکی نداشتند، مجبور شدم 20 میلیون تومان را به‌صورت نقدی از بانک بگیرم و به یک فرد معتمد بدهم. روزی که از بیمارستان آمدیم در راه نزد فرد معتمد رفتیم و او پول‌ها را تحویل گرفت.

زن 37 ساله گفت: من اسم نوزاد را زهرا گذاشتم و مثل فرزند خودم به او دل بستم اما 11 روز بعد از تحویل بچه تماس‌های این زن آغاز شد هر بار یک درخواستی داشتند، می‌گفتند پول کم است باید بیشتر به آنها پول بدهیم. از وقتی متوجه شده بودند که دو خانه از پدرم به من ارث رسیده است اخاذیهایشان شروع شد.

زن جوان در ادامه گفت: در تمام این مدت من حتی یک لحظه از بچه غافل نشدم و به بهترین شکل از او پرستاری و مراقبت کردم. مادر واقعی زهرا به همه فامیل و دوستان‌شان گفته بود بچه سقط شده است. حالا می‌خواهد بچه را از من بگیرد، می‌ترسم بچه را از من بگیرد و به فرد دیگری با مبلغ بیشتری بفروشد. زهرا در این یک سال در ناز و نعمت بزرگ شده و مرا به‌عنوان مادرش می‌شناسد، من به همه فامیل گفته بودم خودم باردار شده‌ام و حتی چند ماه به شهر دیگری رفتیم تا کسی متوجه نشود بچه مال من نیست اما با شکایت این زن همه فهمیدند که بچه مال من نبوده و آرامش ما به هم خورده است. همه مدارک ادعای مرا تأیید می‌کند، امیدوارم مرا از دخترم جدا نکنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *